Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”

In the city of San Luis, the archive created with the photographic work of José La Vía (1888-1975) represents a significant, symbolic space where the local identity is discursively constructed. In this article, we share the progress of a research project, the purpose of which is to understand the pr...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: González, Carlos Andrés
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/34554
Aporte de:
id I10-R361-article-34554
record_format ojs
spelling I10-R361-article-345542023-03-04T00:15:30Z Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis” Archivo fotográfico y memoria visual: El caso de José La Vía en el “Museo Histórico de San Luis” González, Carlos Andrés Archive Museum Memory Identity Photography Discourses Archivo Museo Memoria Identidad Fotografía Discursos In the city of San Luis, the archive created with the photographic work of José La Vía (1888-1975) represents a significant, symbolic space where the local identity is discursively constructed. In this article, we share the progress of a research project, the purpose of which is to understand the production of La Vía and its participation in the processes of elaboration of memory, identity and visual imagery. Discourse analysis, as an interdisciplinary research practice, is at the base of the methodology of our work. We address a group of images that currently integrate the permanent exhibition of the “Museo Histórico de San Luis”. The studied cases are closely interwoven with other representations —visual and/or textual— within the framework of hegemonic identity projects and account for the relevance that the images of the archive acquire in contemporary visual culture. In this sense, the use of La Vía photographs in discursive contexts associated with the construction of local history make them core elements of our collective memory. En la ciudad de San Luis, el archivo conformado a partir de la obra fotográfica de José La Vía (1888-1975) se constituye como un espacio simbólico significativo donde se construye discursivamente la identidad puntana. En este artículo, compartimos el avance de un proyecto de investigación, cuyo propósito es comprender la producción de La Vía y su participación en procesos de elaboración de la memoria, la identidad y el imaginario visual. El análisis discursivo, como práctica de investigación de carácter interdisciplinario, está a la base de la metodología de nuestro trabajo. Abordamos un grupo de imágenes del fotógrafo que actualmente conforman la muestra permanente del Museo Histórico de San Luis. Los casos estudiados se hallan estrechamente entramados con otras representaciones —visuales y/o textuales— en el marco de proyectos identitarios hegemónicos y dan cuenta de la relevancia que las imágenes del acervo adquieren en la cultura visual contemporánea. En este sentido, la utilización de determinadas fotografías de La Vía en contextos discursivos asociados a la construcción de la historia local las torna elementos nucleares de nuestra memoria colectiva. Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2021-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blind peer-reviewed article Artículo revisado por sistema de pares doble ciego application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/34554 10.55443/artilugio.n7.2021.34554 ark:/s2408462x/5v4e6yvgu Artilugio; No. 7 (2021): Cartographies, Memories and Territories; 191-205 Artilugio; Núm. 7 (2021): Cartografías, memorias y territorios; 191-205 Artilugio; n. 7 (2021): Cartografías, memorias y territorios; 191-205 2408-462X 10.55443/artilugio.n7.2021 ark:/s2408462x/rkwmwvcrg spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/34554/35029 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/34554/35030 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/34554/35031 Derechos de autor 2021 Carlos Andrés González https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-361
container_title_str Artilugio
language Español
format Artículo revista
topic Archive
Museum
Memory
Identity
Photography
Discourses
Archivo
Museo
Memoria
Identidad
Fotografía
Discursos
spellingShingle Archive
Museum
Memory
Identity
Photography
Discourses
Archivo
Museo
Memoria
Identidad
Fotografía
Discursos
González, Carlos Andrés
Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”
topic_facet Archive
Museum
Memory
Identity
Photography
Discourses
Archivo
Museo
Memoria
Identidad
Fotografía
Discursos
author González, Carlos Andrés
author_facet González, Carlos Andrés
author_sort González, Carlos Andrés
title Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”
title_short Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”
title_full Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”
title_fullStr Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”
title_full_unstemmed Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”
title_sort photographic archive and visual memory: the case of josé la vía in the “museo histórico de san luis”
description In the city of San Luis, the archive created with the photographic work of José La Vía (1888-1975) represents a significant, symbolic space where the local identity is discursively constructed. In this article, we share the progress of a research project, the purpose of which is to understand the production of La Vía and its participation in the processes of elaboration of memory, identity and visual imagery. Discourse analysis, as an interdisciplinary research practice, is at the base of the methodology of our work. We address a group of images that currently integrate the permanent exhibition of the “Museo Histórico de San Luis”. The studied cases are closely interwoven with other representations —visual and/or textual— within the framework of hegemonic identity projects and account for the relevance that the images of the archive acquire in contemporary visual culture. In this sense, the use of La Vía photographs in discursive contexts associated with the construction of local history make them core elements of our collective memory.
publisher Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba.
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/34554
work_keys_str_mv AT gonzalezcarlosandres photographicarchiveandvisualmemorythecaseofjoselaviainthemuseohistoricodesanluis
AT gonzalezcarlosandres archivofotograficoymemoriavisualelcasodejoselaviaenelmuseohistoricodesanluis
first_indexed 2024-09-03T22:28:12Z
last_indexed 2024-09-03T22:28:12Z
_version_ 1809215644205318144