Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning

The results achieved in the development of the semantic web are preliminary until now. Some ideas used at specific levels have been developed, and spaces have been opened for innovation and reflection from diverse theoretical approaches. However, there are few concrete experiences that provide relev...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Morán, Lourdes
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/18957
Aporte de:
id I10-R378-article-18957
record_format ojs
spelling I10-R378-article-189572021-09-21T18:32:04Z Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning Web semántica y educación en el nivel superior: una experiencia sobre su uso para la enseñanza y el aprendizaje Morán, Lourdes Semantic Web Web ontology educational field science teaching Web semántica ontologías web campo educacional enseñanza de las ciencias The results achieved in the development of the semantic web are preliminary until now. Some ideas used at specific levels have been developed, and spaces have been opened for innovation and reflection from diverse theoretical approaches. However, there are few concrete experiences that provide relevant information that allows us to know which are the central aspects of the configuration of this semantic web. The aim of this study was to reveal central aspects of the configuration of the semantic web, which is still in the development process, from the realization of an experience of construction of semantic structure of concepts. From this semantic web, six dimensions that provide relevantinformation for the configuration, development and implementation of the semantic web and web ontologies were identified. Based on the results obtained, lines of action and reflection are proposed regarding the configuration of the semantic web for its application to the educational field. Los resultados alcanzados en el desarrollo de la web semántica son hasta ahora preliminares si se mira desde la óptica más ambiciosa, la de la adopción universal. Se han desarrollado algunas ideas aprovechables a niveles más específicos, y se han abierto nuevos campos para la innovación y la reflexión desde los abordajes teóricos. Sin embargo, hay pocas experiencias concretas que aporten información relevante que permita conocer cuales son los aspectos centrales de la configuración de esta web. El objetivo del presente estudio ha sido develar aspectos centrales de la configuración de la web semántica, en actual proceso, a partir de la realización de una experiencia de construcción de estructura semántica de conceptos. Esta actividad fue desarrollada en una asignatura de la carrera de Ciencias de la Educación de la Universidad de Buenos Aires. A partir de esta experiencia de construcción de estructuras semánticas se identificaron seis dimensiones que aportan información relevante para la configuración, desarrollo e implementación de la web semántica y las ontologías web. Ella son: conocimiento del tema en la estructura semántica, diferencias en relación con la “amplitud” del tema en construcción, proceso de armado de la red semántica, dificultad en la selección de los textos, la comprensión de los temas, las relaciones y las estructuras semánticas de conceptos, el proceso más adecuado para abordar el texto y sus conceptos vinculados. A partir de lo relevado, se proponen líneas de acción y reflexión en torno a la configuración de la web semántica para su aplicación al campo educativo. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017-12-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/18957 10.60020/1853-6530.v8.n15.18957 Virtuality, Education and Science; Vol. 8 No. 15; 37-53 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 8 Núm. 15; 37-53 1853-6530 10.60020/1853-6530.v8.n15 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/18957/18887 Derechos de autor 2017 Lourdes Morán
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-378
container_title_str Virtualidad, Educación y Ciencia
language Español
format Artículo revista
topic Semantic Web
Web ontology
educational field
science teaching
Web semántica
ontologías web
campo educacional
enseñanza de las ciencias
spellingShingle Semantic Web
Web ontology
educational field
science teaching
Web semántica
ontologías web
campo educacional
enseñanza de las ciencias
Morán, Lourdes
Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning
topic_facet Semantic Web
Web ontology
educational field
science teaching
Web semántica
ontologías web
campo educacional
enseñanza de las ciencias
author Morán, Lourdes
author_facet Morán, Lourdes
author_sort Morán, Lourdes
title Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning
title_short Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning
title_full Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning
title_fullStr Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning
title_full_unstemmed Semantic Web and education in upper education: Experience on use of teaching and learning
title_sort semantic web and education in upper education: experience on use of teaching and learning
description The results achieved in the development of the semantic web are preliminary until now. Some ideas used at specific levels have been developed, and spaces have been opened for innovation and reflection from diverse theoretical approaches. However, there are few concrete experiences that provide relevant information that allows us to know which are the central aspects of the configuration of this semantic web. The aim of this study was to reveal central aspects of the configuration of the semantic web, which is still in the development process, from the realization of an experience of construction of semantic structure of concepts. From this semantic web, six dimensions that provide relevantinformation for the configuration, development and implementation of the semantic web and web ontologies were identified. Based on the results obtained, lines of action and reflection are proposed regarding the configuration of the semantic web for its application to the educational field.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2017
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/18957
work_keys_str_mv AT moranlourdes semanticwebandeducationinuppereducationexperienceonuseofteachingandlearning
AT moranlourdes websemanticayeducacionenelnivelsuperiorunaexperienciasobresuusoparalaensenanzayelaprendizaje
first_indexed 2024-09-03T23:10:43Z
last_indexed 2024-09-03T23:10:43Z
_version_ 1809218318616231936