Contemporary Art Market: towards a critical sociology.

The relationships between the actors involved in the management and participation of the Art Market have been able to account for a series of practices that result from this interaction with others: Naturalized Practices, based on strongly rooted traditionalisms of the art field, founders of concept...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cabrera Zapata, Kevin
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/21063
Aporte de:
id I10-R361-article-21063
record_format ojs
spelling I10-R361-article-210632023-02-09T22:57:27Z Contemporary Art Market: towards a critical sociology. Mercado de Arte Contemporáneo: hacia una sociología crítica. Cabrera Zapata, Kevin naturalized practices directed practices survival practices overflow practices dialogical practices prácticas naturalizadas prácticas direccionadas prácticas de supervivencia prácticas de desborde prácticas dialogales The relationships between the actors involved in the management and participation of the Art Market have been able to account for a series of practices that result from this interaction with others: Naturalized Practices, based on strongly rooted traditionalisms of the art field, founders of concepts and values that define and predetermine artistic projects. The Directed Practices, those that aim towards particular objectives and entail specific and controlled responses. The Survival Practices, which appear in order to maintain positions and ensure roles within the event, avoiding being left out by being rejected. The Overflow Practices, caused by leaking conflicts through fissures within the organization of the event. The Dialogical Practices result from the interaction between art professionals what contributes to establish ties and extend business and labor contacts.This paper analyzes such practices. El encuentro suele ser un acontecimiento poco frecuente entre profesionales del campo del arte, especialmente cordobés. Pero cuando ocurre, como lo fue la quinta edición del Mercado de Arte Contemporáneo-Arte Avanza, se evidencian prácticas propias de un reaccionar con otros y una distribución de roles determinados. Las evidencias pueden ser muy sutiles o muy visibles dependiendo de los intereses de cada sector que conforman este evento.Las relaciones entre los actores involucrados en la gestión y participación del Mercado de Arte han podido dar cuenta de una serie de prácticas que resultan de este interactuar con otros:Las Prácticas Naturalizadas, basadas en tradicionalismos del campo del arte fuertemente arraigados, fundadores de conceptos y valores que definen y condicionan los proyectos artísticos. Las Prácticas Direccionadas, aquellas que apuntan hacia objetivos particulares y conllevan respuestas específicas y controladas. Las Prácticas de Supervivencia, que aparecen con el fin de mantener puestos y asegurarse roles dentro del evento, evitando quedar fuera siendo rechazados. Las Prácticas de Desborde, ocasionadas al filtrarse conflictos por medio de fisuras dentro de la organización del evento. Las Prácticas Dialogales, resultan de la interacción entre profesionales del arte lo que contribuye a entablar lazos y extender contactos comerciales y laborales. Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2018-09-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blind peer-reviewed article Artículo revisado por sistema de pares doble ciego application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/21063 10.55443/artilugio.n4.2018.21063 Artilugio; No. 4 (2018): Policies of the Living; 15-26 Artilugio; Núm. 4 (2018): Políticas de lo vivo; 15-26 Artilugio; n. 4 (2018): Políticas de lo vivo; 15-26 2408-462X 10.55443/artilugio.n4.2018 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/21063/20638 Derechos de autor 2018 Artilugio
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-361
container_title_str Artilugio
language Español
format Artículo revista
topic naturalized practices
directed practices
survival practices
overflow practices
dialogical practices
prácticas naturalizadas
prácticas direccionadas
prácticas de supervivencia
prácticas de desborde
prácticas dialogales
spellingShingle naturalized practices
directed practices
survival practices
overflow practices
dialogical practices
prácticas naturalizadas
prácticas direccionadas
prácticas de supervivencia
prácticas de desborde
prácticas dialogales
Cabrera Zapata, Kevin
Contemporary Art Market: towards a critical sociology.
topic_facet naturalized practices
directed practices
survival practices
overflow practices
dialogical practices
prácticas naturalizadas
prácticas direccionadas
prácticas de supervivencia
prácticas de desborde
prácticas dialogales
author Cabrera Zapata, Kevin
author_facet Cabrera Zapata, Kevin
author_sort Cabrera Zapata, Kevin
title Contemporary Art Market: towards a critical sociology.
title_short Contemporary Art Market: towards a critical sociology.
title_full Contemporary Art Market: towards a critical sociology.
title_fullStr Contemporary Art Market: towards a critical sociology.
title_full_unstemmed Contemporary Art Market: towards a critical sociology.
title_sort contemporary art market: towards a critical sociology.
description The relationships between the actors involved in the management and participation of the Art Market have been able to account for a series of practices that result from this interaction with others: Naturalized Practices, based on strongly rooted traditionalisms of the art field, founders of concepts and values that define and predetermine artistic projects. The Directed Practices, those that aim towards particular objectives and entail specific and controlled responses. The Survival Practices, which appear in order to maintain positions and ensure roles within the event, avoiding being left out by being rejected. The Overflow Practices, caused by leaking conflicts through fissures within the organization of the event. The Dialogical Practices result from the interaction between art professionals what contributes to establish ties and extend business and labor contacts.This paper analyzes such practices.
publisher Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba.
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/21063
work_keys_str_mv AT cabrerazapatakevin contemporaryartmarkettowardsacriticalsociology
AT cabrerazapatakevin mercadodeartecontemporaneohaciaunasociologiacritica
first_indexed 2024-09-03T22:27:56Z
last_indexed 2024-09-03T22:27:56Z
_version_ 1809215627442782208