The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno

In this paper I explain how the prominence of female characters in the Peruvian films Las malas intenciones (Rosario García Montero, 2011) y Maruja en el infierno (Francisco Lombardi, 1983) deploys an alternative gaze to the urban society of the eighties, devastated due to the failure of national pr...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Salinas, Pablo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro Interdisciplinario de Literatura Hispanoamericana (CILHA) 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/4807
Aporte de:
id I11-R112article-4807
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Cuyo
institution_str I-11
repository_str R-112
container_title_str Cuadernos del CILHA
language Español
format Artículo revista
topic Ciudad post apocalíptica
Cine peruano
Maruja en el infierno
Las malas intenciones
Post-apocaliptic city
Peruvian film
Maruja en el infierno
Las malas intenciones
spellingShingle Ciudad post apocalíptica
Cine peruano
Maruja en el infierno
Las malas intenciones
Post-apocaliptic city
Peruvian film
Maruja en el infierno
Las malas intenciones
Salinas, Pablo
The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno
topic_facet Ciudad post apocalíptica
Cine peruano
Maruja en el infierno
Las malas intenciones
Post-apocaliptic city
Peruvian film
Maruja en el infierno
Las malas intenciones
author Salinas, Pablo
author_facet Salinas, Pablo
author_sort Salinas, Pablo
title The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno
title_short The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno
title_full The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno
title_fullStr The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno
title_full_unstemmed The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno
title_sort apocaliptic and post-apocaliptic city, from las malas intenciones to maruja en el infierno
description In this paper I explain how the prominence of female characters in the Peruvian films Las malas intenciones (Rosario García Montero, 2011) y Maruja en el infierno (Francisco Lombardi, 1983) deploys an alternative gaze to the urban society of the eighties, devastated due to the failure of national projects that never renounced their colonial legacy. While the first film portrays a decadent society, besieged by an insurrection that, from the surrounding areas of the city, breaks into the domestic space of the family, the second film shows the devastation as a fait accompli where the survivors unleash their brutal passions and ambitions. Lima, siege of unsuccessful industrialization projects, transitions from the apocalyptic views of Cayetana in Las Malas intenciones, to the post-apocalyptic environment in Maruja en el infierno, where Maruja struggles to survive.
publisher Centro Interdisciplinario de Literatura Hispanoamericana (CILHA)
publishDate 2021
url https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/4807
work_keys_str_mv AT salinaspablo theapocalipticandpostapocalipticcityfromlasmalasintencionestomarujaenelinfierno
AT salinaspablo laciudadpostapocalipticaenmarujaenelinfiernoylasmalasintenciones
AT salinaspablo apocalipticandpostapocalipticcityfromlasmalasintencionestomarujaenelinfierno
first_indexed 2022-06-20T13:46:00Z
last_indexed 2022-06-20T13:46:00Z
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819785644769281