Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art
This article aims to delimit an area for aesthetic experimentation in the field of Argentinian art in the last decades. We propose three scenes: Sistema Copiador (2020), by Hernán Camoletto, A la sombra de un granado en flor and Trabajos prácticos (2021), by Leticia Obeid, and an untitled piece by V...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba.
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/38503 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R361-article-38503 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R361-article-385032023-03-03T23:55:54Z Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art Flujo de recuperación de imágenes. Tres episodios del arte argentino actual La Rocca, Paula Argentinian art Contemporary art Originality Archive Imagined theory Arte argentino Arte contemporáneo Originalidad Archivo Teoría imaginada This article aims to delimit an area for aesthetic experimentation in the field of Argentinian art in the last decades. We propose three scenes: Sistema Copiador (2020), by Hernán Camoletto, A la sombra de un granado en flor and Trabajos prácticos (2021), by Leticia Obeid, and an untitled piece by Verónica Meloni exhibited in 2018. We take them as a starting point, asking these questions: How can we decide if these images are contemporary or not? Where do they stray from their actuality and how do they come along at the present? To explore these questions, we analyze the mentioned poetics from three perspectives. First, as image retrieving flows. Then, as artworks that create citation networks. Finally, as ways of revitalizing culture archives. From there, we move forward to make up the horizon of what we propose to call an imagined theory. Este artículo busca delimitar una zona de experimentaciones estéticas en el campo del arte argentino de las últimas décadas. Proponemos tres escenas, Sistema Copiador (2020) de Hernán Camoletto, A la sombra de un granado en flor y Trabajos Prácticos (2021) de Leticia Obeid y una obra Sin Título de Verónica Meloni expuesta en 2018. Partimos de ellas con las siguientes preguntas: ¿Cómo decidir si estas imágenes son contemporáneas? ¿En qué punto se alejan de lo actual para remontar el presente? Para avanzar sobre esos interrogantes analizamos las poéticas señaladas desde tres perspectivas. Primero, como flujos de recuperación de imágenes. Luego, en cuanto obras que construyen redes de citación. Finalmente, en tanto formas de revitalización de los archivos de la cultura. Desde allí avanzamos sobre algunas premisas para conformar el horizonte de lo que proponemos llamar una teoría imaginada. Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2022-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blind peer-reviewed article Artículo revisado por sistema de pares doble ciego application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/38503 10.55443/artilugio.n8.2022.38503 ark:/s2408462x/j398pqjv2 Artilugio; No. 8 (2022): Artistic Practices, Planetary Crisis and Possible Lives; 29-42 Artilugio; Núm. 8 (2022): Prácticas artísticas, crisis planetaria y vidas posibles; 29-42 Artilugio; n. 8 (2022): Prácticas artísticas, crisis planetaria y vidas posibles; 29-42 2408-462X 10.55443/artilugio.n8.2022 ark:/s2408462x/b8bok3jj5 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/38503/38764 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/38503/38700 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/38503/38701 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-361 |
| container_title_str |
Artilugio |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Argentinian art Contemporary art Originality Archive Imagined theory Arte argentino Arte contemporáneo Originalidad Archivo Teoría imaginada |
| spellingShingle |
Argentinian art Contemporary art Originality Archive Imagined theory Arte argentino Arte contemporáneo Originalidad Archivo Teoría imaginada La Rocca, Paula Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art |
| topic_facet |
Argentinian art Contemporary art Originality Archive Imagined theory Arte argentino Arte contemporáneo Originalidad Archivo Teoría imaginada |
| author |
La Rocca, Paula |
| author_facet |
La Rocca, Paula |
| author_sort |
La Rocca, Paula |
| title |
Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art |
| title_short |
Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art |
| title_full |
Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art |
| title_fullStr |
Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art |
| title_full_unstemmed |
Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art |
| title_sort |
image retrieving flow. three episodes of argentine contemporary art |
| description |
This article aims to delimit an area for aesthetic experimentation in the field of Argentinian art in the last decades. We propose three scenes: Sistema Copiador (2020), by Hernán Camoletto, A la sombra de un granado en flor and Trabajos prácticos (2021), by Leticia Obeid, and an untitled piece by Verónica Meloni exhibited in 2018. We take them as a starting point, asking these questions: How can we decide if these images are contemporary or not? Where do they stray from their actuality and how do they come along at the present? To explore these questions, we analyze the mentioned poetics from three perspectives. First, as image retrieving flows. Then, as artworks that create citation networks. Finally, as ways of revitalizing culture archives. From there, we move forward to make up the horizon of what we propose to call an imagined theory. |
| publisher |
Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/38503 |
| work_keys_str_mv |
AT laroccapaula imageretrievingflowthreeepisodesofargentinecontemporaryart AT laroccapaula flujoderecuperaciondeimagenestresepisodiosdelarteargentinoactual |
| first_indexed |
2024-09-03T22:28:16Z |
| last_indexed |
2024-09-03T22:28:16Z |
| _version_ |
1809215648184664064 |