Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”
This article describes the experience of student assistants from the National University of Córdoba, during the second semester of 2020, who worked as collaborators, together with student volunteers and graduates, in the general coordination of the Virtual School Support project organized by the pro...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Secretaría de Extensión Universitaria
2021
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R323-article-36132 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R323-article-361322021-12-17T14:05:49Z Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” Arias, Alfonsina Coria, Gabriela de La Salette extensión; virtual education; health emergency extensión; educación virtual; emergencia sanitaria. This article describes the experience of student assistants from the National University of Córdoba, during the second semester of 2020, who worked as collaborators, together with student volunteers and graduates, in the general coordination of the Virtual School Support project organized by the program Puntos de Extensión. This project adapted human and technological resources as a result of the measures of social, preventive and compulsory isolation in order to bring these resources closer to one of the most affected areas, the educational system. The project was based on another similar one carried out in another non-university space for children and adolescents in Villa 31 in Buenos Aires. In Córdoba, the leaders of some neighborhoods, sports and community centers that function as nodal points were summoned due to their nexus with the community. These are Casa Macuca, Villa El Libertador, El Polito, Villa Boedo, Club Maipú, Club Belgrano and Escuela Madre María Tránsito. The article describes the difficulties of the virtual adaptation of the communication and flow of virtual support activities. This has repercussions on the perception of those who took part, as well as on the dynamics of the activity. Virtual school support presents advantages and disadvantages related to the preservation of the bond between the University and the community; as well as the social representations of those who participated in the activity. El presente artículo describe la experiencia de ayudantes alumnas de la Universidad Nacional de Córdoba, durante el segundo semestre del 2020, como colaboradoras, junto con estudiantes voluntarios/as y egresados/as, en la coordinación general del proyecto Apoyo Virtual Escolar organizado por el Programa Puntos de Extensión. El cual adaptó los recursos humanos y tecnológicos por las medidas de aislamiento social, preventivo y obligatorio para poder acercarlos a una de las áreas más afectadas, el sistema educativo. El proyecto tuvo como referencia otro similar realizado en otro espacio no universitario para niños, niñas y adolescentes de la Villa 31 de Buenos Aires. En Córdoba se convocaron a los referentes de algunos barrios, centros deportivos y comunitarios que funcionan como puntos neurálgicos por su nexo con la comunidad. Estos son Casa Macuca, Villa El Libertador, El Polito, Villa Boedo, Club Maipú, Club Belgrano y Escuela Madre María Tránsito. El artículo describe las dificultades de la adecuación virtual de la comunicación y flujo de actividades del apoyo virtual. Esto repercute en la percepción de quienes formaron parte, como de la dinámica de la actividad. La virtualidad del apoyo escolar presenta ventajas y desventajas de la conservación del lazo entre la Universidad y la comunidad; así como de las representaciones sociales de quienes participaron en la actividad. Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 14 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 (2) 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132/36350 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-323 |
| container_title_str |
ExT: Revista de Extensión de la UNC |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
extensión; virtual education; health emergency extensión; educación virtual; emergencia sanitaria. |
| spellingShingle |
extensión; virtual education; health emergency extensión; educación virtual; emergencia sanitaria. Arias, Alfonsina Coria, Gabriela de La Salette Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” |
| topic_facet |
extensión; virtual education; health emergency extensión; educación virtual; emergencia sanitaria. |
| author |
Arias, Alfonsina Coria, Gabriela de La Salette |
| author_facet |
Arias, Alfonsina Coria, Gabriela de La Salette |
| author_sort |
Arias, Alfonsina |
| title |
Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” |
| title_short |
Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” |
| title_full |
Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” |
| title_fullStr |
Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” |
| title_full_unstemmed |
Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” |
| title_sort |
coordinando desde la virtualidad: proyecto “apoyo escolar virtual” |
| description |
This article describes the experience of student assistants from the National University of Córdoba, during the second semester of 2020, who worked as collaborators, together with student volunteers and graduates, in the general coordination of the Virtual School Support project organized by the program Puntos de Extensión. This project adapted human and technological resources as a result of the measures of social, preventive and compulsory isolation in order to bring these resources closer to one of the most affected areas, the educational system. The project was based on another similar one carried out in another non-university space for children and adolescents in Villa 31 in Buenos Aires. In Córdoba, the leaders of some neighborhoods, sports and community centers that function as nodal points were summoned due to their nexus with the community. These are Casa Macuca, Villa El Libertador, El Polito, Villa Boedo, Club Maipú, Club Belgrano and Escuela Madre María Tránsito. The article describes the difficulties of the virtual adaptation of the communication and flow of virtual support activities. This has repercussions on the perception of those who took part, as well as on the dynamics of the activity. Virtual school support presents advantages and disadvantages related to the preservation of the bond between the University and the community; as well as the social representations of those who participated in the activity. |
| publisher |
Secretaría de Extensión Universitaria |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132 |
| work_keys_str_mv |
AT ariasalfonsina coordinandodesdelavirtualidadproyectoapoyoescolarvirtual AT coriagabrieladelasalette coordinandodesdelavirtualidadproyectoapoyoescolarvirtual |
| first_indexed |
2024-09-03T20:49:51Z |
| last_indexed |
2024-09-03T20:49:51Z |
| _version_ |
1809209456095920128 |