Español
As an alternative to traditional teaching methodologies, the flipped classroom emerges as a comprehensive approach that encourages the autonomous learning of students, having access to content through virtual environments and then applying them in diverse and participatory activities. In this work i...
Autores principales: | , , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Faculta de Ciencias Agropecuarias. Secretaría de Ciencia y Tecnología.
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892 |
Aporte de: |
id |
I10-R308-article-30892 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R308-article-308922024-08-14T18:53:08Z Español Estrategia de aula invertida con modalidad virtual. Estudio de caso en la formación de profesionales en ciencias naturales Uliana, A. S. Prieto, María Cecilia Bergesse, A. E. Camiletti, O. F. Mariani, E. Valentinuzzi, M. C. Estrategia de enseñanza Aprendizaje activo Flipped classroom As an alternative to traditional teaching methodologies, the flipped classroom emerges as a comprehensive approach that encourages the autonomous learning of students, having access to content through virtual environments and then applying them in diverse and participatory activities. In this work it is proposed to assess the implementation of the flipped classroom model for the virtual dictation of the curricular space “Fisicoquímica” (Licenciatura en Agroalimentos, Facultad de Ciencias Agropecuarias). Initially, the curricular space was planned to be carried out through an flipped classroom approach, taking advantage of virtual environments from a learning model focused on the active construction of knowledge by students. Of the total number of enrolled students, 62.3% got the direct promotion and 4.1% acquired status as regular student. Considering that it was the first time the subject was taught, without a history of face-to-face dictation, it could be said that the results were favorable since the majority of the students demonstrated a high adherence to the proposed activities, despite the vicissitudes presented by the difficulty of accessing the internet. This situation must be considered when thinking about the planning of a subject from virtuality. Como alternativa a las metodologías de enseñanza tradicionales surge el Aula Invertida como enfoque integral que fomenta el aprendizaje autónomo de los estudiantes, contando con acceso a los contenidos a través de entornos virtuales para luego aplicarlos en actividades diversas y participativas. En este trabajo se plantea valorar la implementación del modelo aula invertida para el dictado virtual del espacio curricular Fisicoquímica de la carrera Licenciatura en Agroalimentos de la Facultad de Ciencias Agropecuarias. Inicialmente, la asignatura fue planificada para llevarse a cabo mediante un enfoque de Aula Invertida, aprovechando los entornos virtuales desde un modelo de aprendizaje centrado en la construcción activa del conocimiento por parte de los estudiantes. Del total de alumnos matriculados, accedió a promoción directa de la asignatura el 62,3% y adquirió condición de alumno regular el 4,1%. Considerando que fue la primera vez que se dictó la materia, sin antecedentes de dictado presencial, se podría decir que los resultados fueron favorables ya que los alumnos demostraron en su gran mayoría una elevada adherencia a las actividades planteadas, a pesar de las vicisitudes presentadas por la dificultad de acceso a internet. Esta situación debe ser considerada al pensar la planificación de una asignatura desde la virtualidad. Faculta de Ciencias Agropecuarias. Secretaría de Ciencia y Tecnología. 2020-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892 Nexo agropecuario; Vol. 8 Núm. 2 (2020); 80 - 85 2346-917X 2346-9110 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892/31702 Derechos de autor 2020 A. S. Uliana, María Cecilia Prieto, A. E. Bergesse, O. F. Camiletti, E. Mariani, M. C. Valentinuzzi https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-308 |
container_title_str |
Nexo agropecuario |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Estrategia de enseñanza Aprendizaje activo Flipped classroom |
spellingShingle |
Estrategia de enseñanza Aprendizaje activo Flipped classroom Uliana, A. S. Prieto, María Cecilia Bergesse, A. E. Camiletti, O. F. Mariani, E. Valentinuzzi, M. C. Español |
topic_facet |
Estrategia de enseñanza Aprendizaje activo Flipped classroom |
author |
Uliana, A. S. Prieto, María Cecilia Bergesse, A. E. Camiletti, O. F. Mariani, E. Valentinuzzi, M. C. |
author_facet |
Uliana, A. S. Prieto, María Cecilia Bergesse, A. E. Camiletti, O. F. Mariani, E. Valentinuzzi, M. C. |
author_sort |
Uliana, A. S. |
title |
Español |
title_short |
Español |
title_full |
Español |
title_fullStr |
Español |
title_full_unstemmed |
Español |
title_sort |
español |
description |
As an alternative to traditional teaching methodologies, the flipped classroom emerges as a comprehensive approach that encourages the autonomous learning of students, having access to content through virtual environments and then applying them in diverse and participatory activities. In this work it is proposed to assess the implementation of the flipped classroom model for the virtual dictation of the curricular space “Fisicoquímica” (Licenciatura en Agroalimentos, Facultad de Ciencias Agropecuarias). Initially, the curricular space was planned to be carried out through an flipped classroom approach, taking advantage of virtual environments from a learning model focused on the active construction of knowledge by students. Of the total number of enrolled students, 62.3% got the direct promotion and 4.1% acquired status as regular student. Considering that it was the first time the subject was taught, without a history of face-to-face dictation, it could be said that the results were favorable since the majority of the students demonstrated a high adherence to the proposed activities, despite the vicissitudes presented by the difficulty of accessing the internet. This situation must be considered when thinking about the planning of a subject from virtuality. |
publisher |
Faculta de Ciencias Agropecuarias. Secretaría de Ciencia y Tecnología. |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892 |
work_keys_str_mv |
AT ulianaas espanol AT prietomariacecilia espanol AT bergesseae espanol AT camilettiof espanol AT marianie espanol AT valentinuzzimc espanol AT ulianaas estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales AT prietomariacecilia estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales AT bergesseae estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales AT camilettiof estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales AT marianie estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales AT valentinuzzimc estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales |
first_indexed |
2024-09-03T20:27:29Z |
last_indexed |
2024-09-03T20:27:29Z |
_version_ |
1809208049323212800 |