Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes
The objective of this article is to make a conceptual journey through the two usual axes of the discussions around the teaching of architecture: the reform of the study plans and the reflection on the design workshops. We will try to dismantle certain myths referring to these topics, to address othe...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/article/view/39240 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R371-article-39240 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R371-article-392402022-12-29T14:41:42Z Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes Cravino, Ana María teaching study plan vocational training disciplinary contents enseñanza de la arquitectura plan de estudio formación profesional contenidos disciplinares The objective of this article is to make a conceptual journey through the two usual axes of the discussions around the teaching of architecture: the reform of the study plans and the reflection on the design workshops. We will try to dismantle certain myths referring to these topics, to address other issues that appear invisible regarding the training of architects: the disciplinary content necessary to build knowledge and the importance of the best teachers, since they are the configurators of the subjects. Finally, we will establish some conclusions as a result of two investigations carried out, one in a Master's degree and the other in a Doctorate. El objetivo de este artículo es hacer un recorrido conceptual por los dos ejes habituales de las discusiones en torno a la enseñanza de la arquitectura: la reforma de los planes de estudio y la reflexión sobre los talleres proyectuales. Intentaremos desmontar ciertos mitos referidos a estos tópicos, para abordar otras cuestiones que aparecen invisibilizadas respecto a la formación de los arquitectos: los contenidos disciplinares necesarios para construir un saber y la importancia de los mejores docentes, ya que son ellos los configuradores de las asignaturas. Por último estableceremos algunas conclusiones como resultado de dos investigaciones efectuadas, una en una Maestría y otra en un Doctorado O objetivo deste artigo é fazer uma viagem conceitual pelos dois eixos usuais das discussões em torno do ensino de arquitetura: a reforma dos planos de estudos e a reflexão sobre as oficinas de projeto. Tentaremos desmantelar certos mitos referentes a esses temas, para abordar outras questões que parecem invisíveis na formação dos arquitetos: os conteúdos disciplinares necessários à construção do conhecimento e a importância dos melhores professores, pois são eles os configuradores das disciplinas. Por fim, estabeleceremos algumas conclusões como resultado de duas investigações realizadas, uma em mestrado e outra em doutorado. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño 2022-12-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/article/view/39240 10.59047/2469.0724.v8.n9.39240 PENSUM; Vol. 8 Núm. 9 (2022); 2-19 2469-0724 10.59047/2469.0724.v8.n9 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/article/view/39240/39828 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/article/view/39240/39830 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/article/view/39240/39834 Derechos de autor 2022 Ana María Cravino https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-371 |
| container_title_str |
PENSUM |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
teaching study plan vocational training disciplinary contents enseñanza de la arquitectura plan de estudio formación profesional contenidos disciplinares |
| spellingShingle |
teaching study plan vocational training disciplinary contents enseñanza de la arquitectura plan de estudio formación profesional contenidos disciplinares Cravino, Ana María Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes |
| topic_facet |
teaching study plan vocational training disciplinary contents enseñanza de la arquitectura plan de estudio formación profesional contenidos disciplinares |
| author |
Cravino, Ana María |
| author_facet |
Cravino, Ana María |
| author_sort |
Cravino, Ana María |
| title |
Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes |
| title_short |
Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes |
| title_full |
Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes |
| title_fullStr |
Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes |
| title_full_unstemmed |
Enseñanza de la arquitectura: Entre planes de estudios, talleres y docentes |
| title_sort |
enseñanza de la arquitectura: entre planes de estudios, talleres y docentes |
| description |
The objective of this article is to make a conceptual journey through the two usual axes of the discussions around the teaching of architecture: the reform of the study plans and the reflection on the design workshops. We will try to dismantle certain myths referring to these topics, to address other issues that appear invisible regarding the training of architects: the disciplinary content necessary to build knowledge and the importance of the best teachers, since they are the configurators of the subjects. Finally, we will establish some conclusions as a result of two investigations carried out, one in a Master's degree and the other in a Doctorate. |
| publisher |
Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/article/view/39240 |
| work_keys_str_mv |
AT cravinoanamaria ensenanzadelaarquitecturaentreplanesdeestudiostalleresydocentes |
| first_indexed |
2024-09-03T23:00:38Z |
| last_indexed |
2024-09-03T23:00:38Z |
| _version_ |
1809217684560150528 |