What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?

This paper describes a teacher knoledge framework for technology integration called technological pedagogical content knowledge (originall TPCK, now knows as TPACK, or technology, pedagogy, and content knowledge). This framework builds on Lee Shilman’s (1986, 1987) construct of pedagogical content k...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Koehler, Matthew J., Mishra, Punya, Cain, William
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2015
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552
Aporte de:
id I10-R378-article-11552
record_format ojs
spelling I10-R378-article-115522021-09-21T18:31:51Z What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? ¿Qué son los Saberes Tecnológicos y Pedagógicos del Contenido (TPACK)? Koehler, Matthew J. Mishra, Punya Cain, William formación docente en TIC TPACK tecnología pedagogía teacher ICT professional development TPACK technology pedagogy This paper describes a teacher knoledge framework for technology integration called technological pedagogical content knowledge (originall TPCK, now knows as TPACK, or technology, pedagogy, and content knowledge). This framework builds on Lee Shilman’s (1986, 1987) construct of pedagogical content knowledge (PCK) to include technology knowledge. The development of TPACK by teachers is critical to effective teaching with technology. The paper begins with a brief instroducction to the complex ill structure nature of teaching. The nature of technologies (both analog and digital) is considered, as well as how the inclusion of technology in pedagogy further complicates teaching. The TPACK framework for teacher knowledge is drescribed in detail as a complex interacction among three bodies of knowledge: content, pedagogy, and technology. The interaction of these bodies of knowledge, both theoretically and in practice, produces the types of flexible knowledge needed to successfully intregrate technology use into teaching. Este artículo describe un marco de saberes docente para la integración de la tecnología denominado  “Conocimiento Tecnológico y Pedagógico del Contenido”(originalmente TPCK, conocido como TPACK, Tecnología, Pedagogía y Conocimiento del Contenido). Este marco se basa en la construcción de Lee Shulman (1986, 1987) sobre Contenidos del Conocimiento Pedagógico (PCK) para incluir conocimientos tecnológicos. El desarrollo de TPACK por parte de los y las docentes es crítico para la enseñanza efectiva con tecnología. Este artículo comienza con una breve introducción a la compleja y débilmente estructurada naturaleza de la enseñanza. Se considera también la naturaleza de las tecnologías (ambas análogas y digital) como así también cómo la inclusión de la tecnología en la pedagogía complejiza la enseñanza. El marco TPACK para conocimientos docentes es decripto en detalle como una compleja interacción entre tres cuerpos de conocimientos: del contenido a enseñar, pedagógico y tecnológico. La interacción de estos tres cuerpos de saberes, tanto en teoría como en la práctica, produce el tipo de conocimiento flexible necesario para integrar exitosamente el uso de la tecnología en la enseñanza. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2015-06-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552 10.60020/1853-6530.v6.n10.11552 Virtuality, Education and Science; Vol. 6 No. 10; pp. 9-23 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 6 Núm. 10; pp. 9-23 1853-6530 10.60020/1853-6530.v6.n10 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552/11983 Derechos de autor 2015 Matthew J. Koehler, Punya Mishra, William Cain
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-378
container_title_str Virtualidad, Educación y Ciencia
language Español
format Artículo revista
topic formación docente en TIC
TPACK
tecnología
pedagogía
teacher ICT professional development
TPACK
technology
pedagogy
spellingShingle formación docente en TIC
TPACK
tecnología
pedagogía
teacher ICT professional development
TPACK
technology
pedagogy
Koehler, Matthew J.
Mishra, Punya
Cain, William
What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?
topic_facet formación docente en TIC
TPACK
tecnología
pedagogía
teacher ICT professional development
TPACK
technology
pedagogy
author Koehler, Matthew J.
Mishra, Punya
Cain, William
author_facet Koehler, Matthew J.
Mishra, Punya
Cain, William
author_sort Koehler, Matthew J.
title What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?
title_short What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?
title_full What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?
title_fullStr What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?
title_full_unstemmed What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?
title_sort what is technological pedagogical content knowledge (tpack)?
description This paper describes a teacher knoledge framework for technology integration called technological pedagogical content knowledge (originall TPCK, now knows as TPACK, or technology, pedagogy, and content knowledge). This framework builds on Lee Shilman’s (1986, 1987) construct of pedagogical content knowledge (PCK) to include technology knowledge. The development of TPACK by teachers is critical to effective teaching with technology. The paper begins with a brief instroducction to the complex ill structure nature of teaching. The nature of technologies (both analog and digital) is considered, as well as how the inclusion of technology in pedagogy further complicates teaching. The TPACK framework for teacher knowledge is drescribed in detail as a complex interacction among three bodies of knowledge: content, pedagogy, and technology. The interaction of these bodies of knowledge, both theoretically and in practice, produces the types of flexible knowledge needed to successfully intregrate technology use into teaching.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2015
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552
work_keys_str_mv AT koehlermatthewj whatistechnologicalpedagogicalcontentknowledgetpack
AT mishrapunya whatistechnologicalpedagogicalcontentknowledgetpack
AT cainwilliam whatistechnologicalpedagogicalcontentknowledgetpack
AT koehlermatthewj quesonlossaberestecnologicosypedagogicosdelcontenidotpack
AT mishrapunya quesonlossaberestecnologicosypedagogicosdelcontenidotpack
AT cainwilliam quesonlossaberestecnologicosypedagogicosdelcontenidotpack
first_indexed 2024-09-03T23:10:16Z
last_indexed 2024-09-03T23:10:16Z
_version_ 1809218290537463808