Challenges of teaching Computer Science
In this article, we will analyze different teaching and learning situations identified in primary and secondary schools when delivering inquiry based computer programming classes. Specifically, we will work on data obtained during the two years that our team offered a teacher proffesional developmen...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
2016
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796 |
Aporte de: |
id |
I10-R378-article-14796 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R378-article-147962021-09-21T18:31:57Z Challenges of teaching Computer Science Desafíos en la enseñanza de Ciencias de la Computación Echeveste, María Emilia Martínez, María Cecilia educación en Ciencias de la Computación programación gramática escolar In this article, we will analyze different teaching and learning situations identified in primary and secondary schools when delivering inquiry based computer programming classes. Specifically, we will work on data obtained during the two years that our team offered a teacher proffesional development course in teaching computer programming. These data includes pre and post teachers’ survey who participated in the course and transfered what they learned in the professional development to their classrooms. Tutor’s -Computer Science advance students- who attended the lessons and supported teachers with the implementation of teaching programming, observed and recorded the lessons. We triangulated classroom observations with pre and post teacher survery and identified different experiences when introducing the teaching of computer programming in schools. We identified four situations along these two years. These situations challenge the traditional structure of formal schooling. En este artículo presentaramos un análisis de distintas situaciones de aprendizaje y enseñanza que se registraron en escuelas primarias y secundarias a partir del desarrollo de clases de programación desde el enfoque de la enseñaza por descubrimiento. Específicamente trabajaremos sobre los datos obtenidos durante los dos años en que nuestro equipo ofreció un curso de formación docente en didáctica de la programación. Estos datos incluyen pre y post encuestas a docentes que participaron del curso y trasladaron lo aprendido a sus aulas como así también, registros de campo y observaciones de clases realizadas por tutores -especialistas en Ciencias de la Computación- que asistieron a las clases de los docentes para acompañar sus prácticas en el aula. A partir de esta información, se analizaron los datos obtenidos y se observaron recurrencias que permitieron repensar las experiencias de enseñanza de los docentes a la hora de introducir las CC en las escuelas. Cuatro situaciones se reportan recurrentemente en ambos años, las cuales, en lo que respecta a la enseñanza y el aprendizaje de la computación, desafían la estructura tradicional de las escuela formal. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2016-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796 10.60020/1853-6530.v7.n12.14796 Virtuality, Education and Science; Vol. 7 No. 12; pp. 34-48 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 7 Núm. 12; pp. 34-48 1853-6530 10.60020/1853-6530.v7.n12 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796/14731 Derechos de autor 2016 María Emilia Echeveste, María Cecilia Martínez |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-378 |
container_title_str |
Virtualidad, Educación y Ciencia |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
educación en Ciencias de la Computación programación gramática escolar |
spellingShingle |
educación en Ciencias de la Computación programación gramática escolar Echeveste, María Emilia Martínez, María Cecilia Challenges of teaching Computer Science |
topic_facet |
educación en Ciencias de la Computación programación gramática escolar |
author |
Echeveste, María Emilia Martínez, María Cecilia |
author_facet |
Echeveste, María Emilia Martínez, María Cecilia |
author_sort |
Echeveste, María Emilia |
title |
Challenges of teaching Computer Science |
title_short |
Challenges of teaching Computer Science |
title_full |
Challenges of teaching Computer Science |
title_fullStr |
Challenges of teaching Computer Science |
title_full_unstemmed |
Challenges of teaching Computer Science |
title_sort |
challenges of teaching computer science |
description |
In this article, we will analyze different teaching and learning situations identified in primary and secondary schools when delivering inquiry based computer programming classes. Specifically, we will work on data obtained during the two years that our team offered a teacher proffesional development course in teaching computer programming. These data includes pre and post teachers’ survey who participated in the course and transfered what they learned in the professional development to their classrooms. Tutor’s -Computer Science advance students- who attended the lessons and supported teachers with the implementation of teaching programming, observed and recorded the lessons. We triangulated classroom observations with pre and post teacher survery and identified different experiences when introducing the teaching of computer programming in schools. We identified four situations along these two years. These situations challenge the traditional structure of formal schooling. |
publisher |
Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología |
publishDate |
2016 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14796 |
work_keys_str_mv |
AT echevestemariaemilia challengesofteachingcomputerscience AT martinezmariacecilia challengesofteachingcomputerscience AT echevestemariaemilia desafiosenlaensenanzadecienciasdelacomputacion AT martinezmariacecilia desafiosenlaensenanzadecienciasdelacomputacion |
first_indexed |
2024-09-03T23:10:27Z |
last_indexed |
2024-09-03T23:10:27Z |
_version_ |
1809218302220697600 |