Challenges of teaching Computer Science

In this article, we will analyze different teaching and learning situations identified in primary and secondary schools when delivering inquiry based computer programming classes. Specifically, we will work on data obtained during the two years that our team offered a teacher proffesional developmen...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Echeveste, María Emilia, Martínez, María Cecilia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2016
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796
Aporte de:
id I10-R378-article-14796
record_format ojs
spelling I10-R378-article-147962021-09-21T18:31:57Z Challenges of teaching Computer Science Desafíos en la enseñanza de Ciencias de la Computación Echeveste, María Emilia Martínez, María Cecilia educación en Ciencias de la Computación programación gramática escolar In this article, we will analyze different teaching and learning situations identified in primary and secondary schools when delivering inquiry based computer programming classes. Specifically, we will work on data obtained during the two years that our team offered a teacher proffesional development course in teaching computer programming. These data includes pre and post teachers’ survey who participated in the course and transfered what they learned in the professional development to their classrooms. Tutor’s -Computer Science advance students- who attended the lessons and supported teachers with the implementation of teaching programming, observed and recorded the lessons. We triangulated classroom observations with pre and post teacher survery and identified different experiences when introducing the teaching of computer programming in schools. We identified four situations along these two years. These situations challenge the traditional structure of formal schooling. En este artículo presentaramos un análisis de distintas situaciones de aprendizaje y enseñanza que se registraron en escuelas primarias y secundarias a partir del desarrollo de clases de programación desde el enfoque de la enseñaza por descubrimiento. Específicamente trabajaremos sobre los datos obtenidos durante los dos años en que nuestro equipo ofreció un curso de formación docente en didáctica de la programación. Estos datos incluyen pre y post encuestas a docentes que participaron del curso y trasladaron lo aprendido a sus aulas como así también, registros de campo y observaciones de clases realizadas por  tutores -especialistas en Ciencias de la Computación- que asistieron a las clases de los docentes para acompañar sus prácticas en el aula. A partir de esta información, se analizaron los datos obtenidos y se observaron recurrencias que permitieron repensar las experiencias de enseñanza de los docentes a la hora de introducir las CC en las escuelas. Cuatro situaciones se reportan recurrentemente en ambos años, las cuales, en lo que respecta a la enseñanza y el aprendizaje de la computación, desafían la estructura tradicional de las escuela formal. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2016-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796 10.60020/1853-6530.v7.n12.14796 Virtuality, Education and Science; Vol. 7 No. 12; pp. 34-48 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 7 Núm. 12; pp. 34-48 1853-6530 10.60020/1853-6530.v7.n12 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796/14731 Derechos de autor 2016 María Emilia Echeveste, María Cecilia Martínez
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-378
container_title_str Virtualidad, Educación y Ciencia
language Español
format Artículo revista
topic educación en Ciencias de la Computación
programación
gramática escolar
spellingShingle educación en Ciencias de la Computación
programación
gramática escolar
Echeveste, María Emilia
Martínez, María Cecilia
Challenges of teaching Computer Science
topic_facet educación en Ciencias de la Computación
programación
gramática escolar
author Echeveste, María Emilia
Martínez, María Cecilia
author_facet Echeveste, María Emilia
Martínez, María Cecilia
author_sort Echeveste, María Emilia
title Challenges of teaching Computer Science
title_short Challenges of teaching Computer Science
title_full Challenges of teaching Computer Science
title_fullStr Challenges of teaching Computer Science
title_full_unstemmed Challenges of teaching Computer Science
title_sort challenges of teaching computer science
description In this article, we will analyze different teaching and learning situations identified in primary and secondary schools when delivering inquiry based computer programming classes. Specifically, we will work on data obtained during the two years that our team offered a teacher proffesional development course in teaching computer programming. These data includes pre and post teachers’ survey who participated in the course and transfered what they learned in the professional development to their classrooms. Tutor’s -Computer Science advance students- who attended the lessons and supported teachers with the implementation of teaching programming, observed and recorded the lessons. We triangulated classroom observations with pre and post teacher survery and identified different experiences when introducing the teaching of computer programming in schools. We identified four situations along these two years. These situations challenge the traditional structure of formal schooling.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2016
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796
work_keys_str_mv AT echevestemariaemilia challengesofteachingcomputerscience
AT martinezmariacecilia challengesofteachingcomputerscience
AT echevestemariaemilia desafiosenlaensenanzadecienciasdelacomputacion
AT martinezmariacecilia desafiosenlaensenanzadecienciasdelacomputacion
first_indexed 2024-09-03T23:10:27Z
last_indexed 2024-09-03T23:10:27Z
_version_ 1809218302220697600