Note on the digitized image

This paper inquires into the statute of images and the relation of subjects to them, based on the consideration that we are invaded by images we consume and produce. The novelty of the digitalization of images is presented, whose consequence is the inscription into a real register, thus introducing...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Fajnwaks, Fabián
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Inglés
Publicado: Facultad de Psicología. Maestría en Teoría Psicoanalítica Lacaniana 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/lapso/article/view/20988
Aporte de:
id I10-R318-article-20988
record_format ojs
spelling I10-R318-article-209882022-03-17T17:27:08Z Note on the digitized image Nota sobre la imagen digitalizada Fajnwaks, Fabián cuerpo digital imagen digital muro de las imágenes ojo universal pixel registros tecnociencia digital body digital image Gérard Wajcman pixel registers technoscience universal eye wall of images This paper inquires into the statute of images and the relation of subjects to them, based on the consideration that we are invaded by images we consume and produce. The novelty of the digitalization of images is presented, whose consequence is the inscription into a real register, thus introducing a novel relation between the imaginary and the real. With digital images, the symbolic statute is reduced to the real. Based on Gérard Wajcman’s work The Absolute Eye, a question is raised about what the author calls “the wall of images,” referring to the ambition of science to see it all, to the omnipotence of the gaze as a universal eye. El presente trabajo interroga el estatuto de las imágenes y la relación que los sujetos tienen a ellas, a partir de considerar que estamos invadidos por imágenes que consumimos y producimos. Se plantea que lo novedoso es la digitalización de la imagen, que tiene como consecuencia la inscripción en un registro real, introduciendo de este modo una relación novedosa entre lo imaginario y lo real. Con la imagen digital el estatuto simbólico se reduce al real. A partir de lo trabajado por Gérard Wajcman en El ojo absoluto se cuestiona acerca de lo que el autor denomina el muro de las imágenes, refiriéndose a la ambición de la ciencia por verlo todo, a la omnipotencia de la mirada en tanto ojo universal. Facultad de Psicología. Maestría en Teoría Psicoanalítica Lacaniana 2018-08-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo application/pdf application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/lapso/article/view/20988 Lapso; Núm. 3 (2018): Un nuevo imaginario; 24-28 2525-0965 spa eng https://revistas.unc.edu.ar/index.php/lapso/article/view/20988/20576 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/lapso/article/view/20988/20589 Derechos de autor 2018 Lapso
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-318
container_title_str Lapso
language Español
Inglés
format Artículo revista
topic cuerpo digital
imagen digital
muro de las imágenes
ojo universal
pixel
registros
tecnociencia
digital body
digital image
Gérard Wajcman
pixel
registers
technoscience
universal eye
wall of images
spellingShingle cuerpo digital
imagen digital
muro de las imágenes
ojo universal
pixel
registros
tecnociencia
digital body
digital image
Gérard Wajcman
pixel
registers
technoscience
universal eye
wall of images
Fajnwaks, Fabián
Note on the digitized image
topic_facet cuerpo digital
imagen digital
muro de las imágenes
ojo universal
pixel
registros
tecnociencia
digital body
digital image
Gérard Wajcman
pixel
registers
technoscience
universal eye
wall of images
author Fajnwaks, Fabián
author_facet Fajnwaks, Fabián
author_sort Fajnwaks, Fabián
title Note on the digitized image
title_short Note on the digitized image
title_full Note on the digitized image
title_fullStr Note on the digitized image
title_full_unstemmed Note on the digitized image
title_sort note on the digitized image
description This paper inquires into the statute of images and the relation of subjects to them, based on the consideration that we are invaded by images we consume and produce. The novelty of the digitalization of images is presented, whose consequence is the inscription into a real register, thus introducing a novel relation between the imaginary and the real. With digital images, the symbolic statute is reduced to the real. Based on Gérard Wajcman’s work The Absolute Eye, a question is raised about what the author calls “the wall of images,” referring to the ambition of science to see it all, to the omnipotence of the gaze as a universal eye.
publisher Facultad de Psicología. Maestría en Teoría Psicoanalítica Lacaniana
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/lapso/article/view/20988
work_keys_str_mv AT fajnwaksfabian noteonthedigitizedimage
AT fajnwaksfabian notasobrelaimagendigitalizada
first_indexed 2024-09-03T20:42:19Z
last_indexed 2024-09-03T20:42:19Z
_version_ 1809208982240231424