Dibujos de extrañamiento. : Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí

This article explores the techniques of estrangement in the field of pedagogy, through which Professor Javier Seguí de la Riva tries to awaken the interest of his students through a radical exploratory drawing. The text is part of an investigation that seeks to reflect to what extent the strangeness...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Vallespín Toro, Nuria
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2905
Aporte de:
id I11-R101article-2905
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Cuyo
institution_str I-11
repository_str R-101
container_title_str CUADERNOS DE HISTORIA DEL ARTE
language Español
format Artículo revista
topic EXTRAÑAMIENTO
TÉCNICAS DE ASOMBRO
PEDAGOGÍA
DIBUJO EXPLORATORIO.
spellingShingle EXTRAÑAMIENTO
TÉCNICAS DE ASOMBRO
PEDAGOGÍA
DIBUJO EXPLORATORIO.
Vallespín Toro, Nuria
Dibujos de extrañamiento. : Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí
topic_facet EXTRAÑAMIENTO
TÉCNICAS DE ASOMBRO
PEDAGOGÍA
DIBUJO EXPLORATORIO.
author Vallespín Toro, Nuria
author_facet Vallespín Toro, Nuria
author_sort Vallespín Toro, Nuria
title Dibujos de extrañamiento. : Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí
title_short Dibujos de extrañamiento. : Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí
title_full Dibujos de extrañamiento. : Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí
title_fullStr Dibujos de extrañamiento. : Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí
title_full_unstemmed Dibujos de extrañamiento. : Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí
title_sort dibujos de extrañamiento. : algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de javier seguí
description This article explores the techniques of estrangement in the field of pedagogy, through which Professor Javier Seguí de la Riva tries to awaken the interest of his students through a radical exploratory drawing. The text is part of an investigation that seeks to reflect to what extent the strangeness can be treated in the architectural conception, considering it in its double condition of being, on the one hand, a state provoked by the unexpected, by the surprise, by the rupture of the conventional, and on the other as an operative and provocative tool. We will try to illustrate some of their teaching proposals through the exercises proposed in the Department of Graphic Ideation, at the School of Architecture of Madrid, based on a peculiar way of proceeding, in order to enhance the imagination, escape from clichés, of the everyday, to try to understand and project architecture. From these reflections it is intended to reveal some mechanisms of generation and communication of the project through estrangement and distancing actions.
publisher Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo
publishDate 2020
url https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2905
work_keys_str_mv AT vallespintoronuria dibujosdeextranamientoalgunastecnicasoperativoimaginalesenlapedagogiadejaviersegui
first_indexed 2022-06-20T13:36:10Z
last_indexed 2022-06-20T13:36:10Z
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819784508112898