Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries
The objective of our reflection is to understand how two biographical documentaries about Mercedes Sosa refract the struggle of the Mothers of Plaza de Mayo, detecting which were the discursive strategies carried out by each documentary maker and what effects are produced by this approximation that...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
2025
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753 |
Aporte de: |
id |
I10-R348-article-44753 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R348-article-447532025-01-06T19:51:52Z Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries Derechos humanos, las Madres de Plaza de Mayo y Mercedes Sosa: refracciones históricas en documentales biográficos Bastos de Souza, Nathan discurso biográfico estudios bajtinianos documentales biográficos biographical discourse Bakhtinian studies biographical documentaries The objective of our reflection is to understand how two biographical documentaries about Mercedes Sosa refract the struggle of the Mothers of Plaza de Mayo, detecting which were the discursive strategies carried out by each documentary maker and what effects are produced by this approximation that can be defined as having a “biographical value” (Bajtín, 1982). Methodologically, discourse analysis is used to observe the thematic construction throughout the two documentaries in light of the analytical perspectives derived from the study of texts (Bajtín, 1982). The conclusions will account for the existence of two different images of Mercedes Sosa in relation to the struggle for human rights in Argentina. These images come from the application of biographical values that differ from each other, confirming that, in one of the documentaries, the narrative construction presents Mercedes Sosa's struggle in the present, while the other story proposes a projection of the future, in a world after the dictatorship. El objetivo del artículo es entender cómo dos documentales biográficos sobre Mercedes Sosa refractan la lucha de las Madres de Plaza de Mayo, detectando cuáles fueron las estrategias discursivas llevadas a cabo por cada documentalista y qué efectos produce esa aproximación que puede definirse como un “valor biográfico” (Bajtín, 1982). Metodológicamente, se recurre a un análisis del discurso que observa la construcción temática a lo largo de los dos documentales en estudio, analizados a la luz de las perspectivas analíticas derivadas del estudio de textos (Bajtín, 1982). Las conclusiones darán cuenta de la existencia de dos imágenes diferentes de Mercedes Sosa en relación con la lucha por los derechos humanos en Argentina. Dichas imágenes provienen de la aplicación de valores biográficos discrepantes entre sí: en uno de los documentales, la construcción narrativa comprendería su lucha de Mercedes Sosa, mientras el otro propone una proyección de futuro, proyectando un mundo después de la dictadura. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2025-01-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos revisados por pares application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753 10.55441/1668.7515.n34.44753 Astrolabio; No. 34 (2025): Enero - Junio: Cronotopías de la intimidad: estudios sobre subjetividad y la redefinición de lo público y lo privado; 145-167 Astrolabio; Núm. 34 (2025): Enero - Junio: Cronotopías de la intimidad: estudios sobre subjetividad y la redefinición de lo público y lo privado; 145-167 Astrolabio; n. 34 (2025): Enero - Junio: Cronotopías de la intimidad: estudios sobre subjetividad y la redefinición de lo público y lo privado; 145-167 1668-7515 10.55441/1668.7515.n34 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753/47988 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753/48217 Derechos de autor 2025 Nathan Bastos de Souza https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-348 |
container_title_str |
Astrolabio |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
discurso biográfico estudios bajtinianos documentales biográficos biographical discourse Bakhtinian studies biographical documentaries |
spellingShingle |
discurso biográfico estudios bajtinianos documentales biográficos biographical discourse Bakhtinian studies biographical documentaries Bastos de Souza, Nathan Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries |
topic_facet |
discurso biográfico estudios bajtinianos documentales biográficos biographical discourse Bakhtinian studies biographical documentaries |
author |
Bastos de Souza, Nathan |
author_facet |
Bastos de Souza, Nathan |
author_sort |
Bastos de Souza, Nathan |
title |
Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries |
title_short |
Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries |
title_full |
Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries |
title_fullStr |
Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries |
title_full_unstemmed |
Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries |
title_sort |
human rights, mothers of plaza de mayo and mercedes sosa: historical refractions in biographical documentaries |
description |
The objective of our reflection is to understand how two biographical documentaries about Mercedes Sosa refract the struggle of the Mothers of Plaza de Mayo, detecting which were the discursive strategies carried out by each documentary maker and what effects are produced by this approximation that can be defined as having a “biographical value” (Bajtín, 1982). Methodologically, discourse analysis is used to observe the thematic construction throughout the two documentaries in light of the analytical perspectives derived from the study of texts (Bajtín, 1982). The conclusions will account for the existence of two different images of Mercedes Sosa in relation to the struggle for human rights in Argentina. These images come from the application of biographical values that differ from each other, confirming that, in one of the documentaries, the narrative construction presents Mercedes Sosa's struggle in the present, while the other story proposes a projection of the future, in a world after the dictatorship. |
publisher |
Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad |
publishDate |
2025 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753 |
work_keys_str_mv |
AT bastosdesouzanathan humanrightsmothersofplazademayoandmercedessosahistoricalrefractionsinbiographicaldocumentaries AT bastosdesouzanathan derechoshumanoslasmadresdeplazademayoymercedessosarefraccioneshistoricasendocumentalesbiograficos |
first_indexed |
2025-02-05T22:11:02Z |
last_indexed |
2025-02-05T22:11:02Z |
_version_ |
1823987033039699968 |