Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)

During the convulsive eighties, two films were released in Argentina that record particular approaches to sex-dissent: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) and Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). In the first case, that “other story” starring Jorge and Raúl breaks with some...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Montes, Viviana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786
Aporte de:
id I10-R367-article-30786
record_format ojs
spelling I10-R367-article-307862021-12-02T04:17:31Z Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) Representaciones disidentes en dos óperas primas de los primeros años de la posdictadura: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988) Montes, Viviana post-dictatorship cinema democracy cinema dissident representations debut films gender and sexuality cine y posdictadura cine en democracia representaciones disidentes óperas primas género y sexualidad During the convulsive eighties, two films were released in Argentina that record particular approaches to sex-dissent: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) and Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). In the first case, that “other story” starring Jorge and Raúl breaks with some of the stereotypes that Argentininian cinema carried since the thirties. In the second, the (in)visibility of sex-dissent is thematized in a social context in which the repression (in a broad sense) did not finish dissipating. In both films, the plots advance with the imprint of the desire of their protagonists. This paper proposes to analyze, in these filmic texts, the ways in which the subjectivity of the characters is constructed and the discourses that cross them, in a context that remained in the constant state of agitation that marked the transit between dictatorship and democracy in Argentina. In this peculiar framework, Argentinian cinema tried to project itself to the world giving samples of the recently reconquered democratic values. __ ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ika6ppzn6 Durante la convulsiva década de los ochenta se estrenaron en Argentina dos películas que registran modos particulares de abordar las disidencias sexuales: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). En el primer caso, la “otra historia” protagonizada por Jorge y Raúl rompe con algunos de los estereotipos que el cine argentino arrastraba desde los años treinta. En el segundo, se tematiza la (in)visibilización de las disidencias sexuales en un contexto social en el que la represión (en un sentido amplio) no terminaba de disiparse. En ambos filmes, las tramas avanzan con la impronta del deseo de sus protagonistas. Este artículo propone analizar, en estos textos fílmicos, los modos en que se construye la subjetividad de los personajes y los discursos que los atraviesan teniendo como marco una época que permanecía en el constante estado de agitación que signaba el tránsito entre la dictadura y la democracia. En ese peculiar entramado, el cine argentino intentaba volver a proyectarse al mundo dando muestras de los valores democráticos recientemente reconquistados. __ ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ika6ppzn6 Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2020-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786 10.55442/tomauno.n8.2020.30786 Toma Uno; No. 8 (2020): Gender, Dissent and Diversities in Cinema and Audiovisual Arts TOMA UNO; Núm. 8 (2020): Género, disidencias y diversidades en el Cine y las Artes Audiovisuales 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n8.2020 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786/31475 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786/31476 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786/31477 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-367
container_title_str TOMA UNO
language Español
format Artículo revista
topic post-dictatorship cinema
democracy cinema
dissident representations
debut films
gender and sexuality
cine y posdictadura
cine en democracia
representaciones disidentes
óperas primas
género y sexualidad
spellingShingle post-dictatorship cinema
democracy cinema
dissident representations
debut films
gender and sexuality
cine y posdictadura
cine en democracia
representaciones disidentes
óperas primas
género y sexualidad
Montes, Viviana
Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)
topic_facet post-dictatorship cinema
democracy cinema
dissident representations
debut films
gender and sexuality
cine y posdictadura
cine en democracia
representaciones disidentes
óperas primas
género y sexualidad
author Montes, Viviana
author_facet Montes, Viviana
author_sort Montes, Viviana
title Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)
title_short Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)
title_full Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)
title_fullStr Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)
title_full_unstemmed Dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) y Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988)
title_sort dissident representations in two debut films of the first years of the post-dictatorship: otra historia de amor (américo ortiz de zárate, 1986) y abierto de 18 a 24 (víctor dínenzon, 1988)
description During the convulsive eighties, two films were released in Argentina that record particular approaches to sex-dissent: Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) and Abierto de 18 a 24 (Víctor Dínenzon, 1988). In the first case, that “other story” starring Jorge and Raúl breaks with some of the stereotypes that Argentininian cinema carried since the thirties. In the second, the (in)visibility of sex-dissent is thematized in a social context in which the repression (in a broad sense) did not finish dissipating. In both films, the plots advance with the imprint of the desire of their protagonists. This paper proposes to analyze, in these filmic texts, the ways in which the subjectivity of the characters is constructed and the discourses that cross them, in a context that remained in the constant state of agitation that marked the transit between dictatorship and democracy in Argentina. In this peculiar framework, Argentinian cinema tried to project itself to the world giving samples of the recently reconquered democratic values. __ ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ika6ppzn6
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/30786
work_keys_str_mv AT montesviviana dissidentrepresentationsintwodebutfilmsofthefirstyearsofthepostdictatorshipotrahistoriadeamoramericoortizdezarate1986yabiertode18a24victordinenzon1988
AT montesviviana representacionesdisidentesendosoperasprimasdelosprimerosanosdelaposdictaduraotrahistoriadeamoramericoortizdezarate1986yabiertode18a24victordinenzon1988
first_indexed 2024-09-03T22:57:08Z
last_indexed 2024-09-03T22:57:08Z
_version_ 1809217463881039872