El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética

Computational Thinking, a while ago, is being incorporated into educational spaces. However, not much is known of its inclusion in the teaching of Biology. That is why we sought to incorporate this thought, through the language of Scratch programming, into the teaching of Genetic Engineering. To do...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Fussero, Gimena, Occelli , Maricel, Chiarani, Marcela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287
Aporte de:
id I10-R375-article-28287
record_format ojs
spelling I10-R375-article-282872020-11-01T03:14:14Z El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética Fussero, Gimena Occelli , Maricel Chiarani, Marcela Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school. Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria. Computational Thinking, a while ago, is being incorporated into educational spaces. However, not much is known of its inclusion in the teaching of Biology. That is why we sought to incorporate this thought, through the language of Scratch programming, into the teaching of Genetic Engineering. To do this, they worked in a 5th year (N = 34) of a High school in the Córdoba (Argentina) for 6 consecutive weeks. During this period, a didactic sequence was developed and data were collected and then analyzed following a qualitative methodology, carrying out a methodological triangulation. The main results show that the use of Scratch favors the development of some Computational Thinking skills while students model to learn about Genetic Engineering. El Pensamiento Computacional, hace un tiempo, se está incorporando a los espacios educativos. Sin embargo, no se conoce mucho de su inclusión en la Enseñanza de la Biología. Es por ello que se buscó incorporar dicho pensamiento, a través del lenguaje de la programación Scratch, a la enseñanza de la Ingeniería Genética. Para ello se trabajo en un curso de 5º año (N=34) de una escuela secundaria de la ciudad de Córdoba durante 6 semanas consecutivas. Durante dicho periodo se desarrolló una secuencia didáctica y se recolectaron datos que luego fueron analizados siguiendo una metodología cualitativa realizando una triangulación metodológica. Los principales resultados muestran que la utilización de Scratch  favorece el desarrollo de algunas habilidades del Pensamiento Computacional a la vez que los estudiantes modelizan para aprender sobre Ingeniería Genética. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales 2020-10-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287 Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales; Vol. 7 Núm. 2 (2020); 97-103 2362-2539 0373-9686 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287/31466 Derechos de autor 2020 Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales (Universidad Nacional de Córdoba) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-375
container_title_str Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales
language Español
format Artículo revista
topic Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school.
Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria.
spellingShingle Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school.
Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria.
Fussero, Gimena
Occelli , Maricel
Chiarani, Marcela
El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética
topic_facet Computational thinking, Scratch, Modeling, Genetic Engineering, High school.
Pensamiento computacional, Scratch, Modelización, Ingeniería Genética, Escuela secundaria.
author Fussero, Gimena
Occelli , Maricel
Chiarani, Marcela
author_facet Fussero, Gimena
Occelli , Maricel
Chiarani, Marcela
author_sort Fussero, Gimena
title El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética
title_short El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética
title_full El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética
title_fullStr El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética
title_full_unstemmed El Pensamiento Computacional en la Modelización de la Ingeniería Genética
title_sort el pensamiento computacional en la modelización de la ingeniería genética
description Computational Thinking, a while ago, is being incorporated into educational spaces. However, not much is known of its inclusion in the teaching of Biology. That is why we sought to incorporate this thought, through the language of Scratch programming, into the teaching of Genetic Engineering. To do this, they worked in a 5th year (N = 34) of a High school in the Córdoba (Argentina) for 6 consecutive weeks. During this period, a didactic sequence was developed and data were collected and then analyzed following a qualitative methodology, carrying out a methodological triangulation. The main results show that the use of Scratch favors the development of some Computational Thinking skills while students model to learn about Genetic Engineering.
publisher Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/28287
work_keys_str_mv AT fusserogimena elpensamientocomputacionalenlamodelizaciondelaingenieriagenetica
AT occellimaricel elpensamientocomputacionalenlamodelizaciondelaingenieriagenetica
AT chiaranimarcela elpensamientocomputacionalenlamodelizaciondelaingenieriagenetica
first_indexed 2024-09-03T23:03:31Z
last_indexed 2024-09-03T23:03:31Z
_version_ 1809217865856843776