Los deseos concebidos

Multiple objections frequently stated by psychoanalysts and film theorists prevent to support the analogy between cinema and dream. This analogy limits the observation of the most precise oneiric dimension of the film-work (Kuntzel), whose metamorphic mechanisms (Benjamin) share files with the dream...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Radiszcz, Esteban
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760
Aporte de:
id I10-R324-article-22760
record_format ojs
spelling I10-R324-article-227602020-02-05T18:50:52Z Los deseos concebidos En los intersticios de las imágenes Radiszcz, Esteban Dream Cinema Cristián Sánchez Hypnosis Film-work Sueño Cine Cristián Sánchez Hipnosis Trabajo del film Multiple objections frequently stated by psychoanalysts and film theorists prevent to support the analogy between cinema and dream. This analogy limits the observation of the most precise oneiric dimension of the film-work (Kuntzel), whose metamorphic mechanisms (Benjamin) share files with the dream without making the film an oneiric matter. In fact, contrary to the hypnotic tyranny of the film cultural industry, the film’s oneiric dimension decentralises the image that, disseminated according to its deviation between the interstices of the images, dislocates the uniformity of the image offered by the Dream Factory (Ehrenburg). The Chilean filmmaker Cristián Sanchez’s film Los deseos concebidos shows precisely this oneiric subversion that, as much by its diegesis as by its treatment of the images, by the images and among the images, resists to make of the film “only a dream”. Múltiples objeciones impiden refrendar la muy usual analogía, tan frecuentemente sostenida en psicoanálisis y teoría cinematográfica, entre el cine y el sueño. Ella misma dificulta observar la más precisa dimensión onírica del trabajo del film, cuyas operaciones metamórficas (Benjamin) comparten expedientes con el trabajo del sueño, sin por ello hacer del cine un asunto onírico. De hecho, contraria a la tiranía hipnótica de la industria cultural cinematográfica, la dimensión onírica del film descentra la imagen que, diseminada conforme a su desvío entre los intersticios de las imágenes, disloca la uniformidad de la imagen ofrecida para su consumo por la Fábrica de sueños (Ehrenburg). Los deseos concebidos del realizador chileno Cristián Sánchez da precisamente cuenta de esta subversión onírica que, tanto por su diégesis como por su tratamiento de las imágenes, por las imágenes y entre las imágenes, se resiste a hacer del film “tan sólo un sueño”. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2018-07-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760 10.31056/2250.5415.v8.n2.22760 Ética y Cine Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2018): Cine y Psicoanálisis: Memorias y luchas; 57-71 2250-5415 2250-5660 10.31056/2250.5415.v8.n2 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760/23052 Derechos de autor 2018 Ética&Cine Journal
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-324
container_title_str Ética y Cine Journal
language Español
format Artículo revista
topic Dream
Cinema
Cristián Sánchez
Hypnosis
Film-work
Sueño
Cine
Cristián Sánchez
Hipnosis
Trabajo del film
spellingShingle Dream
Cinema
Cristián Sánchez
Hypnosis
Film-work
Sueño
Cine
Cristián Sánchez
Hipnosis
Trabajo del film
Radiszcz, Esteban
Los deseos concebidos
topic_facet Dream
Cinema
Cristián Sánchez
Hypnosis
Film-work
Sueño
Cine
Cristián Sánchez
Hipnosis
Trabajo del film
author Radiszcz, Esteban
author_facet Radiszcz, Esteban
author_sort Radiszcz, Esteban
title Los deseos concebidos
title_short Los deseos concebidos
title_full Los deseos concebidos
title_fullStr Los deseos concebidos
title_full_unstemmed Los deseos concebidos
title_sort los deseos concebidos
description Multiple objections frequently stated by psychoanalysts and film theorists prevent to support the analogy between cinema and dream. This analogy limits the observation of the most precise oneiric dimension of the film-work (Kuntzel), whose metamorphic mechanisms (Benjamin) share files with the dream without making the film an oneiric matter. In fact, contrary to the hypnotic tyranny of the film cultural industry, the film’s oneiric dimension decentralises the image that, disseminated according to its deviation between the interstices of the images, dislocates the uniformity of the image offered by the Dream Factory (Ehrenburg). The Chilean filmmaker Cristián Sanchez’s film Los deseos concebidos shows precisely this oneiric subversion that, as much by its diegesis as by its treatment of the images, by the images and among the images, resists to make of the film “only a dream”.
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/22760
work_keys_str_mv AT radiszczesteban losdeseosconcebidos
AT radiszczesteban enlosintersticiosdelasimagenes
first_indexed 2024-09-03T20:50:51Z
last_indexed 2024-09-03T20:50:51Z
_version_ 1809209519376433152