Teaching proposal for the active learning of geometrical optics

In this paper we present a teaching proposal for the active learning of geometrical optics, intended for second year students of secondary education. It combines ludic, experimental and metacognitive activities; and relates Physics with issues of daily life and other disciplines such as history, ast...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Fourty, Andrea Laura, Albalá, Maximiliano Alejandro, Guzmán, Sergio Daniel, Orell, Juan Ignacio, Rossi, Fernando Miguel
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2017
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18499
Aporte de:
id I10-R316-article-18499
record_format ojs
spelling I10-R316-article-184992023-09-12T17:07:07Z Teaching proposal for the active learning of geometrical optics Propuesta didáctica para el aprendizaje activo de la óptica geométrica Fourty, Andrea Laura Albalá, Maximiliano Alejandro Guzmán, Sergio Daniel Orell, Juan Ignacio Rossi, Fernando Miguel Active learning Teaching strategies Geometrical optics. Aprendizaje activo Estrategias didácticas Óptica geométrica. In this paper we present a teaching proposal for the active learning of geometrical optics, intended for second year students of secondary education. It combines ludic, experimental and metacognitive activities; and relates Physics with issues of daily life and other disciplines such as history, astronomy, mathematics, biology, art. All the activities can be achieved with affordable materials of daily use. En este trabajo se presenta una propuesta didáctica para el aprendizaje activo de la óptica geométrica, dirigida a estudiantes de segundo año de educación secundaria. La misma combina actividades en tono lúdico, expe-rimentales y de metacognición; relaciona a la física con cuestiones de la vida cotidiana y con otras disciplinas tales como la historia, la astronomía, la matemática, la biología, el arte. Todas las actividades pueden desarro-llarse con materiales de uso cotidiano, accesibles y de bajo costo. Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2017-11-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18499 Journal of Physics Teaching; Vol. 29: Extra Issue: Selection of papers submitted to REF; 401-412 Revista de Enseñanza de la Física; Vol. 29: Número Extra: Selección de Trabajos Presentados a REF; 401-412 Revista de Enseñanza de la Física; v. 29: Edição extra: Seleção de artigos enviados ao REF; 401-412 2250-6101 0326-7091 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18499/18351 Derechos de autor 2017 Andrea Laura Fourty, Maximiliano Alejandro Albalá, Sergio Daniel Guzmán, Juan Ignacio Orell, Fernando Miguel Rossi
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-316
container_title_str Revista de Enseñanza de la Física
language Español
format Artículo revista
topic Active learning
Teaching strategies
Geometrical optics.
Aprendizaje activo
Estrategias didácticas
Óptica geométrica.
spellingShingle Active learning
Teaching strategies
Geometrical optics.
Aprendizaje activo
Estrategias didácticas
Óptica geométrica.
Fourty, Andrea Laura
Albalá, Maximiliano Alejandro
Guzmán, Sergio Daniel
Orell, Juan Ignacio
Rossi, Fernando Miguel
Teaching proposal for the active learning of geometrical optics
topic_facet Active learning
Teaching strategies
Geometrical optics.
Aprendizaje activo
Estrategias didácticas
Óptica geométrica.
author Fourty, Andrea Laura
Albalá, Maximiliano Alejandro
Guzmán, Sergio Daniel
Orell, Juan Ignacio
Rossi, Fernando Miguel
author_facet Fourty, Andrea Laura
Albalá, Maximiliano Alejandro
Guzmán, Sergio Daniel
Orell, Juan Ignacio
Rossi, Fernando Miguel
author_sort Fourty, Andrea Laura
title Teaching proposal for the active learning of geometrical optics
title_short Teaching proposal for the active learning of geometrical optics
title_full Teaching proposal for the active learning of geometrical optics
title_fullStr Teaching proposal for the active learning of geometrical optics
title_full_unstemmed Teaching proposal for the active learning of geometrical optics
title_sort teaching proposal for the active learning of geometrical optics
description In this paper we present a teaching proposal for the active learning of geometrical optics, intended for second year students of secondary education. It combines ludic, experimental and metacognitive activities; and relates Physics with issues of daily life and other disciplines such as history, astronomy, mathematics, biology, art. All the activities can be achieved with affordable materials of daily use.
publisher Asociación de Profesores de Física de la Argentina
publishDate 2017
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18499
work_keys_str_mv AT fourtyandrealaura teachingproposalfortheactivelearningofgeometricaloptics
AT albalamaximilianoalejandro teachingproposalfortheactivelearningofgeometricaloptics
AT guzmansergiodaniel teachingproposalfortheactivelearningofgeometricaloptics
AT orelljuanignacio teachingproposalfortheactivelearningofgeometricaloptics
AT rossifernandomiguel teachingproposalfortheactivelearningofgeometricaloptics
AT fourtyandrealaura propuestadidacticaparaelaprendizajeactivodelaopticageometrica
AT albalamaximilianoalejandro propuestadidacticaparaelaprendizajeactivodelaopticageometrica
AT guzmansergiodaniel propuestadidacticaparaelaprendizajeactivodelaopticageometrica
AT orelljuanignacio propuestadidacticaparaelaprendizajeactivodelaopticageometrica
AT rossifernandomiguel propuestadidacticaparaelaprendizajeactivodelaopticageometrica
first_indexed 2024-09-03T20:38:56Z
last_indexed 2024-09-03T20:38:56Z
_version_ 1809208769512472576