El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética
Computational Thinking, a while ago, is being incorporated into educational spaces. However, not much is known of its inclusion in the teaching of Biology. That is why we sought to incorporate this thought, through the language of Scratch programming, into the teaching of Genetic Engineering. To do...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287 |
Aporte de: |
id |
I10-R375-article-28287 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R375-article-282872020-11-01T03:14:14Z El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética Fussero, Gimena Occelli , Maricel Chiarani, Marcela Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school. Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria. Computational Thinking, a while ago, is being incorporated into educational spaces. However, not much is known of its inclusion in the teaching of Biology. That is why we sought to incorporate this thought, through the language of Scratch programming, into the teaching of Genetic Engineering. To do this, they worked in a 5th year (N = 34) of a High school in the Córdoba (Argentina) for 6 consecutive weeks. During this period, a didactic sequence was developed and data were collected and then analyzed following a qualitative methodology, carrying out a methodological triangulation. The main results show that the use of Scratch favors the development of some Computational Thinking skills while students model to learn about Genetic Engineering. El Pensamiento Computacional, hace un tiempo, se está incorporando a los espacios educativos. Sin embargo, no se conoce mucho de su inclusión en la Enseñanza de la Biología. Es por ello que se buscó incorporar dicho pensamiento, a través del lenguaje de la programación Scratch, a la enseñanza de la Ingeniería Genética. Para ello se trabajo en un curso de 5º año (N=34) de una escuela secundaria de la ciudad de Córdoba durante 6 semanas consecutivas. Durante dicho periodo se desarrolló una secuencia didáctica y se recolectaron datos que luego fueron analizados siguiendo una metodología cualitativa realizando una triangulación metodológica. Los principales resultados muestran que la utilización de Scratch favorece el desarrollo de algunas habilidades del Pensamiento Computacional a la vez que los estudiantes modelizan para aprender sobre Ingeniería Genética. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales 2020-10-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287 Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales; Vol. 7 Núm. 2 (2020); 97-103 2362-2539 0373-9686 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287/31466 Derechos de autor 2020 Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales (Universidad Nacional de Córdoba) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-375 |
container_title_str |
Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school. Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria. |
spellingShingle |
Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school. Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria. Fussero, Gimena Occelli , Maricel Chiarani, Marcela El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética |
topic_facet |
Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school. Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria. |
author |
Fussero, Gimena Occelli , Maricel Chiarani, Marcela |
author_facet |
Fussero, Gimena Occelli , Maricel Chiarani, Marcela |
author_sort |
Fussero, Gimena |
title |
El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética |
title_short |
El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética |
title_full |
El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética |
title_fullStr |
El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética |
title_full_unstemmed |
El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética |
title_sort |
el pensamiento computacional en la modelización de la ingeniería genética |
description |
Computational Thinking, a while ago, is being incorporated into educational spaces. However, not much is known of its inclusion in the teaching of Biology. That is why we sought to incorporate this thought, through the language of Scratch programming, into the teaching of Genetic Engineering. To do this, they worked in a 5th year (N = 34) of a High school in the Córdoba (Argentina) for 6 consecutive weeks. During this period, a didactic sequence was developed and data were collected and then analyzed following a qualitative methodology, carrying out a methodological triangulation. The main results show that the use of Scratch favors the development of some Computational Thinking skills while students model to learn about Genetic Engineering. |
publisher |
Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287 |
work_keys_str_mv |
AT fusserogimena elpensamientocomputacionalenlamodelizaciondelaingenieriagenetica AT occellimaricel elpensamientocomputacionalenlamodelizaciondelaingenieriagenetica AT chiaranimarcela elpensamientocomputacionalenlamodelizaciondelaingenieriagenetica |
first_indexed |
2024-09-03T23:03:31Z |
last_indexed |
2024-09-03T23:03:31Z |
_version_ |
1809217865856843776 |