Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur

This article proposes to think about a queer affective archive from the categories of the affective turn and deconstruction. We consider that archiving is a political gesture and the archive concept supposes a theory of cultural relevance, in which different forms of narrative economy come into play...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Paesani, Maria Grazia, Crosa, Ana Julia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Letras 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41634
Aporte de:
id I10-R333-article-41634
record_format ojs
spelling I10-R333-article-416342023-07-01T20:38:30Z Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur Invocar el archivo : Escribir lo imposible desde el sur Paesani, Maria Grazia Crosa, Ana Julia Archive queer narrative economy affecttions Archivo cuir economía narrativa afectos This article proposes to think about a queer affective archive from the categories of the affective turn and deconstruction. We consider that archiving is a political gesture and the archive concept supposes a theory of cultural relevance, in which different forms of narrative economy come into play. We start from a situated thought [dis/oriented to the south] and the ways in which we can read the texts that build identities. In this invocation of an affective archive. We are interested in thinking about the word count both in the sense of counting as a narrative, and in what counts for its value to ask us: How the affective ties of queer/lesbian life are counted? in two novels La insumisa de Cristina Peri Rossi (2022) y En la casa de los sueños (2022) de Cármen María Machado. We maintain that the narrative economy constructs differential ways of telling stories that deviate from the heterocisexual norm and that escape from the institutionalized forms of the archive. We cros over the archive concepts of Jacques Derrida, Anne Cvetkovich and José Esteban Muñoz to put into play that queer archives can be read as a deconstructed archive, that is, as a constellation of ephemeral traces, insofar as they are and are not a presence. El presente artículo propone pensar un archivo afectivo cuir desde categorías del giro afectivo y la deconstrucción derrideana. Consideramos que archivar es un gesto político y el concepto de archivo supone una teoría de relevancia cultural, en la que entran en juego distintas formas de economía narrativa. Partimos de un pensamiento situado -des/orientado hacia el sur- y de los modos en que podemos leer los textos que construyen identidades. En esta invocación de un archivo afectivo nos interesa pensar la palabra contar tanto en el sentido de contar como narración, como en lo que cuenta por su valor, para preguntarnos cómo (se) cuentan los vínculos afectivos de las vidas cuir/lésbicas en dos novelas recientes: La insumisa de Cristina Peri Rossi (2022) y En la casa de los sueños (2022) de Cármen María Machado. Sostenemos que la economía narrativa construye modos diferenciales de contar las historias que se salen de la norma heterocisexual y que se escapan de las formas institucionalizadas del archivo. Cruzamos las nociones de archivo de Jacques Derrida, Anne Cvetkovich y José Esteban Muñoz para poner en juego que los archivos cuir pueden ser leídos como un archivo deconstruido, es decir, como una constelación de huellas efímeras, en tanto son y no son una presencia. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Letras 2023-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41634 Heterotopías; Vol. 6 No. 11 (2023): "Poetics of interruption: feminist aesthetic-political practices and sexual disobedience in/from the South".; 1-16 Heterotopías; Vol. 6 Núm. 11 (2023): "Poéticas de la interruqción: prácticas estético-políticas feministas y de las desobediencias sexuales en/desde el sur"; 1-16 2618-2726 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41634/41580 Derechos de autor 2023 Heterotopías https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-333
container_title_str Heterotopías
language Español
format Artículo revista
topic Archive
queer
narrative economy
affecttions
Archivo
cuir
economía narrativa
afectos
spellingShingle Archive
queer
narrative economy
affecttions
Archivo
cuir
economía narrativa
afectos
Paesani, Maria Grazia
Crosa, Ana Julia
Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur
topic_facet Archive
queer
narrative economy
affecttions
Archivo
cuir
economía narrativa
afectos
author Paesani, Maria Grazia
Crosa, Ana Julia
author_facet Paesani, Maria Grazia
Crosa, Ana Julia
author_sort Paesani, Maria Grazia
title Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur
title_short Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur
title_full Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur
title_fullStr Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur
title_full_unstemmed Invoke the archive Writing the impossible from the south: Escribir lo imposible desde el sur
title_sort invoke the archive writing the impossible from the south: escribir lo imposible desde el sur
description This article proposes to think about a queer affective archive from the categories of the affective turn and deconstruction. We consider that archiving is a political gesture and the archive concept supposes a theory of cultural relevance, in which different forms of narrative economy come into play. We start from a situated thought [dis/oriented to the south] and the ways in which we can read the texts that build identities. In this invocation of an affective archive. We are interested in thinking about the word count both in the sense of counting as a narrative, and in what counts for its value to ask us: How the affective ties of queer/lesbian life are counted? in two novels La insumisa de Cristina Peri Rossi (2022) y En la casa de los sueños (2022) de Cármen María Machado. We maintain that the narrative economy constructs differential ways of telling stories that deviate from the heterocisexual norm and that escape from the institutionalized forms of the archive. We cros over the archive concepts of Jacques Derrida, Anne Cvetkovich and José Esteban Muñoz to put into play that queer archives can be read as a deconstructed archive, that is, as a constellation of ephemeral traces, insofar as they are and are not a presence.
publisher Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Letras
publishDate 2023
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41634
work_keys_str_mv AT paesanimariagrazia invokethearchivewritingtheimpossiblefromthesouthescribirloimposibledesdeelsur
AT crosaanajulia invokethearchivewritingtheimpossiblefromthesouthescribirloimposibledesdeelsur
AT paesanimariagrazia invocarelarchivoescribirloimposibledesdeelsur
AT crosaanajulia invocarelarchivoescribirloimposibledesdeelsur
first_indexed 2024-09-03T21:10:02Z
last_indexed 2024-09-03T21:10:02Z
_version_ 1809210726204571648