REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo

Student’s perceptions in the dissection-room and the relationship with the teaching staff determine their affinity with Anatomy and their introduction in the medical career. Our objective was to evaluate three different instances of the relation student/dissection-room during the Anatomy course, the...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Biasutto, Susana N., Molina Vargas, Isaías E., Weigandt, Diego M., Mora, M. Valentina, Vargas, Ramiro A. A., Bertocchi Valle, Atilio J., Uanini, M. Florencia, David, Oscar P., Urrutia, Daniel, Spinelli, Marcos A., Olivera, Manuel N. J., Giménez, Maximiliano, Nefa Salera, Mariano, Decouvette, Agustín, Ferrero, Lucio J.
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Inglés
Publicado: Asociación Argentina de Anatomía Clínica (Argentine Association of Clinical Anatomy) 2019
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anatclinar/article/view/23429
Aporte de:
id I10-R321-article-23429
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-321
container_title_str Revista Argentina de Anatomía Clínica
language Inglés
format Artículo revista
topic Anatomy
corpses
cadavers
dissection-room
body donation
Anatomía
cadáver
sala de disección
donación de cuerpos
spellingShingle Anatomy
corpses
cadavers
dissection-room
body donation
Anatomía
cadáver
sala de disección
donación de cuerpos
Biasutto, Susana N.
Molina Vargas, Isaías E.
Weigandt, Diego M.
Mora, M. Valentina
Vargas, Ramiro A. A.
Bertocchi Valle, Atilio J.
Uanini, M. Florencia
David, Oscar P.
Urrutia, Daniel
Spinelli, Marcos A.
Olivera, Manuel N. J.
Giménez, Maximiliano
Nefa Salera, Mariano
Decouvette, Agustín
Ferrero, Lucio J.
REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo
topic_facet Anatomy
corpses
cadavers
dissection-room
body donation
Anatomía
cadáver
sala de disección
donación de cuerpos
author Biasutto, Susana N.
Molina Vargas, Isaías E.
Weigandt, Diego M.
Mora, M. Valentina
Vargas, Ramiro A. A.
Bertocchi Valle, Atilio J.
Uanini, M. Florencia
David, Oscar P.
Urrutia, Daniel
Spinelli, Marcos A.
Olivera, Manuel N. J.
Giménez, Maximiliano
Nefa Salera, Mariano
Decouvette, Agustín
Ferrero, Lucio J.
author_facet Biasutto, Susana N.
Molina Vargas, Isaías E.
Weigandt, Diego M.
Mora, M. Valentina
Vargas, Ramiro A. A.
Bertocchi Valle, Atilio J.
Uanini, M. Florencia
David, Oscar P.
Urrutia, Daniel
Spinelli, Marcos A.
Olivera, Manuel N. J.
Giménez, Maximiliano
Nefa Salera, Mariano
Decouvette, Agustín
Ferrero, Lucio J.
author_sort Biasutto, Susana N.
title REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo
title_short REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo
title_full REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo
title_fullStr REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo
title_full_unstemmed REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo
title_sort reactions of first year medical students in the dissection room, with prosected corpses, and the incidence on own body donation. las reacciones de los estudiantes de primer año de medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo
description Student’s perceptions in the dissection-room and the relationship with the teaching staff determine their affinity with Anatomy and their introduction in the medical career. Our objective was to evaluate three different instances of the relation student/dissection-room during the Anatomy course, the importance students assigned to the corpses, symptoms and emotions associated to the dissection-room, their causes and also participants’ attitudes to the own body donation. Three surveys: initial perception, reactions by the first contact with the corpses and further evolution were performed to 237 first year students. Sixty three per cent were women and 97% argentine, of whom 59% were from Cordoba province and the rest for nearly all the country provinces. Hundred per cent considered very important Anatomy for the career and corpses for Anatomy. For 91% dissection should be compulsory for first year medical students. Most often physical reactions were ocular and nasal irritation, while the most frequent emotions were enthusiasm and surprise, due mainly to corpse and dissection-room smell.  Coping strategies to those reactions were: to focus on the topic, to watch the corpse as an object, to relax, humor and others. The will to donate the own body varied from 57% to 49% and 52%. Those percentages were not statistically different (p=0.1606), but higher than others in the literature. Influence of the corpse exposition on the attitude to donation seems to be less important than other articles; probably because our students do not dissect by themselves or because they recognize a great need of corpses. La percepción de los estudiantes en la sala de disección y su relación con el equipo docente determina su afinidad con la Anatomía y la introducción en la carrera médica. Nuestro objetivo fue evaluar tres diferentes instancias de la relación estudiante/sala de disección durante el curso de Anatomía, la importancia que los estudiantes asignan a los cuerpos, los síntomas y emociones asociados a la sala de disección, sus causas y las actitudes de los participantes hacia la donación del propio cuerpo. Se realizaron 3 encuestas: percepción inicial, reacciones ante el primer contacto con el cadáver y evolución posterior, en 237 estudiantes de primer año. El 63% eran mujeres y 97% argentinos, de los cuales el 59% provenían de la provincia de Córdoba y el resto de casi todas las provincias del país. Cien por ciento consideraron muy importante la Anatomía para la carrera y los cuerpos para la Anatomía. Para el 91% la disección debería ser obligatoria para los estudiantes de primer año de Medicina. Las reacciones físicas más comunes fueron la irritación ocular y nasal, mientras que las emociones más frecuentes fueron entusiasmo y sorpresa, debidas principalmente al olor de los cuerpos y de la sala. Las estrategias usadas para afrontar estas reacciones fueron: enfocarse en el tema, ver el cuerpo como un objeto, relajarse, humor y otros. La voluntad de donar el propio cuerpo varió de 57% a 49% y 52%. Estos porcentajes no fueron estadísticamente diferentes (p=0,1606), pero mayores que otros en la literatura. La influencia de la exposición a los cuerpos sobre la actitud hacia la donación parece menos importante que en otros artículos; probablemente porque nuestros estudiantes no disecan por sí mismos o porque reconocen la gran necesidad de cuerpos.
publisher Asociación Argentina de Anatomía Clínica (Argentine Association of Clinical Anatomy)
publishDate 2019
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anatclinar/article/view/23429
work_keys_str_mv AT biasuttosusanan reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT molinavargasisaiase reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT weigandtdiegom reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT moramvalentina reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT vargasramiroaa reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT bertocchivalleatilioj reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT uaninimflorencia reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT davidoscarp reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT urrutiadaniel reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT spinellimarcosa reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT oliveramanuelnj reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT gimenezmaximiliano reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT nefasaleramariano reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT decouvetteagustin reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
AT ferrerolucioj reactionsoffirstyearmedicalstudentsinthedissectionroomwithprosectedcorpsesandtheincidenceonownbodydonationlasreaccionesdelosestudiantesdeprimeranodemedicinaenlasaladediseccionconcuerposdisecadosylaincidenciasobreladonaciondelpropiocuerpo
first_indexed 2024-09-03T22:46:31Z
last_indexed 2024-09-03T22:46:31Z
_version_ 1809216795931836416
spelling I10-R321-article-234292020-03-26T13:55:47Z REACTIONS OF FIRST YEAR MEDICAL STUDENTS IN THE DISSECTION ROOM, WITH PROSECTED CORPSES, AND THE INCIDENCE ON OWN BODY DONATION. Las reacciones de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección, con cuerpos disecados, y la incidencia sobre la donación del propio cuerpo Biasutto, Susana N. Molina Vargas, Isaías E. Weigandt, Diego M. Mora, M. Valentina Vargas, Ramiro A. A. Bertocchi Valle, Atilio J. Uanini, M. Florencia David, Oscar P. Urrutia, Daniel Spinelli, Marcos A. Olivera, Manuel N. J. Giménez, Maximiliano Nefa Salera, Mariano Decouvette, Agustín Ferrero, Lucio J. Anatomy corpses cadavers dissection-room body donation Anatomía cadáver sala de disección donación de cuerpos Student’s perceptions in the dissection-room and the relationship with the teaching staff determine their affinity with Anatomy and their introduction in the medical career. Our objective was to evaluate three different instances of the relation student/dissection-room during the Anatomy course, the importance students assigned to the corpses, symptoms and emotions associated to the dissection-room, their causes and also participants’ attitudes to the own body donation. Three surveys: initial perception, reactions by the first contact with the corpses and further evolution were performed to 237 first year students. Sixty three per cent were women and 97% argentine, of whom 59% were from Cordoba province and the rest for nearly all the country provinces. Hundred per cent considered very important Anatomy for the career and corpses for Anatomy. For 91% dissection should be compulsory for first year medical students. Most often physical reactions were ocular and nasal irritation, while the most frequent emotions were enthusiasm and surprise, due mainly to corpse and dissection-room smell.  Coping strategies to those reactions were: to focus on the topic, to watch the corpse as an object, to relax, humor and others. The will to donate the own body varied from 57% to 49% and 52%. Those percentages were not statistically different (p=0.1606), but higher than others in the literature. Influence of the corpse exposition on the attitude to donation seems to be less important than other articles; probably because our students do not dissect by themselves or because they recognize a great need of corpses. La percepción de los estudiantes en la sala de disección y su relación con el equipo docente determina su afinidad con la Anatomía y la introducción en la carrera médica. Nuestro objetivo fue evaluar tres diferentes instancias de la relación estudiante/sala de disección durante el curso de Anatomía, la importancia que los estudiantes asignan a los cuerpos, los síntomas y emociones asociados a la sala de disección, sus causas y las actitudes de los participantes hacia la donación del propio cuerpo. Se realizaron 3 encuestas: percepción inicial, reacciones ante el primer contacto con el cadáver y evolución posterior, en 237 estudiantes de primer año. El 63% eran mujeres y 97% argentinos, de los cuales el 59% provenían de la provincia de Córdoba y el resto de casi todas las provincias del país. Cien por ciento consideraron muy importante la Anatomía para la carrera y los cuerpos para la Anatomía. Para el 91% la disección debería ser obligatoria para los estudiantes de primer año de Medicina. Las reacciones físicas más comunes fueron la irritación ocular y nasal, mientras que las emociones más frecuentes fueron entusiasmo y sorpresa, debidas principalmente al olor de los cuerpos y de la sala. Las estrategias usadas para afrontar estas reacciones fueron: enfocarse en el tema, ver el cuerpo como un objeto, relajarse, humor y otros. La voluntad de donar el propio cuerpo varió de 57% a 49% y 52%. Estos porcentajes no fueron estadísticamente diferentes (p=0,1606), pero mayores que otros en la literatura. La influencia de la exposición a los cuerpos sobre la actitud hacia la donación parece menos importante que en otros artículos; probablemente porque nuestros estudiantes no disecan por sí mismos o porque reconocen la gran necesidad de cuerpos. Asociación Argentina de Anatomía Clínica (Argentine Association of Clinical Anatomy) 2019-03-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anatclinar/article/view/23429 10.31051/1852.8023.v11.n1.23429 Revista Argentina de Anatomía Clínica (Argentine Journal of Clinical Anatomy); Vol. 11 No. 1 (2019): Mar 2019; 18-29 Revista Argentina de Anatomía Clínica; Vol. 11 Núm. 1 (2019): Mar 2019; 18-29 1852-8023 10.31051/1852.8023.v11.n1 eng https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anatclinar/article/view/23429/23360 Derechos de autor 2019 Susana Norma N. Biasutto, Isaías E. Molina Vargas, Diego M. Weigandt, M. Valentina Mora, Ramiro A. A. Vargas, Atilio J. Bertocchi Valle, M. Florencia Uanini, Oscar P. David, Daniel Urrutia, Marcos A. Spinelli, Manuel N. J. Olivera, Maximiliano Giménez, Mariano Nefa Salera, Agustín Decouvette, Lucio J. Ferrero