Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school

Light diffraction phenomenon can be approached from different viewpoints depending on whether one seeks to describe the final result or the process of forming of that result; each of them with a model that allows to describe and predict the phenomenon. In this paper we propose a way to approach the...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Fanaro, María de los Angeles, Arlego, Marcelo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/20319
Aporte de:
id I10-R316-article-20319
record_format ojs
spelling I10-R316-article-203192024-03-05T17:01:36Z Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school Difracción de la luz desde un enfoque cuántico: una propuesta para la escuela secundaria Fanaro, María de los Angeles Arlego, Marcelo Difracción de la luz Enfoque cuántico Secuencia didáctica Escuela secundaria Light diffraction Quantum approach Didactic sequence Secondary school Light diffraction phenomenon can be approached from different viewpoints depending on whether one seeks to describe the final result or the process of forming of that result; each of them with a model that allows to describe and predict the phenomenon. In this paper we propose a way to approach the light diffraction from the quantum perspective that adopts the Feynman approach, as a reference to make it teachable to high school students. Although the original method "Feynman's Path Integral" is complex, it is possible to apply it to the experiment of light diffraction in a simple way, based on geometrical-vectorial considerations, as is presented in the first part of this work. In the second part, we present the result of the work of didactic transposition in the sense of Chevallard, as a proposal to bring up the quantum concepts of probability and superposition. Our didactic proposal is based on the Theory of Conceptual Fields of Vergnaud, reason why the design of the sit-uations is the key for the conceptualization of the students. From this perspective, we present and describe the situations and simulations made with spreadsheets, as a calculation and visualization tool. El fenómeno de la difracción de la luz puede ser abordado desde diferentes enfoques, dependiendo si se busca describir los resultados o el proceso de formación de esos resultados; cada uno de ellos con un modelo que permite describirlo y predecir sus resultados. En este trabajo proponemos una forma de abordar la difracción de la luz desde la perspectiva cuántica que adopta el enfoque de Feynman, como referencia para volverlo enseñable a estudiantes de la escuela secundaria. Aunque el método original de la integral de camino de Feynman es complejo, es posible su aplicación a la experiencia de la difracción de la luz de una manera sencilla, a partir de consideraciones geométrico-vectoriales, como se presenta en la primera parte de este trabajo. En la segunda parte del trabajo, presentamos el resultado del trabajo de transposición didáctica en el sentido de Chevallard, como una propuesta para hacer surgir los conceptos cuánticos de probabilidad y superposición en estudiantes de último año de la escuela secundaria. Nuestra propuesta didáctica se fundamenta en la Teoría de los Campos Conceptuales de Vergnaud, motivo por lo cual el diseño de las situaciones resulta clave para la conceptualización de los estudiantes. Desde esta perspectiva, presentamos las situaciones y las simulaciones realizadas con planilla de cálculo, como herramienta de cálculo y visualización. Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2018-06-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/20319 10.55767/2451.6007.v30.n1.20319 Journal of Physics Teaching; Vol. 30 No. 1 (2018): January - June; 63-74 Revista de Enseñanza de la Física; Vol. 30 Núm. 1 (2018): Enero - Junio; 63-74 Revista de Enseñanza de la Física; v. 30 n. 1 (2018): Janeiro - Junho; 63-74 2250-6101 0326-7091 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/20319/19962 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/20319/21526 Derechos de autor 2018 María de los Angeles Fanaro, Marcelo Arlego http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-316
container_title_str Revista de Enseñanza de la Física
language Español
format Artículo revista
topic Difracción de la luz
Enfoque cuántico
Secuencia didáctica
Escuela secundaria
Light diffraction
Quantum approach
Didactic sequence
Secondary school
spellingShingle Difracción de la luz
Enfoque cuántico
Secuencia didáctica
Escuela secundaria
Light diffraction
Quantum approach
Didactic sequence
Secondary school
Fanaro, María de los Angeles
Arlego, Marcelo
Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school
topic_facet Difracción de la luz
Enfoque cuántico
Secuencia didáctica
Escuela secundaria
Light diffraction
Quantum approach
Didactic sequence
Secondary school
author Fanaro, María de los Angeles
Arlego, Marcelo
author_facet Fanaro, María de los Angeles
Arlego, Marcelo
author_sort Fanaro, María de los Angeles
title Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school
title_short Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school
title_full Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school
title_fullStr Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school
title_full_unstemmed Light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school
title_sort light diffraction from a quantum approach: a proposal for secondary school
description Light diffraction phenomenon can be approached from different viewpoints depending on whether one seeks to describe the final result or the process of forming of that result; each of them with a model that allows to describe and predict the phenomenon. In this paper we propose a way to approach the light diffraction from the quantum perspective that adopts the Feynman approach, as a reference to make it teachable to high school students. Although the original method "Feynman's Path Integral" is complex, it is possible to apply it to the experiment of light diffraction in a simple way, based on geometrical-vectorial considerations, as is presented in the first part of this work. In the second part, we present the result of the work of didactic transposition in the sense of Chevallard, as a proposal to bring up the quantum concepts of probability and superposition. Our didactic proposal is based on the Theory of Conceptual Fields of Vergnaud, reason why the design of the sit-uations is the key for the conceptualization of the students. From this perspective, we present and describe the situations and simulations made with spreadsheets, as a calculation and visualization tool.
publisher Asociación de Profesores de Física de la Argentina
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/20319
work_keys_str_mv AT fanaromariadelosangeles lightdiffractionfromaquantumapproachaproposalforsecondaryschool
AT arlegomarcelo lightdiffractionfromaquantumapproachaproposalforsecondaryschool
AT fanaromariadelosangeles difracciondelaluzdesdeunenfoquecuanticounapropuestaparalaescuelasecundaria
AT arlegomarcelo difracciondelaluzdesdeunenfoquecuanticounapropuestaparalaescuelasecundaria
first_indexed 2024-09-03T20:39:02Z
last_indexed 2024-09-03T20:39:02Z
_version_ 1809208776000012288