University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics

Results of research in science teaching have addressed the presence of bias in student reasoning when they undertake problem solving activities. In the present work we analyze the performances of basic university Physics students of engineering degrees when they solve a set of problematic situations...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Rosolio, Alejandra, Cassan, Rosana, Llonch, Elena, Sanchez, Patricia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2017
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18459
Aporte de:
id I10-R316-article-18459
record_format ojs
spelling I10-R316-article-184592023-09-12T17:07:07Z University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics Concepciones de los estudiantes universitarios en cinemática y dinámica de la partícula Rosolio, Alejandra Cassan, Rosana Llonch, Elena Sanchez, Patricia Cinemática y dinámica de la partícula Resolución de problemas Estudiantes universitarios Modelo situacional Sesgos cognitivos. Particle kinematics and dynamics Problem solving University students Situational model Cog-nitive biases. Results of research in science teaching have addressed the presence of bias in student reasoning when they undertake problem solving activities. In the present work we analyze the performances of basic university Physics students of engineering degrees when they solve a set of problematic situations with multiple choice formats with justification, on kinematic and particle dynamics contents. In this task, students are expected to display their argumentative skills and show how they relate the information provided by the statement with what is expressed in the selected option. The results of the analysis show that a considerable number of students in the sample produce their justifications by applying heuristic principles, especially the so–called accessibility principle, and those justifications are affected by the presence of reasoning biases. Diversas investigaciones en enseñanza de las ciencias han abordado la presencia de sesgos en el razonamiento de estudiantes cuando estos realizan actividades de resolución de problemas. En el presente trabajo se analizan las actuaciones de estudiantes de física básica universitaria de carreras de ingeniería al resolver un conjunto de situaciones problemáticas con formato de selección múltiple con justificación, sobre contenidos de cinemática y dinámica de la partícula. Al solicitar la justificación de las opciones seleccionadas, se espera que los estudiantes desplieguen sus habilidades argumentativas y muestren cómo relacionan la información que brinda el enunciado provisto con lo expresado en la opción seleccionada. Los resultados del análisis muestran que un número considerable de estudiantes de la muestra producen sus justificaciones mediante la aplicación de principios heurísticos, especialmente el llamado de accesibilidad, y que dichas justificación están afectadas por la presencia de sesgos de razonamiento. Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2017-11-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18459 Journal of Physics Teaching; Vol. 29: Extra Issue: Selection of papers submitted to REF; 185-196 Revista de Enseñanza de la Física; Vol. 29: Número Extra: Selección de Trabajos Presentados a REF; 185-196 Revista de Enseñanza de la Física; v. 29: Edição extra: Seleção de artigos enviados ao REF; 185-196 2250-6101 0326-7091 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18459/18302 Derechos de autor 2017 Alejandra Rosolio, Rosana Cassan, Elena Llonch, Patricia Sanchez
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-316
container_title_str Revista de Enseñanza de la Física
language Español
format Artículo revista
topic Cinemática y dinámica de la partícula
Resolución de problemas
Estudiantes universitarios
Modelo situacional
Sesgos cognitivos.
Particle kinematics and dynamics
Problem solving
University students
Situational model
Cog-nitive biases.
spellingShingle Cinemática y dinámica de la partícula
Resolución de problemas
Estudiantes universitarios
Modelo situacional
Sesgos cognitivos.
Particle kinematics and dynamics
Problem solving
University students
Situational model
Cog-nitive biases.
Rosolio, Alejandra
Cassan, Rosana
Llonch, Elena
Sanchez, Patricia
University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
topic_facet Cinemática y dinámica de la partícula
Resolución de problemas
Estudiantes universitarios
Modelo situacional
Sesgos cognitivos.
Particle kinematics and dynamics
Problem solving
University students
Situational model
Cog-nitive biases.
author Rosolio, Alejandra
Cassan, Rosana
Llonch, Elena
Sanchez, Patricia
author_facet Rosolio, Alejandra
Cassan, Rosana
Llonch, Elena
Sanchez, Patricia
author_sort Rosolio, Alejandra
title University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
title_short University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
title_full University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
title_fullStr University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
title_full_unstemmed University students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
title_sort university students’ conceptions in particle kinematics and dynamics
description Results of research in science teaching have addressed the presence of bias in student reasoning when they undertake problem solving activities. In the present work we analyze the performances of basic university Physics students of engineering degrees when they solve a set of problematic situations with multiple choice formats with justification, on kinematic and particle dynamics contents. In this task, students are expected to display their argumentative skills and show how they relate the information provided by the statement with what is expressed in the selected option. The results of the analysis show that a considerable number of students in the sample produce their justifications by applying heuristic principles, especially the so–called accessibility principle, and those justifications are affected by the presence of reasoning biases.
publisher Asociación de Profesores de Física de la Argentina
publishDate 2017
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18459
work_keys_str_mv AT rosolioalejandra universitystudentsconceptionsinparticlekinematicsanddynamics
AT cassanrosana universitystudentsconceptionsinparticlekinematicsanddynamics
AT llonchelena universitystudentsconceptionsinparticlekinematicsanddynamics
AT sanchezpatricia universitystudentsconceptionsinparticlekinematicsanddynamics
AT rosolioalejandra concepcionesdelosestudiantesuniversitariosencinematicaydinamicadelaparticula
AT cassanrosana concepcionesdelosestudiantesuniversitariosencinematicaydinamicadelaparticula
AT llonchelena concepcionesdelosestudiantesuniversitariosencinematicaydinamicadelaparticula
AT sanchezpatricia concepcionesdelosestudiantesuniversitariosencinematicaydinamicadelaparticula
first_indexed 2024-09-03T20:38:51Z
last_indexed 2024-09-03T20:38:51Z
_version_ 1809208764615622656