Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
This work introduces a proposal of methodology developed for the analysis of visual representations included in different instruc-tional materials used in physics at university. Representations determine the construction of scientific knowledge, so the devel-opment of strategies that allow studying...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Asociación de Profesores de Física de la Argentina
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994 |
Aporte de: |
id |
I10-R316-article-30994 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R316-article-309942023-09-12T17:03:44Z Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials Una propuesta metodológica para el estudio de las representaciones visuales en los materiales didácticos de física Idoyaga, Ignacio Moya, Nahuel Maeyoshimoto, Jorge Lorenzo, Gabriela Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria This work introduces a proposal of methodology developed for the analysis of visual representations included in different instruc-tional materials used in physics at university. Representations determine the construction of scientific knowledge, so the devel-opment of strategies that allow studying them is a priority in science education research. The methodological design imple-mented allowed the typing of 356 representations present in 51 instructional materials and the recognition of the uses and the amount of information of 191 graphics. The potentiality of this proposal lies in the empirical categorization of visual representa-tions based on objective data and the identification of possible learning obstacles. Este trabajo exhibe una propuesta metodológica desarrollada para el análisis de las representaciones visuales presentes en diferentes materiales didácticos utilizados en la enseñanza universitaria de las ciencias. Las representaciones condicionan la construcción de conocimiento científico, por lo que el desarrollo de estrategias que permitan estudiarlas resulta prioritario en las agendas de investigación en didáctica. El diseño propuesto permitió la tipificación de 356 representaciones presentes en 51 materiales empleados para la enseñanza de la física y el reconocimiento de los usos y la cantidad de información de 191 gráfi-cos. La potencia del diseño radica en la categorización empírica de las representaciones visuales a partir de datos objetivos y la identificación de posibles sesgos que podrían representar obstáculos para los estudiantes a la hora de aprender. Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2020-11-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994 Journal of Physics Teaching; Vol. 32: Extra Issue: Selection of papers submitted to SIEF; 199-205 Revista de Enseñanza de la Física; Vol. 32: Número Extra: Selección de Trabajos presentados a SIEF ; 199-205 Revista de Enseñanza de la Física; v. 32: Edição extra: Seleção de artigos enviados ao SIEF; 199-205 2250-6101 0326-7091 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994/31655 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-316 |
container_title_str |
Revista de Enseñanza de la Física |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria |
spellingShingle |
Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria Idoyaga, Ignacio Moya, Nahuel Maeyoshimoto, Jorge Lorenzo, Gabriela Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials |
topic_facet |
Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria |
author |
Idoyaga, Ignacio Moya, Nahuel Maeyoshimoto, Jorge Lorenzo, Gabriela |
author_facet |
Idoyaga, Ignacio Moya, Nahuel Maeyoshimoto, Jorge Lorenzo, Gabriela |
author_sort |
Idoyaga, Ignacio |
title |
Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials |
title_short |
Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials |
title_full |
Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials |
title_fullStr |
Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials |
title_full_unstemmed |
Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials |
title_sort |
proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials |
description |
This work introduces a proposal of methodology developed for the analysis of visual representations included in different instruc-tional materials used in physics at university. Representations determine the construction of scientific knowledge, so the devel-opment of strategies that allow studying them is a priority in science education research. The methodological design imple-mented allowed the typing of 356 representations present in 51 instructional materials and the recognition of the uses and the amount of information of 191 graphics. The potentiality of this proposal lies in the empirical categorization of visual representa-tions based on objective data and the identification of possible learning obstacles. |
publisher |
Asociación de Profesores de Física de la Argentina |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994 |
work_keys_str_mv |
AT idoyagaignacio proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials AT moyanahuel proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials AT maeyoshimotojorge proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials AT lorenzogabriela proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials AT idoyagaignacio unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica AT moyanahuel unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica AT maeyoshimotojorge unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica AT lorenzogabriela unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica |
first_indexed |
2024-09-03T20:39:53Z |
last_indexed |
2024-09-03T20:39:53Z |
_version_ |
1809208829085220864 |