Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza

The COVID-19 pandemics affecting the world since the beginning of 2020 has distorted the world geography. Within this context of change, revision of models and strategies in many different aspects and dimensions, education faces many challenges. This paper intends to present some provisional thought...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Ajón, Andrea, Souto, Patricia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Humanidades. Departamento de Geografía 2021
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cardi/article/view/34337
Aporte de:
id I10-R374-article-34337
record_format ojs
spelling I10-R374-article-343372022-01-10T06:04:03Z Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza Ajón, Andrea Souto, Patricia The COVID-19 pandemics affecting the world since the beginning of 2020 has distorted the world geography. Within this context of change, revision of models and strategies in many different aspects and dimensions, education faces many challenges. This paper intends to present some provisional thoughts and ideas derived from our experience as teachers at secondary school and university. The focus will be on the opportunities that these accelerated changes pose to make a revision on our ways of seeing the world and our geography teaching practices.These thoughts are organized around a few questions. How does the pandemic experience challenge teachers and students? How can an analysis about the immediate daily space, the place, be stimulated at the geography class? What are the opportunities of virtual education to rethink our teaching practices? Which are the most powerful or suitable resources for teaching in this context? How can the analysis of the territorial dimension of education help us to understand the unfold strategies? La pandemia de COVID-19 que nos afecta desde comienzos de 2020 ha trastocado la geografía del mundo. Es un contexto de cambios, de revisión de modelos y estrategias en múltiples ámbitos y dimensiones; y la  educación es uno de los que presenta mayores desafíos.En este trabajo, nos proponemos presentar algunas reflexiones provisorias e impresiones que nos surgieron a partir de nuestra experiencia como docentes en los niveles medio y universitario. Pensamos estas reflexiones en torno a las oportunidades que estos cambios acelerados ofrecen para revisar nuestros modos de mirar el mundo y nuestras prácticas de enseñanza de la geografía.Organizamos el presente ensayo en torno a las siguientes preguntas: ¿Cómo nos interpela a los y las docentes la experiencia de la geografía en pandemia? ¿Cómo promover una reflexión sobre el espacio inmediato, el cotidiano, el lugar, desde la clase de geografía? ¿Qué oportunidades nos ofrece la virtualidad para repensar la práctica docente? ¿Qué recursos resultan más potentes o adecuados para la enseñanza en este contexto? ¿De qué modo un análisis de la dimensión territorial de la educación puede ayudarnos a entender las estrategias desplegadas?  Facultad de Filosofía y Humanidades. Departamento de Geografía 2021-08-10 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Doble evaluación por pares y a doble ciegas application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cardi/article/view/34337 Cardinalis; No. 16 (2021): Revista Cardinalis Año IX N°16, 1°semestre de 2021; 7-23 Cardinalis; Núm. 16 (2021): Revista Cardinalis Año IX N°16, 1°semestre de 2021; 7-23 Cardinalis; n. 16 (2021): Revista Cardinalis Año IX N°16, 1°semestre de 2021; 7-23 2346-8734 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cardi/article/view/34337/34736 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-374
container_title_str Cardinalis
language Español
format Artículo revista
author Ajón, Andrea
Souto, Patricia
spellingShingle Ajón, Andrea
Souto, Patricia
Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza
author_facet Ajón, Andrea
Souto, Patricia
author_sort Ajón, Andrea
title Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza
title_short Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza
title_full Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza
title_fullStr Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza
title_full_unstemmed Geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza
title_sort geografías cotidianas de la pandemia: oportunidades y reflexiones sobre la enseñanza
description The COVID-19 pandemics affecting the world since the beginning of 2020 has distorted the world geography. Within this context of change, revision of models and strategies in many different aspects and dimensions, education faces many challenges. This paper intends to present some provisional thoughts and ideas derived from our experience as teachers at secondary school and university. The focus will be on the opportunities that these accelerated changes pose to make a revision on our ways of seeing the world and our geography teaching practices.These thoughts are organized around a few questions. How does the pandemic experience challenge teachers and students? How can an analysis about the immediate daily space, the place, be stimulated at the geography class? What are the opportunities of virtual education to rethink our teaching practices? Which are the most powerful or suitable resources for teaching in this context? How can the analysis of the territorial dimension of education help us to understand the unfold strategies?
publisher Facultad de Filosofía y Humanidades. Departamento de Geografía
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cardi/article/view/34337
work_keys_str_mv AT ajonandrea geografiascotidianasdelapandemiaoportunidadesyreflexionessobrelaensenanza
AT soutopatricia geografiascotidianasdelapandemiaoportunidadesyreflexionessobrelaensenanza
first_indexed 2024-09-03T23:01:52Z
last_indexed 2024-09-03T23:01:52Z
_version_ 1809217762346663936