Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries

The objective of our reflection is to understand how two biographical documentaries about Mercedes Sosa refract the struggle of the Mothers of Plaza de Mayo, detecting which were the discursive strategies carried out by each documentary maker and what effects are produced by this approximation that...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Bastos de Souza, Nathan
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2025
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753
Aporte de:
id I10-R348-article-44753
record_format ojs
spelling I10-R348-article-447532025-01-06T19:51:52Z Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries Derechos humanos, las Madres de Plaza de Mayo y Mercedes Sosa: refracciones históricas en documentales biográficos Bastos de Souza, Nathan discurso biográfico estudios bajtinianos documentales biográficos biographical discourse Bakhtinian studies biographical documentaries The objective of our reflection is to understand how two biographical documentaries about Mercedes Sosa refract the struggle of the Mothers of Plaza de Mayo, detecting which were the discursive strategies carried out by each documentary maker and what effects are produced by this approximation that can be defined as having a “biographical value” (Bajtín, 1982). Methodologically, discourse analysis is used to observe the thematic construction throughout the two documentaries in light of the analytical perspectives derived from the study of texts (Bajtín, 1982). The conclusions will account for the existence of two different images of Mercedes Sosa in relation to the struggle for human rights in Argentina. These images come from the application of biographical values that differ from each other, confirming that, in one of the documentaries, the narrative construction presents Mercedes Sosa's struggle in the present, while the other story proposes a projection of the future, in a world after the dictatorship. El objetivo del artículo es entender cómo dos documentales biográficos sobre Mercedes Sosa refractan la lucha de las Madres de Plaza de Mayo, detectando cuáles fueron las estrategias discursivas llevadas a cabo por cada documentalista y qué efectos produce esa aproximación que puede definirse como un “valor biográfico” (Bajtín, 1982). Metodológicamente, se recurre a un análisis del discurso que observa la construcción temática a lo largo de los dos documentales en estudio, analizados a la luz de las perspectivas analíticas derivadas del estudio de textos (Bajtín, 1982). Las conclusiones darán cuenta de la existencia de dos imágenes diferentes de Mercedes Sosa en relación con la lucha por los derechos humanos en Argentina. Dichas imágenes provienen de la aplicación de valores biográficos discrepantes entre sí: en uno de los documentales, la construcción narrativa comprendería su lucha de Mercedes Sosa, mientras el otro propone una proyección de futuro, proyectando un mundo después de la dictadura. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2025-01-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos revisados por pares application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753 10.55441/1668.7515.n34.44753 Astrolabio; No. 34 (2025): Enero - Junio: Cronotopías de la intimidad: estudios sobre subjetividad y la redefinición de lo público y lo privado; 145-167 Astrolabio; Núm. 34 (2025): Enero - Junio: Cronotopías de la intimidad: estudios sobre subjetividad y la redefinición de lo público y lo privado; 145-167 Astrolabio; n. 34 (2025): Enero - Junio: Cronotopías de la intimidad: estudios sobre subjetividad y la redefinición de lo público y lo privado; 145-167 1668-7515 10.55441/1668.7515.n34 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753/47988 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753/48217 Derechos de autor 2025 Nathan Bastos de Souza https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-348
container_title_str Astrolabio
language Español
format Artículo revista
topic discurso biográfico
estudios bajtinianos
documentales biográficos
biographical discourse
Bakhtinian studies
biographical documentaries
spellingShingle discurso biográfico
estudios bajtinianos
documentales biográficos
biographical discourse
Bakhtinian studies
biographical documentaries
Bastos de Souza, Nathan
Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries
topic_facet discurso biográfico
estudios bajtinianos
documentales biográficos
biographical discourse
Bakhtinian studies
biographical documentaries
author Bastos de Souza, Nathan
author_facet Bastos de Souza, Nathan
author_sort Bastos de Souza, Nathan
title Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries
title_short Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries
title_full Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries
title_fullStr Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries
title_full_unstemmed Human Rights, Mothers of Plaza de Mayo and Mercedes Sosa: Historical Refractions in Biographical Documentaries
title_sort human rights, mothers of plaza de mayo and mercedes sosa: historical refractions in biographical documentaries
description The objective of our reflection is to understand how two biographical documentaries about Mercedes Sosa refract the struggle of the Mothers of Plaza de Mayo, detecting which were the discursive strategies carried out by each documentary maker and what effects are produced by this approximation that can be defined as having a “biographical value” (Bajtín, 1982). Methodologically, discourse analysis is used to observe the thematic construction throughout the two documentaries in light of the analytical perspectives derived from the study of texts (Bajtín, 1982). The conclusions will account for the existence of two different images of Mercedes Sosa in relation to the struggle for human rights in Argentina. These images come from the application of biographical values that differ from each other, confirming that, in one of the documentaries, the narrative construction presents Mercedes Sosa's struggle in the present, while the other story proposes a projection of the future, in a world after the dictatorship.
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2025
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/44753
work_keys_str_mv AT bastosdesouzanathan humanrightsmothersofplazademayoandmercedessosahistoricalrefractionsinbiographicaldocumentaries
AT bastosdesouzanathan derechoshumanoslasmadresdeplazademayoymercedessosarefraccioneshistoricasendocumentalesbiograficos
first_indexed 2025-02-05T22:11:02Z
last_indexed 2025-02-05T22:11:02Z
_version_ 1823987033039699968