El concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el Nivel Superior.

In Mexico the students have a first contact with the variation concept in the basic educational level, however, only the direct and inverse proportional variation is worked and most of the times it’s on a mechanic way and without the student giving sense to the use of the concept; what is manifest...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ruiz Ledesma, Elena Fabiola
Formato: article artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación 2018
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/2133/11935
http://hdl.handle.net/2133/11935
Aporte de:
id I15-R121-2133-11935
record_format dspace
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-121
collection Repositorio Hipermedial de la Universidad Nacional de Rosario (UNR)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Variación
Regla de tres
Función
Representación gráfica y numérica
Variation
Function
Rule of three
spellingShingle Variación
Regla de tres
Función
Representación gráfica y numérica
Variation
Function
Rule of three
Ruiz Ledesma, Elena Fabiola
El concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el Nivel Superior.
topic_facet Variación
Regla de tres
Función
Representación gráfica y numérica
Variation
Function
Rule of three
description In Mexico the students have a first contact with the variation concept in the basic educational level, however, only the direct and inverse proportional variation is worked and most of the times it’s on a mechanic way and without the student giving sense to the use of the concept; what is manifested when tries to solve problems. The use of the direct proportional variation is reduced to the use of rule of three. When the students reaches superior school level, this way to work the variation concept prevails and that avoids among another things the analysis of the global behave of different functions that results essential in the calculus courses. This situation motivated the activities design that included the analysis of different functions, were worked in the class room by means of discussion in students groups. Twenty-five 18-19 year old Mexicans students participated in the research, because is essential that the students that get in university can identify that the relation between the variables of a problem is not always proportional. In the two documented activities was identified that the use of values table and the graphic exploration helped the reflection of the students.
format article
artículo
publishedVersion
author Ruiz Ledesma, Elena Fabiola
author_facet Ruiz Ledesma, Elena Fabiola
author_sort Ruiz Ledesma, Elena Fabiola
title El concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el Nivel Superior.
title_short El concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el Nivel Superior.
title_full El concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el Nivel Superior.
title_fullStr El concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el Nivel Superior.
title_full_unstemmed El concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el Nivel Superior.
title_sort el concepto de variaciòn sus inicios en la educación básica y repercusión en el nivel superior.
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/2133/11935
http://hdl.handle.net/2133/11935
work_keys_str_mv AT ruizledesmaelenafabiola elconceptodevariacionsusiniciosenlaeducacionbasicayrepercusionenelnivelsuperior
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820410453458946