Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975)

The contextualization of a fragment (1960-1975) of the life and professional trajectory of folklorist José Ignacio “Chango” Rodríguez allowed us to learn more about the culture of the 1960s and 1970s on a local, national and international scale. His adaptive strategies functioned as a starting point...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Trumper, Ana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Investigación, Ciencia y Técnica. Secretaría Académica 2024
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/47133
Aporte de:
id I10-R356-article-47133
record_format ojs
spelling I10-R356-article-471332024-11-14T17:33:50Z Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975) Contextualize the life of “Chango” Rodríguez. A contribution to a history of culture in Córdoba and Argentina (1960-1975): A contribution to a history of culture in Córdoba and Argentina (1960-1975) Trumper, Ana Chango Rodríguez Popular music History of culture starting point context Chango Rodríguez Música popular Historia de la cultura punto de partida contexto The contextualization of a fragment (1960-1975) of the life and professional trajectory of folklorist José Ignacio “Chango” Rodríguez allowed us to learn more about the culture of the 1960s and 1970s on a local, national and international scale. His adaptive strategies functioned as a starting point for the consideration of diverse cultural processes. Chango’s thoughts on popular music make sense next to contexts such as the space race and the expansion of youth culture and mass cultural industry. The analysis of his proposal of renovating native music leads us to take into account the process of expansion and diversification of the field from 1960 (folklore “boom”) and that of retraction from 1965 (“reflux” of the boom). The virtual expulsion of Rodríguez from the national mass circuit and the reduction in the consumption and circulation of his music towards the end of the 1960s can be understood when considering the political experiences of the UNC students and the politicization and radicalization of culture. Chango’s trajectory allows us to visualize the dynamism of popular music and musical tastes, both in constant transformation during the period under study.  La contextualización de un fragmento (1960-1975) de la trayectoria vital y profesional del folclorista José Ignacio, el “Chango”, Rodríguez nos permitió conocer más sobre la cultura de los 60 y 70 en la escala local, nacional e internacional. Sus estrategias adaptativas funcionaron como un punto de partida para la consideración de diversos procesos culturales. Las reflexiones del Chango sobre la música popular tienen sentido si los ubicamos junto a contextos como la carrera espacial y la expansión de la industria cultural, su masificación y juvenilización. El análisis de su propuesta renovadora de la música nativa nos lleva a tener en cuenta el proceso de expansión y diversificación del campo a partir de 1960 (“boom” del folclore) y el de retracción desde 1965 (“reflujo” del boom). La virtual expulsión de Rodríguez del circuito masivo nacional y la reducción del consumo y circulación de su música hacia finales de los 60 se comprenden al considerar las experiencias de lucha del estudiantado de la UNC y la politización y radicalización de la cultura. La trayectoria del Chango nos permite visualizar el dinamismo de la música popular y de los gustos musicales, ambos en constante transformación durante el periodo trabajado.  Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Investigación, Ciencia y Técnica. Secretaría Académica 2024-11-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/47133 Síntesis; Núm. 15 (2024): Revista Síntesis; 76-89 2314-291X 1851-8060 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/47133/47148 Derechos de autor 2024 Síntesis https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-356
container_title_str Síntesis
language Español
format Artículo revista
topic Chango Rodríguez
Popular music
History of culture
starting point
context
Chango Rodríguez
Música popular
Historia de la cultura
punto de partida
contexto
spellingShingle Chango Rodríguez
Popular music
History of culture
starting point
context
Chango Rodríguez
Música popular
Historia de la cultura
punto de partida
contexto
Trumper, Ana
Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975)
topic_facet Chango Rodríguez
Popular music
History of culture
starting point
context
Chango Rodríguez
Música popular
Historia de la cultura
punto de partida
contexto
author Trumper, Ana
author_facet Trumper, Ana
author_sort Trumper, Ana
title Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975)
title_short Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975)
title_full Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975)
title_fullStr Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975)
title_full_unstemmed Contextualizar la trayectoria del “Chango” Rodríguez: Una contribución a la historia de la cultura en Córdoba y Argentina (1960-1975)
title_sort contextualizar la trayectoria del “chango” rodríguez: una contribución a la historia de la cultura en córdoba y argentina (1960-1975)
description The contextualization of a fragment (1960-1975) of the life and professional trajectory of folklorist José Ignacio “Chango” Rodríguez allowed us to learn more about the culture of the 1960s and 1970s on a local, national and international scale. His adaptive strategies functioned as a starting point for the consideration of diverse cultural processes. Chango’s thoughts on popular music make sense next to contexts such as the space race and the expansion of youth culture and mass cultural industry. The analysis of his proposal of renovating native music leads us to take into account the process of expansion and diversification of the field from 1960 (folklore “boom”) and that of retraction from 1965 (“reflux” of the boom). The virtual expulsion of Rodríguez from the national mass circuit and the reduction in the consumption and circulation of his music towards the end of the 1960s can be understood when considering the political experiences of the UNC students and the politicization and radicalization of culture. Chango’s trajectory allows us to visualize the dynamism of popular music and musical tastes, both in constant transformation during the period under study. 
publisher Facultad de Filosofía y Humanidades. Secretaría de Investigación, Ciencia y Técnica. Secretaría Académica
publishDate 2024
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/47133
work_keys_str_mv AT trumperana contextualizarlatrayectoriadelchangorodriguezunacontribucionalahistoriadelaculturaencordobayargentina19601975
AT trumperana contextualizethelifeofchangorodriguezacontributiontoahistoryofcultureincordobaandargentina19601975acontributiontoahistoryofcultureincordobaandargentina19601975
first_indexed 2025-02-05T22:13:27Z
last_indexed 2025-02-05T22:13:27Z
_version_ 1823257245726539776