Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)
During the convulsive eighties, two films were released in Argentina that record particular approaches to sex-dissent: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) and Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). In the first case, that “other story” starring Jorge and Raúl breaks with some...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
2020
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R367-article-30786 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R367-article-307862021-12-02T04:17:31Z Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) Representaciones disidentes en dos óperas primas de los primeros años de la posdictadura: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) Montes, Viviana post-dictatorship cinema democracy cinema dissident representations debut films gender and sexuality cine y posdictadura cine en democracia representaciones disidentes óperas primas género y sexualidad During the convulsive eighties, two films were released in Argentina that record particular approaches to sex-dissent: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) and Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). In the first case, that “other story” starring Jorge and Raúl breaks with some of the stereotypes that Argentininian cinema carried since the thirties. In the second, the (in)visibility of sex-dissent is thematized in a social context in which the repression (in a broad sense) did not finish dissipating. In both films, the plots advance with the imprint of the desire of their protagonists. This paper proposes to analyze, in these filmic texts, the ways in which the subjectivity of the characters is constructed and the discourses that cross them, in a context that remained in the constant state of agitation that marked the transit between dictatorship and democracy in Argentina. In this peculiar framework, Argentinian cinema tried to project itself to the world giving samples of the recently reconquered democratic values. __ ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ika6ppzn6 Durante la convulsiva década de los ochenta se estrenaron en Argentina dos películas que registran modos particulares de abordar las disidencias sexuales: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). En el primer caso, la “otra historia” protagonizada por Jorge y Raúl rompe con algunos de los estereotipos que el cine argentino arrastraba desde los años treinta. En el segundo, se tematiza la (in)visibilización de las disidencias sexuales en un contexto social en el que la represión (en un sentido amplio) no terminaba de disiparse. En ambos filmes, las tramas avanzan con la impronta del deseo de sus protagonistas. Este artículo propone analizar, en estos textos fílmicos, los modos en que se construye la subjetividad de los personajes y los discursos que los atraviesan teniendo como marco una época que permanecía en el constante estado de agitación que signaba el tránsito entre la dictadura y la democracia. En ese peculiar entramado, el cine argentino intentaba volver a proyectarse al mundo dando muestras de los valores democráticos recientemente reconquistados. __ ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ika6ppzn6 Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2020-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786 10.55442/tomauno.n8.2020.30786 Toma Uno; No. 8 (2020): Gender, Dissent and Diversities in Cinema and Audiovisual Arts TOMA UNO; Núm. 8 (2020): Género, disidencias y diversidades en el Cine y las Artes Audiovisuales 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n8.2020 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786/31475 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786/31476 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786/31477 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-367 |
| container_title_str |
TOMA UNO |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
post-dictatorship cinema democracy cinema dissident representations debut films gender and sexuality cine y posdictadura cine en democracia representaciones disidentes óperas primas género y sexualidad |
| spellingShingle |
post-dictatorship cinema democracy cinema dissident representations debut films gender and sexuality cine y posdictadura cine en democracia representaciones disidentes óperas primas género y sexualidad Montes, Viviana Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) |
| topic_facet |
post-dictatorship cinema democracy cinema dissident representations debut films gender and sexuality cine y posdictadura cine en democracia representaciones disidentes óperas primas género y sexualidad |
| author |
Montes, Viviana |
| author_facet |
Montes, Viviana |
| author_sort |
Montes, Viviana |
| title |
Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) |
| title_short |
Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) |
| title_full |
Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) |
| title_fullStr |
Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) |
| title_full_unstemmed |
Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) |
| title_sort |
dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: otra historia de amor (américo ortiz de zárate, 1986) y abierto de 18 a 24 (víctor dínenzon, 1988) |
| description |
During the convulsive eighties, two films were released in Argentina that record particular approaches to sex-dissent: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) and Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). In the first case, that “other story” starring Jorge and Raúl breaks with some of the stereotypes that Argentininian cinema carried since the thirties. In the second, the (in)visibility of sex-dissent is thematized in a social context in which the repression (in a broad sense) did not finish dissipating. In both films, the plots advance with the imprint of the desire of their protagonists.
This paper proposes to analyze, in these filmic texts, the ways in which the subjectivity of the characters is constructed and the discourses that cross them, in a context that remained in the constant state of agitation that marked the transit between dictatorship and democracy in Argentina. In this peculiar framework, Argentinian cinema tried to project itself to the world giving samples of the recently reconquered democratic values.
__
ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ika6ppzn6 |
| publisher |
Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba |
| publishDate |
2020 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786 |
| work_keys_str_mv |
AT montesviviana dissidentrepresentationsintwodebutfilmsofthefirstyearsofthepostdictatorshipotrahistoriadeamoramericoortizdezarate1986yabiertode18a24victordinenzon1988 AT montesviviana representacionesdisidentesendosoperasprimasdelosprimerosanosdelaposdictaduraotrahistoriadeamoramericoortizdezarate1986yabiertode18a24victordinenzon1988 |
| first_indexed |
2024-09-03T22:57:08Z |
| last_indexed |
2024-09-03T22:57:08Z |
| _version_ |
1809217463881039872 |