Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”

This article describes the experience of student assistants from the National University of Córdoba, during the second semester of 2020, who worked as collaborators, together with student volunteers and graduates, in the general coordination of the Virtual School Support project organized by the pro...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Arias, Alfonsina, Coria, Gabriela de La Salette
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Secretaría de Extensión Universitaria 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132
Aporte de:
id I10-R323-article-36132
record_format ojs
spelling I10-R323-article-361322021-12-17T14:05:49Z Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual” Arias, Alfonsina Coria, Gabriela de La Salette extensión; virtual education; health emergency extensión; educación virtual; emergencia sanitaria. This article describes the experience of student assistants from the National University of Córdoba, during the second semester of 2020, who worked as collaborators, together with student volunteers and graduates, in the general coordination of the Virtual School Support project organized by the program Puntos de Extensión. This project adapted human and technological resources as a result of the measures of social, preventive and compulsory isolation in order to bring these resources closer to one of the most affected areas, the educational system. The project was based on another similar one carried out in another non-university space for children and adolescents in Villa 31 in Buenos Aires. In Córdoba, the leaders of some neighborhoods, sports and community centers that function as nodal points were summoned due to their nexus with the community. These are Casa Macuca, Villa El Libertador, El Polito, Villa Boedo, Club Maipú, Club Belgrano and Escuela Madre María Tránsito. The article describes the difficulties of the virtual adaptation of the communication and flow of virtual support activities. This has repercussions on the perception of those who took part, as well as on the dynamics of the activity. Virtual school support presents advantages and disadvantages related to the preservation of the bond between the University and the community; as well as the social representations of those who participated in the activity. El presente artículo describe la experiencia de ayudantes alumnas de la Universidad Nacional de Córdoba, durante el segundo semestre del 2020, como colaboradoras, junto con estudiantes voluntarios/as y egresados/as, en la coordinación general del proyecto Apoyo Virtual Escolar organizado por el Programa Puntos de Extensión. El cual adaptó los recursos humanos y tecnológicos por las medidas de aislamiento social, preventivo y obligatorio para poder acercarlos a una de las áreas más afectadas, el sistema educativo. El proyecto tuvo como referencia otro similar realizado en otro espacio no universitario para niños, niñas y adolescentes de la Villa 31 de Buenos Aires. En Córdoba se convocaron a los referentes de algunos barrios, centros deportivos y comunitarios que funcionan como puntos neurálgicos por su nexo con la comunidad. Estos son Casa Macuca, Villa El Libertador, El Polito, Villa Boedo, Club Maipú, Club Belgrano y Escuela Madre María Tránsito. El artículo describe las dificultades de la adecuación virtual de la comunicación y flujo de actividades del apoyo virtual. Esto repercute en la percepción de quienes formaron parte, como de la dinámica de la actividad. La virtualidad del apoyo escolar presenta ventajas y desventajas de la conservación del lazo entre la Universidad y la comunidad; así como de las representaciones sociales de quienes participaron en la actividad. Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 14 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 (2) 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132/36350 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-323
container_title_str ExT: Revista de Extensión de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic extensión; virtual education; health emergency
extensión; educación virtual; emergencia sanitaria.
spellingShingle extensión; virtual education; health emergency
extensión; educación virtual; emergencia sanitaria.
Arias, Alfonsina
Coria, Gabriela de La Salette
Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”
topic_facet extensión; virtual education; health emergency
extensión; educación virtual; emergencia sanitaria.
author Arias, Alfonsina
Coria, Gabriela de La Salette
author_facet Arias, Alfonsina
Coria, Gabriela de La Salette
author_sort Arias, Alfonsina
title Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”
title_short Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”
title_full Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”
title_fullStr Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”
title_full_unstemmed Coordinando desde la virtualidad: Proyecto “Apoyo Escolar Virtual”
title_sort coordinando desde la virtualidad: proyecto “apoyo escolar virtual”
description This article describes the experience of student assistants from the National University of Córdoba, during the second semester of 2020, who worked as collaborators, together with student volunteers and graduates, in the general coordination of the Virtual School Support project organized by the program Puntos de Extensión. This project adapted human and technological resources as a result of the measures of social, preventive and compulsory isolation in order to bring these resources closer to one of the most affected areas, the educational system. The project was based on another similar one carried out in another non-university space for children and adolescents in Villa 31 in Buenos Aires. In Córdoba, the leaders of some neighborhoods, sports and community centers that function as nodal points were summoned due to their nexus with the community. These are Casa Macuca, Villa El Libertador, El Polito, Villa Boedo, Club Maipú, Club Belgrano and Escuela Madre María Tránsito. The article describes the difficulties of the virtual adaptation of the communication and flow of virtual support activities. This has repercussions on the perception of those who took part, as well as on the dynamics of the activity. Virtual school support presents advantages and disadvantages related to the preservation of the bond between the University and the community; as well as the social representations of those who participated in the activity.
publisher Secretaría de Extensión Universitaria
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36132
work_keys_str_mv AT ariasalfonsina coordinandodesdelavirtualidadproyectoapoyoescolarvirtual
AT coriagabrieladelasalette coordinandodesdelavirtualidadproyectoapoyoescolarvirtual
first_indexed 2024-09-03T20:49:51Z
last_indexed 2024-09-03T20:49:51Z
_version_ 1809209456095920128