Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive

Following scholars such as Hal Foster o Anna Maria Guasch we could recognize an archival turn that proposes new challenges to art history in general, but more precisely to the relationship between art and the couple history/memory, and the link that visual culture establishes with this paradigm sett...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Taccetta, Natalia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Letras 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/22646
Aporte de:
id I10-R333-article-22646
record_format ojs
spelling I10-R333-article-226462019-12-27T16:18:44Z Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive En nuestra pequeña región de por acá: de la desclasificación del documento al contra-archivo en la obra de Voluspa Jarpa Taccetta, Natalia Archive Voluspa Jarpa archival turn Walter Benjamin counter-archive. archivo – Voluspa Jarpa archival turn Walter Benjamin contra-archivo Following scholars such as Hal Foster o Anna Maria Guasch we could recognize an archival turn that proposes new challenges to art history in general, but more precisely to the relationship between art and the couple history/memory, and the link that visual culture establishes with this paradigm settled for two decades as a generative mark of much of the artistic production. Actualizing Walter Benjamin’s and Aby Warburg’s concerns these pages try to think about the archive paradigm in relation to the exhibition En nuestra pequeña region de por acá (MALBA, 2016) of the Chilean artist Voluspa Jarpa who extremes the productivity of a notion that is not only the support of her work but the very essence of her positioning about memory, history and the ways of giving account of them. The exhibition draws from the CIA unclassified archives in fourteen Latin-American countries in order to think the relationships between politics, history and image. Archival logic requires its own way of reading, the deconstruction of the montage away from the legal-administrative logic and its own exploration of the aesthetic-politic potentialities as counter-archive. Según autores como Hal Foster o Anna Maria Guasch se asiste actualmente a un giro al archivo (archival turn) que propone nuevos desafíos a la historia del arte en general, pero, más específicamente, a la relación entre el arte y la dupla historia/memoria, y al vínculo que la cultura visual establece con este paradigma instalado hace dos décadas como marca generativa de gran parte de la producción artística. Actualizando inquietudes de Walter Benjamin o Aby Warburg, el artículo intenta pensar al paradigma del archivo en relación con la muestra En nuestra pequeña región de por acá (MALBA, 2016) de la artista chilena Voluspa Jarpa quien extrema la productividad de una noción que no es solo el soporte de su obra, sino la esencia misma de un posicionamiento en relación con la memoria, la historia y los modos de dar cuenta de ella. La exhibición trabaja a partir de los archivos desclasificados de la CIA en catorce países latinoamericanos a fin de repensar las relaciones entre política, historia e imagen. La lógica del archivo exige un modo de lectura propio, la deconstrucción de un montaje alejado de la lógica legal-administrativa y la exploración de sus potencialidades estético-políticas como contra-archivo.   Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Letras 2018-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/22646 Heterotopías; Vol. 1 No. 2 (2018): El archivo en la cultura contemporánea: políticas de la inscripción Heterotopías; Vol. 1 Núm. 2 (2018): El archivo en la cultura contemporánea: políticas de la inscripción 2618-2726 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/22646/22400 Derechos de autor 2018 Heterotopías
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-333
container_title_str Heterotopías
language Español
format Artículo revista
topic Archive
Voluspa Jarpa
archival turn
Walter Benjamin
counter-archive.
archivo – Voluspa Jarpa
archival turn
Walter Benjamin
contra-archivo
spellingShingle Archive
Voluspa Jarpa
archival turn
Walter Benjamin
counter-archive.
archivo – Voluspa Jarpa
archival turn
Walter Benjamin
contra-archivo
Taccetta, Natalia
Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive
topic_facet Archive
Voluspa Jarpa
archival turn
Walter Benjamin
counter-archive.
archivo – Voluspa Jarpa
archival turn
Walter Benjamin
contra-archivo
author Taccetta, Natalia
author_facet Taccetta, Natalia
author_sort Taccetta, Natalia
title Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive
title_short Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive
title_full Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive
title_fullStr Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive
title_full_unstemmed Spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive
title_sort spatiality of time: from document’s declassification to counter-archive
description Following scholars such as Hal Foster o Anna Maria Guasch we could recognize an archival turn that proposes new challenges to art history in general, but more precisely to the relationship between art and the couple history/memory, and the link that visual culture establishes with this paradigm settled for two decades as a generative mark of much of the artistic production. Actualizing Walter Benjamin’s and Aby Warburg’s concerns these pages try to think about the archive paradigm in relation to the exhibition En nuestra pequeña region de por acá (MALBA, 2016) of the Chilean artist Voluspa Jarpa who extremes the productivity of a notion that is not only the support of her work but the very essence of her positioning about memory, history and the ways of giving account of them. The exhibition draws from the CIA unclassified archives in fourteen Latin-American countries in order to think the relationships between politics, history and image. Archival logic requires its own way of reading, the deconstruction of the montage away from the legal-administrative logic and its own exploration of the aesthetic-politic potentialities as counter-archive.
publisher Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Letras
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/22646
work_keys_str_mv AT taccettanatalia spatialityoftimefromdocumentsdeclassificationtocounterarchive
AT taccettanatalia ennuestrapequenaregiondeporacadeladesclasificaciondeldocumentoalcontraarchivoenlaobradevoluspajarpa
first_indexed 2024-09-03T21:09:09Z
last_indexed 2024-09-03T21:09:09Z
_version_ 1809210670498971648