The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities

In this paper, we will review the experience with Mapuche communities while filming the documentary "The Land without its People". We define interculturality as the relationship between socio-culturally diverse groups. Then, we discuss how the relationship between "us" and "...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Segura, María Soledad
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2012
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8576
Aporte de:
id I10-R367-article-8576
record_format ojs
spelling I10-R367-article-85762020-11-01T03:56:58Z The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities La realización de un documental antropológico como relación intercultural: Límites y posibilidades Segura, María Soledad Audiovisual Production Anthropological Documentary Mapuche Intercultural Relationship Realización audiovisual Documental Antropológico Mapuche Relación Intercultural In this paper, we will review the experience with Mapuche communities while filming the documentary "The Land without its People". We define interculturality as the relationship between socio-culturally diverse groups. Then, we discuss how the relationship between "us" and "others" during this film´s production changed and the stages in this process. "We": junior, collegiate, urban and wincas, on their terms. "They": Mapuche of all ages, members of two rural communities. The intercultural relationship stages that we analize are: (1) the previous relationship from which the film emerges as a project and its accomplishment becomes possible, (2)  the shooting of the film, and (3) the presentation and dissemination of the film. During the first period, we can distinguish, in turn, three phases: (1.1) a beginning facilitated but troubled, (1.2) a turning point from a critical situation that causes a favorable change in the relationship and, finally, (1.3) the granting of a certificate of trust, the hallmark of an alliance. En el presente trabajo, abordaremos la experiencia de realización con comunidades mapuche del cortometraje documental “La Tierra sin su Gente”. A partir de definir a la interculturalidad como la relación entre grupos socio-culturalmente diversos, analizaremos cómo se fue transformando y cuáles fueron las diferentes etapas que atravesó la relación entre “nosotros” y “los otros” durante la realización de esta película. “Nosotros”: jóvenes, universitarios, urbanos y wincas, en sus términos. “Ellos”: mapuches de diversas edades, integrantes de dos comunidades rurales. Las etapas en las que analizaremos este proceso son: (1) la relación previa a partir de la cual la película surge como proyecto y es posible su concreción; (2) el rodaje de la película; y (3) su presentación y difusión. En el período previo a la realización misma de la película, podemos distinguir, a su vez, tres momentos: (1.1) un inicio facilitado pero conflictivo, (1.2) un punto de inflexión a partir de una situación crítica que origina un vuelco favorable en la relación y, finalmente, (1.3) el otorgamiento de un certificado de confianza, el sello de una alianza. Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2012-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8576 10.55442/tomauno.n1.2012.8576 Toma Uno; No. 1 (2012): La representación de la realidad; 139-152 TOMA UNO; Núm. 1 (2012): La representación de la realidad; 139-152 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n1.2012 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8576/9441
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-367
container_title_str TOMA UNO
language Español
format Artículo revista
topic Audiovisual Production
Anthropological Documentary
Mapuche
Intercultural Relationship
Realización audiovisual
Documental Antropológico
Mapuche
Relación Intercultural
spellingShingle Audiovisual Production
Anthropological Documentary
Mapuche
Intercultural Relationship
Realización audiovisual
Documental Antropológico
Mapuche
Relación Intercultural
Segura, María Soledad
The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities
topic_facet Audiovisual Production
Anthropological Documentary
Mapuche
Intercultural Relationship
Realización audiovisual
Documental Antropológico
Mapuche
Relación Intercultural
author Segura, María Soledad
author_facet Segura, María Soledad
author_sort Segura, María Soledad
title The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities
title_short The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities
title_full The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities
title_fullStr The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities
title_full_unstemmed The filming of an anthropological documentary as intercultural relation: Limits and possibilities
title_sort filming of an anthropological documentary as intercultural relation: limits and possibilities
description In this paper, we will review the experience with Mapuche communities while filming the documentary "The Land without its People". We define interculturality as the relationship between socio-culturally diverse groups. Then, we discuss how the relationship between "us" and "others" during this film´s production changed and the stages in this process. "We": junior, collegiate, urban and wincas, on their terms. "They": Mapuche of all ages, members of two rural communities. The intercultural relationship stages that we analize are: (1) the previous relationship from which the film emerges as a project and its accomplishment becomes possible, (2)  the shooting of the film, and (3) the presentation and dissemination of the film. During the first period, we can distinguish, in turn, three phases: (1.1) a beginning facilitated but troubled, (1.2) a turning point from a critical situation that causes a favorable change in the relationship and, finally, (1.3) the granting of a certificate of trust, the hallmark of an alliance.
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2012
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8576
work_keys_str_mv AT seguramariasoledad thefilmingofananthropologicaldocumentaryasinterculturalrelationlimitsandpossibilities
AT seguramariasoledad larealizaciondeundocumentalantropologicocomorelacioninterculturallimitesyposibilidades
AT seguramariasoledad filmingofananthropologicaldocumentaryasinterculturalrelationlimitsandpossibilities
first_indexed 2024-09-03T22:57:26Z
last_indexed 2024-09-03T22:57:26Z
_version_ 1809217483515625472