"Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias
The aim of this paper is to report and discuss qualitative methodological procedures used in naturalistic research. It is based on two studies concemed with an innovative approach in teaching introductory physics at university leve!, which use videotape recording for data collection.The paper descri...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Asociación de Profesores de Física de la Argentina
2016
|
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/15965 |
Aporte de: |
id |
I10-R316-article-15965 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R316-article-159652019-02-07T15:23:30Z "Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias Cordero, Silvina Dumrauf, Ana G. Colinvaux, Dominique The aim of this paper is to report and discuss qualitative methodological procedures used in naturalistic research. It is based on two studies concemed with an innovative approach in teaching introductory physics at university leve!, which use videotape recording for data collection.The paper describes the procese of data analysis from a qualitative perspective and goes on to reflect on, and discuss, procedures of analysis of videotaped data in the context of educational research in the field of physics education at university leve!. En este artículo se pretende explicitar una metodología de investigación cualitativa utilizada en la realización de estudios en contextos educativos naturales. Está basado en dos investigaciones, realizadas en el ámbito de una experiencia innovadora en enseñanza universitaria de física, que utilizan la técnica de videograbación como instrumento principal de recolección de datos.Se pretende, por un lado, describir los procedimientos de análisis desde un enfoque naturalista y, por otro, reflexionar y discutir críticamente el proceso de análisis cualitativo referido a datos videograbados, en el contexto de la investigación educativa orientada hacia la enseñanza y el aprendizaje de lafísica a nivel universitario. Asociación de Profesores de Física de la Argentina 2016-12-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/15965 Journal of Physics Teaching; Vol. 15 No. 2 (2002); 5-22 Revista de Enseñanza de la Física; Vol. 15 Núm. 2 (2002); 5-22 Revista de Enseñanza de la Física; v. 15 n. 2 (2002); 5-22 2250-6101 0326-7091 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/15965/15776 Derechos de autor 2016 Silvina Cordero, Ana G. Dumrauf, Dominique Colinvaux |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-316 |
container_title_str |
Revista de Enseñanza de la Física |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
author |
Cordero, Silvina Dumrauf, Ana G. Colinvaux, Dominique |
spellingShingle |
Cordero, Silvina Dumrauf, Ana G. Colinvaux, Dominique "Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias |
author_facet |
Cordero, Silvina Dumrauf, Ana G. Colinvaux, Dominique |
author_sort |
Cordero, Silvina |
title |
"Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias |
title_short |
"Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias |
title_full |
"Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias |
title_fullStr |
"Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias |
title_full_unstemmed |
"Hay extraños en el aula..." La utilización de videograbaciones en la investigación en Educación en Ciencias |
title_sort |
"hay extraños en el aula..." la utilización de videograbaciones en la investigación en educación en ciencias |
description |
The aim of this paper is to report and discuss qualitative methodological procedures used in naturalistic research. It is based on two studies concemed with an innovative approach in teaching introductory physics at university leve!, which use videotape recording for data collection.The paper describes the procese of data analysis from a qualitative perspective and goes on to reflect on, and discuss, procedures of analysis of videotaped data in the context of educational research in the field of physics education at university leve!. |
publisher |
Asociación de Profesores de Física de la Argentina |
publishDate |
2016 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/15965 |
work_keys_str_mv |
AT corderosilvina hayextranosenelaulalautilizaciondevideograbacionesenlainvestigacioneneducacionenciencias AT dumraufanag hayextranosenelaulalautilizaciondevideograbacionesenlainvestigacioneneducacionenciencias AT colinvauxdominique hayextranosenelaulalautilizaciondevideograbacionesenlainvestigacioneneducacionenciencias |
first_indexed |
2024-09-03T20:37:55Z |
last_indexed |
2024-09-03T20:37:55Z |
_version_ |
1809208705185480704 |