Hacer la Patagonia visible: Producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (Bahía Blanca, 1940-1970)

This article reconstructs and interprets the production of landscape images about Patagonia - occurred in Bahía Blanca (Buenos Aires) in the mid-twentieth century - as part of a sociocultural process that sought to consolidate the position of local artists in the national artistic field while config...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: López Pascual, Juliana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/5133
Aporte de:
id I11-R101article-5133
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Cuyo
institution_str I-11
repository_str R-101
container_title_str CUADERNOS DE HISTORIA DEL ARTE
language Español
format Artículo revista
topic paisaje
cultura visual
representación
sociabilidad
spellingShingle paisaje
cultura visual
representación
sociabilidad
López Pascual, Juliana
Hacer la Patagonia visible: Producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (Bahía Blanca, 1940-1970)
topic_facet paisaje
cultura visual
representación
sociabilidad
author López Pascual, Juliana
author_facet López Pascual, Juliana
author_sort López Pascual, Juliana
title Hacer la Patagonia visible: Producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (Bahía Blanca, 1940-1970)
title_short Hacer la Patagonia visible: Producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (Bahía Blanca, 1940-1970)
title_full Hacer la Patagonia visible: Producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (Bahía Blanca, 1940-1970)
title_fullStr Hacer la Patagonia visible: Producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (Bahía Blanca, 1940-1970)
title_full_unstemmed Hacer la Patagonia visible: Producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (Bahía Blanca, 1940-1970)
title_sort hacer la patagonia visible: producción y circulación de las figuras de paisajes en la configuración de un proyecto de hegemonía regional (bahía blanca, 1940-1970)
description This article reconstructs and interprets the production of landscape images about Patagonia - occurred in Bahía Blanca (Buenos Aires) in the mid-twentieth century - as part of a sociocultural process that sought to consolidate the position of local artists in the national artistic field while configuring a visual culture that participated in the debates and projects of hierarchy of the city as the axis of development of the region in question. In this sense, we will argue that this phenomenon articulated these visual supports to the concrete social mobilization that was fighting for the realization of its political project, in this case, based on confidence in the power of the vision and the figurative image.  
publisher Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo
publishDate 2021
url https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/5133
work_keys_str_mv AT lopezpascualjuliana hacerlapatagoniavisibleproduccionycirculaciondelasfigurasdepaisajesenlaconfiguraciondeunproyectodehegemoniaregionalbahiablanca19401970
first_indexed 2022-06-20T13:36:23Z
last_indexed 2022-06-20T13:36:23Z
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819784537473025