El dibujo y la construcción del arte colonial chileno. Desde Alonso de Ovalle hasta el siglo XIX

The Chilean drawing of the 19th century had, among its many functions, the representation of architectures and colonial heritage, belonging to the previous centuries. Chile, in an attempt to detach itself from its Hispanic past after the independence process, embraced the new currents and languages...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Marrero Alberto, Antonio
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2929
Aporte de:
id I11-R101article-2929
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Cuyo
institution_str I-11
repository_str R-101
container_title_str CUADERNOS DE HISTORIA DEL ARTE
language Español
format Artículo revista
topic Dibujo, siglo XIX, arte colonial, Chile
spellingShingle Dibujo, siglo XIX, arte colonial, Chile
Marrero Alberto, Antonio
El dibujo y la construcción del arte colonial chileno. Desde Alonso de Ovalle hasta el siglo XIX
topic_facet Dibujo, siglo XIX, arte colonial, Chile
author Marrero Alberto, Antonio
author_facet Marrero Alberto, Antonio
author_sort Marrero Alberto, Antonio
title El dibujo y la construcción del arte colonial chileno. Desde Alonso de Ovalle hasta el siglo XIX
title_short El dibujo y la construcción del arte colonial chileno. Desde Alonso de Ovalle hasta el siglo XIX
title_full El dibujo y la construcción del arte colonial chileno. Desde Alonso de Ovalle hasta el siglo XIX
title_fullStr El dibujo y la construcción del arte colonial chileno. Desde Alonso de Ovalle hasta el siglo XIX
title_full_unstemmed El dibujo y la construcción del arte colonial chileno. Desde Alonso de Ovalle hasta el siglo XIX
title_sort el dibujo y la construcción del arte colonial chileno. desde alonso de ovalle hasta el siglo xix
description The Chilean drawing of the 19th century had, among its many functions, the representation of architectures and colonial heritage, belonging to the previous centuries. Chile, in an attempt to detach itself from its Hispanic past after the independence process, embraced the new currents and languages "‹"‹that came to it from thriving European countries, such as France and Italy, taking distance with the art gestated during the centuries of the Captaincy. This did not mean that newcomers to the territory, such as Mauricio Rugendas, will reject his representation. On the contrary, there are numerous examples in which the Hispanic heritage has a place in his artistic productions. In this article we will address the case of drawing, grammar of all the arts, and the way in which a colonial ideology is built, the artist is exercised by performing it and even serves as a witness to the heritage of a country that, for reasons natural or anthropic, has lost part of it.
publisher Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo
publishDate 2020
url https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2929
work_keys_str_mv AT marreroalbertoantonio eldibujoylaconstrucciondelartecolonialchilenodesdealonsodeovallehastaelsigloxix
first_indexed 2022-06-20T13:36:12Z
last_indexed 2022-06-20T13:36:12Z
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819784512307203