Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials

This work introduces a proposal of methodology developed for the analysis of visual representations included in different instruc-tional materials used in physics at university. Representations determine the construction of scientific knowledge, so the devel-opment of strategies that allow studying...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Idoyaga, Ignacio, Moya, Nahuel, Maeyoshimoto, Jorge, Lorenzo, Gabriela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994
Aporte de:
id I10-R316-article-30994
record_format ojs
spelling I10-R316-article-309942023-09-12T17:03:44Z Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials Una propuesta metodológica para el estudio de las representaciones visuales en los materiales didácticos de física Idoyaga, Ignacio Moya, Nahuel Maeyoshimoto, Jorge Lorenzo, Gabriela Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria This work introduces a proposal of methodology developed for the analysis of visual representations included in different instruc-tional materials used in physics at university. Representations determine the construction of scientific knowledge, so the devel-opment of strategies that allow studying them is a priority in science education research. The methodological design imple-mented allowed the typing of 356 representations present in 51 instructional materials and the recognition of the uses and the amount of information of 191 graphics. The potentiality of this proposal lies in the empirical categorization of visual representa-tions based on objective data and the identification of possible learning obstacles. Este trabajo exhibe una propuesta metodológica desarrollada para el análisis de las representaciones visuales presentes en diferentes materiales didácticos utilizados en la enseñanza universitaria de las ciencias. Las representaciones condicionan la construcción de conocimiento científico, por lo que el desarrollo de estrategias que permitan estudiarlas resulta prioritario en las agendas de investigación en didáctica. El diseño propuesto permitió la tipificación de 356 representaciones presentes en 51 materiales empleados para la enseñanza de la física y el reconocimiento de los usos y la cantidad de información de 191 gráfi-cos. La potencia del diseño radica en la categorización empírica de las representaciones visuales a partir de datos objetivos y la identificación de posibles sesgos que podrían representar obstáculos para los estudiantes a la hora de aprender. Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2020-11-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994 Journal of Physics Teaching; Vol. 32: Extra Issue: Selection of papers submitted to SIEF; 199-205 Revista de Enseñanza de la Física; Vol. 32: Número Extra: Selección de Trabajos presentados a SIEF ; 199-205 Revista de Enseñanza de la Física; v. 32: Edição extra: Seleção de artigos enviados ao SIEF; 199-205 2250-6101 0326-7091 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994/31655 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-316
container_title_str Revista de Enseñanza de la Física
language Español
format Artículo revista
topic Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education
Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria
spellingShingle Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education
Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria
Idoyaga, Ignacio
Moya, Nahuel
Maeyoshimoto, Jorge
Lorenzo, Gabriela
Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
topic_facet Education research methodology; Physics education; Visual representations; University education
Metodología de investigación didáctica; Didáctica de la física; Representaciones visuales; Educación universitaria
author Idoyaga, Ignacio
Moya, Nahuel
Maeyoshimoto, Jorge
Lorenzo, Gabriela
author_facet Idoyaga, Ignacio
Moya, Nahuel
Maeyoshimoto, Jorge
Lorenzo, Gabriela
author_sort Idoyaga, Ignacio
title Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
title_short Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
title_full Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
title_fullStr Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
title_full_unstemmed Proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
title_sort proposal of a methodology to study visual representations in physics instructional materials
description This work introduces a proposal of methodology developed for the analysis of visual representations included in different instruc-tional materials used in physics at university. Representations determine the construction of scientific knowledge, so the devel-opment of strategies that allow studying them is a priority in science education research. The methodological design imple-mented allowed the typing of 356 representations present in 51 instructional materials and the recognition of the uses and the amount of information of 191 graphics. The potentiality of this proposal lies in the empirical categorization of visual representa-tions based on objective data and the identification of possible learning obstacles.
publisher Asociación de Profesores de Física de la Argentina
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30994
work_keys_str_mv AT idoyagaignacio proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials
AT moyanahuel proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials
AT maeyoshimotojorge proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials
AT lorenzogabriela proposalofamethodologytostudyvisualrepresentationsinphysicsinstructionalmaterials
AT idoyagaignacio unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica
AT moyanahuel unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica
AT maeyoshimotojorge unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica
AT lorenzogabriela unapropuestametodologicaparaelestudiodelasrepresentacionesvisualesenlosmaterialesdidacticosdefisica
first_indexed 2024-09-03T20:39:53Z
last_indexed 2024-09-03T20:39:53Z
_version_ 1809208829085220864