Educación, ciudadanía y democracia. Análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos

Full citizenship works when exercised by people through their all citizen rights, which means not only their political rights, but to receive a full education, to healthcare, the rights to work, standard rights, and more. When half of the citizens in a nation haven’t access to the social rights, th...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Juarros, María Fernanda, Martinetto, Alejandra
Formato: Artículo artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario 2010
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/2133/1448
http://hdl.handle.net/2133/1448
Aporte de:
id I15-R121-2133-1448
record_format dspace
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-121
collection Repositorio Hipermedial de la Universidad Nacional de Rosario (UNR)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic universidad pública
ciudadanía
democracia
ingreso
perfil de los estudiantes
public university
citizenship
democracy
access
students’ social composition
spellingShingle universidad pública
ciudadanía
democracia
ingreso
perfil de los estudiantes
public university
citizenship
democracy
access
students’ social composition
Juarros, María Fernanda
Martinetto, Alejandra
Educación, ciudadanía y democracia. Análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos
topic_facet universidad pública
ciudadanía
democracia
ingreso
perfil de los estudiantes
public university
citizenship
democracy
access
students’ social composition
description Full citizenship works when exercised by people through their all citizen rights, which means not only their political rights, but to receive a full education, to healthcare, the rights to work, standard rights, and more. When half of the citizens in a nation haven’t access to the social rights, that the Estate should guarantee, democracy cannot be substantive. When society is structured about work’s world, education certificates become more and more social- valued. The present question is if public university may contribute to reconstruct social integration, democratizing access for social groups traditionally excluded from this level of studies. Admission policies that regulate the entrance at this high level of education by regulating the ratio between qualifications and applications, establish the requirements of average skills for applying students. Is at this point where resides the discussion about High School education as a right or a privilege. The present article tries to lead some of the most important issues about this theme, intending to analyze the “real access” to the university studies, and to characterize the students’ social composition during the actual democracy process in our country, particularly at Buenos Aires University.
format Artículo
artículo
publishedVersion
author Juarros, María Fernanda
Martinetto, Alejandra
author_facet Juarros, María Fernanda
Martinetto, Alejandra
author_sort Juarros, María Fernanda
title Educación, ciudadanía y democracia. Análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos
title_short Educación, ciudadanía y democracia. Análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos
title_full Educación, ciudadanía y democracia. Análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos
title_fullStr Educación, ciudadanía y democracia. Análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos
title_full_unstemmed Educación, ciudadanía y democracia. Análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos
title_sort educación, ciudadanía y democracia. análisis en torno al acceso a la universidad de los sectores sociales de menores ingresos
publisher Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/2133/1448
http://hdl.handle.net/2133/1448
work_keys_str_mv AT juarrosmariafernanda educacionciudadaniaydemocraciaanalisisentornoalaccesoalauniversidaddelossectoressocialesdemenoresingresos
AT martinettoalejandra educacionciudadaniaydemocraciaanalisisentornoalaccesoalauniversidaddelossectoressocialesdemenoresingresos
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820408513593348