Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional

The Likert scale (1932), applied with the aim of measuring attitudes by surveying the level of agreement of a subject to a series of items, is widely used in the Social Sciences and, especially, in the field of Organizational Learning (OL). Although the scale construction method comprises clearly de...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Romero, María del Carmen, Álvarez, María Belén
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/37820
Aporte de:
id I10-R359-article-37820
record_format ojs
spelling I10-R359-article-378202022-05-31T18:57:42Z Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional Romero, María del Carmen Álvarez, María Belén likert likert type scale item organizational learning measurement likert tipo-likert escala ítem aprendizaje organizacional medición The Likert scale (1932), applied with the aim of measuring attitudes by surveying the level of agreement of a subject to a series of items, is widely used in the Social Sciences and, especially, in the field of Organizational Learning (OL). Although the scale construction method comprises clearly defined steps, the term Likert is used in multiple ways and has been found applied to both scales and items. The objective of this paper is to analyze the use of the word Likert in studies referring to the measurement of OL and to examine its potential association with the year of publication. Eighty-seven empirical studies were analyzed using univariate and bivariate descriptive techniques, and a correspondence analysis was performed, concluding that the Likert-type expression is found mostly in publications from the early years (periods 1997-2002 and 2003-2008) and that, in recent periods (2009-2014 and 2015-2020) the use of Likert is predominant. The work contributes to accounting for the diversity of terms used in the field of OL measurement in reference to the Likert scale, and the existence of an association between the years of publication and the terms used. La escala de Likert (1932), aplicada con el objetivo de medir actitudes mediante el relevamiento del nivel de acuerdo de un sujeto a una serie de ítems, es ampliamente utilizada en las Ciencias Sociales y, especialmente, en el campo del Aprendizaje Organizacional (AO). Si bien el método de construcción de la escala comprende pasos claramente definidos, el término Likert es utilizado de múltiples maneras y se lo ha encontrado aplicado tanto a escalas como a ítems. El presente trabajo tiene por objetivo analizar el uso de la palabra Likert en estudios referidos a la medición del AO y examinar su potencial asociación con el año de publicación. Se analizaron 87 estudios empíricos mediante técnicas descriptivas univariadas y bivariadas y se realizó un análisis de correspondencias concluyéndose que la expresión Likert-type se encuentra mayoritariamente en publicaciones de los primeros años (períodos 1997-2002 y 2003-2008) y que, en períodos más recientes (2009-2014 y 2015-2020) es preponderante el uso de Likert. El trabajo contribuye a dar cuenta de la diversidad de términos utilizados en el campo de la medición del AO en referencia a la escala de Likert, y de la existencia de asociación entre los años de publicación y los términos utilizados. ARK CAICYT: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18539777/dh75ayy5h   Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa 2022-05-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/37820 Revista de la Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa; Vol. 30 Núm. 51 (2022): MAYO 1853-9777 0329-7322 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/37820/37769 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/37820/37774 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-359
container_title_str Revista de la Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa
language Español
format Artículo revista
topic likert
likert type
scale
item
organizational learning
measurement
likert
tipo-likert
escala
ítem
aprendizaje organizacional
medición
spellingShingle likert
likert type
scale
item
organizational learning
measurement
likert
tipo-likert
escala
ítem
aprendizaje organizacional
medición
Romero, María del Carmen
Álvarez, María Belén
Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional
topic_facet likert
likert type
scale
item
organizational learning
measurement
likert
tipo-likert
escala
ítem
aprendizaje organizacional
medición
author Romero, María del Carmen
Álvarez, María Belén
author_facet Romero, María del Carmen
Álvarez, María Belén
author_sort Romero, María del Carmen
title Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional
title_short Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional
title_full Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional
title_fullStr Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional
title_full_unstemmed Usos del término "Likert". Una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional
title_sort usos del término "likert". una revisión en estudios sobre aprendizaje organizacional
description The Likert scale (1932), applied with the aim of measuring attitudes by surveying the level of agreement of a subject to a series of items, is widely used in the Social Sciences and, especially, in the field of Organizational Learning (OL). Although the scale construction method comprises clearly defined steps, the term Likert is used in multiple ways and has been found applied to both scales and items. The objective of this paper is to analyze the use of the word Likert in studies referring to the measurement of OL and to examine its potential association with the year of publication. Eighty-seven empirical studies were analyzed using univariate and bivariate descriptive techniques, and a correspondence analysis was performed, concluding that the Likert-type expression is found mostly in publications from the early years (periods 1997-2002 and 2003-2008) and that, in recent periods (2009-2014 and 2015-2020) the use of Likert is predominant. The work contributes to accounting for the diversity of terms used in the field of OL measurement in reference to the Likert scale, and the existence of an association between the years of publication and the terms used.
publisher Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa
publishDate 2022
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/37820
work_keys_str_mv AT romeromariadelcarmen usosdelterminolikertunarevisionenestudiossobreaprendizajeorganizacional
AT alvarezmariabelen usosdelterminolikertunarevisionenestudiossobreaprendizajeorganizacional
first_indexed 2024-09-03T22:23:36Z
last_indexed 2024-09-03T22:23:36Z
_version_ 1809215355031126016