Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua

The following article proposes a revision of dramatic creation strategies present in the play Gota d’água (1975) by Chico Buarque and Paulo Pontes. Firstly, it will provide a comparative exercise with Medea by Euripides (431 BC) in order to account for the transculturation processes from the Europea...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Pérez Vera, Jaime
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar 2016
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/16389
Aporte de:
id I10-R337-article-16389
record_format ojs
spelling I10-R337-article-163892018-09-19T08:55:11Z Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua Transculturación y teatro épico: herramientas para una crítica social en Gota d’água de Chico Buarque y Paulo Pontes Pérez Vera, Jaime transculturación teatro épico Gota d’água dictadura militar en Brasil transculturation epic theatre Gota d’agua military dictatorship in Brazil The following article proposes a revision of dramatic creation strategies present in the play Gota d’água (1975) by Chico Buarque and Paulo Pontes. Firstly, it will provide a comparative exercise with Medea by Euripides (431 BC) in order to account for the transculturation processes from the European referent. Then, the manner in which authors make use of epic-brechtian resources is analyzed to finally develop an interpretation proposal that links the 1975 play to the political and social situation in Brazil during the military dictatorship. El artículo se propone revisar las estrategias de creación dramática presentes en la obra Gota d’água (1975) de Chico Buarque y Paulo Pontes. En primer lugar, se realiza un ejercicio comparativo con la tragedia de Eurípides Medea (431 a.C) para, luego, dar cuenta de los procesos de transculturación realizados a partir del referente europeo. Posteriormente se examina el modo en que los autores utilizan los recursos del teatro épico-brechtiano y finalmente se realiza una propuesta de interpretación que vincula la obra de 1975 con la situación social y política de Brasil durante la dictadura militar. Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar 2016-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/16389 Revista de Culturas y Literaturas Comparadas; Vol. 6 (2016): Diálogos Inter-oceánicos. 2591-3883 1852-4737 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/16389/16248 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/16389/19458 Derechos de autor 2016 Jaime Pérez Vera
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-337
container_title_str Revista de Culturas y Literaturas Comparadas
language Español
format Artículo revista
topic transculturación
teatro épico
Gota d’água
dictadura militar en Brasil
transculturation
epic theatre
Gota d’agua
military dictatorship in Brazil
spellingShingle transculturación
teatro épico
Gota d’água
dictadura militar en Brasil
transculturation
epic theatre
Gota d’agua
military dictatorship in Brazil
Pérez Vera, Jaime
Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua
topic_facet transculturación
teatro épico
Gota d’água
dictadura militar en Brasil
transculturation
epic theatre
Gota d’agua
military dictatorship in Brazil
author Pérez Vera, Jaime
author_facet Pérez Vera, Jaime
author_sort Pérez Vera, Jaime
title Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua
title_short Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua
title_full Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua
title_fullStr Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua
title_full_unstemmed Transculturation and Epic Theater: Tools for Social Criticism in Chico Buarque and Paulo Pontes’ Gota d’agua
title_sort transculturation and epic theater: tools for social criticism in chico buarque and paulo pontes’ gota d’agua
description The following article proposes a revision of dramatic creation strategies present in the play Gota d’água (1975) by Chico Buarque and Paulo Pontes. Firstly, it will provide a comparative exercise with Medea by Euripides (431 BC) in order to account for the transculturation processes from the European referent. Then, the manner in which authors make use of epic-brechtian resources is analyzed to finally develop an interpretation proposal that links the 1975 play to the political and social situation in Brazil during the military dictatorship.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar
publishDate 2016
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/16389
work_keys_str_mv AT perezverajaime transculturationandepictheatertoolsforsocialcriticisminchicobuarqueandpaulopontesgotadagua
AT perezverajaime transculturacionyteatroepicoherramientasparaunacriticasocialengotadaguadechicobuarqueypaulopontes
first_indexed 2024-09-03T21:19:10Z
last_indexed 2024-09-03T21:19:10Z
_version_ 1809211300788568064