The role of chance in multiple choice tests

A summary is presented about some important issues of evaluation as a fundamental stage of the educational process, highlighting its instrumental role which fits different purposes and versions. Some methodological aspects are discussed related to design and development of multiple-choice tests, emp...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Medina, César, Velazco, Sandra
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/33276
Aporte de:
id I10-R316-article-33276
record_format ojs
spelling I10-R316-article-332762022-03-31T03:25:57Z The role of chance in multiple choice tests El rol del azar en las pruebas de opción múltiple Medina, César Velazco, Sandra Evaluation Multiple Choice Pass by Chance Binomial Distribution Evaluación Opción múltiple Aprobar por Azar Distribución Binomial A summary is presented about some important issues of evaluation as a fundamental stage of the educational process, highlighting its instrumental role which fits different purposes and versions. Some methodological aspects are discussed related to design and development of multiple-choice tests, emphasizing those connected with the need to reduce the probability of students passing by chance. In this respect, two strategies are discussed with mathematical detail: a) Negative scoring for wrong answers and b) Test design considering three crucial variables: the number of items, the number of options and the degree of demand. It is highlighted that increasing the number of items solely, not only does not reduce the probability of passing by chance, but even may raise it if the other two variables are not properly designed. Se presenta una síntesis sobre algunas cuestiones importantes de la evaluación como una etapa fundamental del proceso educativo, destacando su rol instrumental que admite distintas finalidades y modalidades. Se discuten algunos aspectos metodológicos relacionados con el diseño y la elaboración de las pruebas de opción múltiple, poniendo el énfasis en aquellos relacionados con la necesidad de reducir la probabilidad de que los alumnos aprueben por azar. Al respecto, se discuten con detalle matemático dos estrategias: a) la puntuación negativa de las respuestas incorrectas y b) el diseño de las pruebas considerando tres variables críticas: la cantidad de ítems, la cantidad de opciones y el grado de exigencia. Se destaca que un incremento en la cantidad de ítems, por sí solo, no solo no reduce la probabilidad de acertar por azar, sino que puede aumentarla si las otras dos variables no están adecuadamente diseñadas. Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2021-06-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/33276 10.55767/2451.6007.v33.n1.33276 Journal of Physics Teaching; Vol. 33 No. 1 (2021): January-June; 61-72 Revista de Enseñanza de la Física; Vol. 33 Núm. 1 (2021): Enero-Junio; 61-72 Revista de Enseñanza de la Física; v. 33 n. 1 (2021): Janeiro-Junho; 61-72 2250-6101 0326-7091 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/33276/33709 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/33276/33710 Derechos de autor 2021 César Medina, Sandra Velazco http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-316
container_title_str Revista de Enseñanza de la Física
language Español
format Artículo revista
topic Evaluation
Multiple Choice
Pass by Chance
Binomial Distribution
Evaluación
Opción múltiple
Aprobar por Azar
Distribución Binomial
spellingShingle Evaluation
Multiple Choice
Pass by Chance
Binomial Distribution
Evaluación
Opción múltiple
Aprobar por Azar
Distribución Binomial
Medina, César
Velazco, Sandra
The role of chance in multiple choice tests
topic_facet Evaluation
Multiple Choice
Pass by Chance
Binomial Distribution
Evaluación
Opción múltiple
Aprobar por Azar
Distribución Binomial
author Medina, César
Velazco, Sandra
author_facet Medina, César
Velazco, Sandra
author_sort Medina, César
title The role of chance in multiple choice tests
title_short The role of chance in multiple choice tests
title_full The role of chance in multiple choice tests
title_fullStr The role of chance in multiple choice tests
title_full_unstemmed The role of chance in multiple choice tests
title_sort role of chance in multiple choice tests
description A summary is presented about some important issues of evaluation as a fundamental stage of the educational process, highlighting its instrumental role which fits different purposes and versions. Some methodological aspects are discussed related to design and development of multiple-choice tests, emphasizing those connected with the need to reduce the probability of students passing by chance. In this respect, two strategies are discussed with mathematical detail: a) Negative scoring for wrong answers and b) Test design considering three crucial variables: the number of items, the number of options and the degree of demand. It is highlighted that increasing the number of items solely, not only does not reduce the probability of passing by chance, but even may raise it if the other two variables are not properly designed.
publisher Asociación de Profesores de Física de la Argentina
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/33276
work_keys_str_mv AT medinacesar theroleofchanceinmultiplechoicetests
AT velazcosandra theroleofchanceinmultiplechoicetests
AT medinacesar elroldelazarenlaspruebasdeopcionmultiple
AT velazcosandra elroldelazarenlaspruebasdeopcionmultiple
AT medinacesar roleofchanceinmultiplechoicetests
AT velazcosandra roleofchanceinmultiplechoicetests
first_indexed 2024-09-03T20:40:03Z
last_indexed 2024-09-03T20:40:03Z
_version_ 1809208839825784832