Gombrowicz y la irrelevancia de la forma

Gombrowicz enters the Argentine literary system in 1939 and is located on its banks when it is ordered around Sur gradually, the literary supplement of the Nation and what some critics like Martin Prieto designated the "empire malleísta". However, to leave the country in April 1963, the st...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cardozo, Cristian
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2012
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7931
Aporte de:
id I10-R377-article-7931
record_format ojs
spelling I10-R377-article-79312018-11-14T12:27:13Z Gombrowicz y la irrelevancia de la forma Cardozo, Cristian discursive practice social identity strategies production conditions management práctica discursiva identidad social estrategias condiciones de producción gestión Gombrowicz enters the Argentine literary system in 1939 and is located on its banks when it is ordered around Sur gradually, the literary supplement of the Nation and what some critics like Martin Prieto designated the "empire malleísta". However, to leave the country in April 1963, the stage of the local letters is different: not only the rule of Mallea is replaced in the mid-forties with a new model promoted by some writers write related to South but , facing the sixties, new agents that displace the magazine run by Victoria Ocampo and installed a theoretical discussion, aesthetic and political unknown in Argentina. Parallel to these re-positioning in the local system between the late thirties to mid-sixties, the course for which the path passes Witold Gombrowicz in our country it is during this period permanently marginalized local bodies consecration. In this sense, the present work is to examine from a practical conception of discourse as discursive strategies made by the author of Ferdydurke under a management process to the competence to redefine their "social identity" and be recognized and built by his peers to the network of relationships specific to the sixties begins to revolve around the names of Borges and Cortázar in Argentina and abroad. Gombrowicz ingresa en el sistema literario argentino en 1939 y se ubica en sus márgenes cuando el mismo se ordena paulatinamente alrededor de Sur, el suplemento literario de La Nación y lo que algunos críticos como Martín Prieto designan el “imperio malleísta”. No obstante, al abandonar el país en abril de 1963, el escenario de las letras locales es diferente: no sólo el imperio de Mallea es reemplazado a mediados de los años cuarenta por un nuevo modelo de escritura promovido por algunos escritores afines a Sur sino que, de cara a los años sesenta, aparecen nuevos agentes que desplazan a la revista dirigida por Victoria Ocampo e instalan un debate teórico, estético y político inédito en Argentina. De forma paralela a estos re-posicionamientos en el sistema local comprendido entre fines de los años treinta y mediados de años sesenta, el derrotero por el que transcurre la trayectoria de Witold Gombrowicz en nuestro país lo encuentra durante este período permanentemente marginado de las instancias locales de consagración. En este sentido, en el presente trabajo se propone examinar desde una concepción del discurso como práctica las estrategias discursivas realizadas por el autor de Ferdydurke en el marco de un proceso de gestión de la propia competencia para redefinir su “identidad social” y ser reconocido e incorporado por sus pares a esa trama de relaciones específicas que hacia la década del sesenta comienza a girar en torno a los nombres de Borges en Argentina y de Cortázar en el extranjero. Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2012-10-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7931 10.53971/2718.658x.v3.n3.7931 Recial; Vol. 3 Núm. 3 (2012): Dossier: III Jornadas de Investigación de Área de Letras del CIFFyH 2718-658X 1853-4112 10.53971/2718.658x.v3.n3 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7931/8797 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7931/html Derechos de autor 2012 RECIAL | Revista del CIFFyH Área Letras
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-377
container_title_str Recial
language Español
format Artículo revista
topic discursive practice
social identity
strategies
production conditions
management
práctica discursiva
identidad social
estrategias
condiciones de producción
gestión
spellingShingle discursive practice
social identity
strategies
production conditions
management
práctica discursiva
identidad social
estrategias
condiciones de producción
gestión
Cardozo, Cristian
Gombrowicz y la irrelevancia de la forma
topic_facet discursive practice
social identity
strategies
production conditions
management
práctica discursiva
identidad social
estrategias
condiciones de producción
gestión
author Cardozo, Cristian
author_facet Cardozo, Cristian
author_sort Cardozo, Cristian
title Gombrowicz y la irrelevancia de la forma
title_short Gombrowicz y la irrelevancia de la forma
title_full Gombrowicz y la irrelevancia de la forma
title_fullStr Gombrowicz y la irrelevancia de la forma
title_full_unstemmed Gombrowicz y la irrelevancia de la forma
title_sort gombrowicz y la irrelevancia de la forma
description Gombrowicz enters the Argentine literary system in 1939 and is located on its banks when it is ordered around Sur gradually, the literary supplement of the Nation and what some critics like Martin Prieto designated the "empire malleísta". However, to leave the country in April 1963, the stage of the local letters is different: not only the rule of Mallea is replaced in the mid-forties with a new model promoted by some writers write related to South but , facing the sixties, new agents that displace the magazine run by Victoria Ocampo and installed a theoretical discussion, aesthetic and political unknown in Argentina. Parallel to these re-positioning in the local system between the late thirties to mid-sixties, the course for which the path passes Witold Gombrowicz in our country it is during this period permanently marginalized local bodies consecration. In this sense, the present work is to examine from a practical conception of discourse as discursive strategies made by the author of Ferdydurke under a management process to the competence to redefine their "social identity" and be recognized and built by his peers to the network of relationships specific to the sixties begins to revolve around the names of Borges and Cortázar in Argentina and abroad.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades
publishDate 2012
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7931
work_keys_str_mv AT cardozocristian gombrowiczylairrelevanciadelaforma
first_indexed 2024-09-03T23:08:37Z
last_indexed 2024-09-03T23:08:37Z
_version_ 1809218186935009280