Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects

The increasing presence of software in people’s life, at both professional and personal level, reveals that problem solving and programming skills can give people greater freedom of action and thought when facing everyday life. In our job at the Universidad Pedagógica of Buenos Aires Province, we de...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Bordignon, Fernando Raúl Alfredo, Iglesias, Alejandro Adrian
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2016
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14619
Aporte de:
id I10-R378-article-14619
record_format ojs
spelling I10-R378-article-146192021-09-21T18:31:55Z Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects Más allá de las pantallas: experiencias en diseño y programación de objetos interactivos digitales Bordignon, Fernando Raúl Alfredo Iglesias, Alejandro Adrian digital fluency informal learning computational thinking programming Arduino fluidez digital aprendizaje informal pensamiento computacional programación Arduino The increasing presence of software in people’s life, at both professional and personal level, reveals that problem solving and programming skills can give people greater freedom of action and thought when facing everyday life. In our job at the Universidad Pedagógica of Buenos Aires Province, we develop research tasks aimed at investigating how to develop digital fluency in young people and teachers through the design, development and programming of digital interactive objects. For this project, we chose Arduino open source platform. As a result, we observed that the use of this resource is relevant and very valuable to develop an educational proposal as an introduction to computational thinking. El software es un elemento cada vez más presente en la vida cotidiana de las personas, tanto a nivel profesional como personal. El desarrollo de saberes y habilidades relacionadas con la resolución de problemas y su programación puede ayudar a dar una mayor libertad de acción y de pensamiento a la hora de enfrentar la cotidianeidad. Desde la Universidad Pedagógica de la Provincia de Buenos Aires realizamos tareas de investigación orientadas a indagar cómo se puede desarrollar la fluidez digital en jóvenes y docentes.  En este artículo se relata una experiencia relacionada con talleres, donde se trabajaron aspectos vinculados con el diseño, desarrollo y programación de objetos interactivos digitales. En el proyecto se utilizó la plataforma abierta Arduino. A partir del trabajo realizado se observó que el recurso es pertinente y encierra riqueza, para desarrollar una propuesta educativa de introducción al pensamiento computacional. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2016-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14619 10.60020/1853-6530.v7.n12.14619 Virtuality, Education and Science; Vol. 7 No. 12; pp. 49-58 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 7 Núm. 12; pp. 49-58 1853-6530 10.60020/1853-6530.v7.n12 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14619/14733 Derechos de autor 2016 Fernando Raúl Alfredo Bordignon, Alejandro Adrian Iglesias
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-378
container_title_str Virtualidad, Educación y Ciencia
language Español
format Artículo revista
topic digital fluency
informal learning
computational thinking
programming
Arduino
fluidez digital
aprendizaje informal
pensamiento computacional
programación
Arduino
spellingShingle digital fluency
informal learning
computational thinking
programming
Arduino
fluidez digital
aprendizaje informal
pensamiento computacional
programación
Arduino
Bordignon, Fernando Raúl Alfredo
Iglesias, Alejandro Adrian
Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects
topic_facet digital fluency
informal learning
computational thinking
programming
Arduino
fluidez digital
aprendizaje informal
pensamiento computacional
programación
Arduino
author Bordignon, Fernando Raúl Alfredo
Iglesias, Alejandro Adrian
author_facet Bordignon, Fernando Raúl Alfredo
Iglesias, Alejandro Adrian
author_sort Bordignon, Fernando Raúl Alfredo
title Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects
title_short Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects
title_full Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects
title_fullStr Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects
title_full_unstemmed Beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects
title_sort beyond screens: design and programming experiences of interactive digital objects
description The increasing presence of software in people’s life, at both professional and personal level, reveals that problem solving and programming skills can give people greater freedom of action and thought when facing everyday life. In our job at the Universidad Pedagógica of Buenos Aires Province, we develop research tasks aimed at investigating how to develop digital fluency in young people and teachers through the design, development and programming of digital interactive objects. For this project, we chose Arduino open source platform. As a result, we observed that the use of this resource is relevant and very valuable to develop an educational proposal as an introduction to computational thinking.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2016
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14619
work_keys_str_mv AT bordignonfernandoraulalfredo beyondscreensdesignandprogrammingexperiencesofinteractivedigitalobjects
AT iglesiasalejandroadrian beyondscreensdesignandprogrammingexperiencesofinteractivedigitalobjects
AT bordignonfernandoraulalfredo masalladelaspantallasexperienciasendisenoyprogramaciondeobjetosinteractivosdigitales
AT iglesiasalejandroadrian masalladelaspantallasexperienciasendisenoyprogramaciondeobjetosinteractivosdigitales
first_indexed 2024-09-03T23:10:25Z
last_indexed 2024-09-03T23:10:25Z
_version_ 1809218299710406656