Español

As an alternative to traditional teaching methodologies, the flipped classroom emerges as a comprehensive approach that encourages the autonomous learning of students, having access to content through virtual environments and then applying them in diverse and participatory activities. In this work i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Uliana, A. S., Prieto, María Cecilia, Bergesse, A. E., Camiletti, O. F., Mariani, E., Valentinuzzi, M. C.
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Faculta de Ciencias Agropecuarias. Secretaría de Ciencia y Tecnología. 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892
Aporte de:
id I10-R308-article-30892
record_format ojs
spelling I10-R308-article-308922024-08-14T18:53:08Z Español Estrategia de aula invertida con modalidad virtual. Estudio de caso en la formación de profesionales en ciencias naturales Uliana, A. S. Prieto, María Cecilia Bergesse, A. E. Camiletti, O. F. Mariani, E. Valentinuzzi, M. C. Estrategia de enseñanza Aprendizaje activo Flipped classroom As an alternative to traditional teaching methodologies, the flipped classroom emerges as a comprehensive approach that encourages the autonomous learning of students, having access to content through virtual environments and then applying them in diverse and participatory activities. In this work it is proposed to assess the implementation of the flipped classroom model for the virtual dictation of the curricular space “Fisicoquímica” (Licenciatura en Agroalimentos, Facultad de Ciencias Agropecuarias). Initially, the curricular space was planned to be carried out through an flipped classroom approach, taking advantage of virtual environments from a learning model focused on the active construction of knowledge by students. Of the total number of enrolled students, 62.3% got the direct promotion and 4.1% acquired status as regular student. Considering that it was the first time the subject was taught, without a history of face-to-face dictation, it could be said that the results were favorable since the majority of the students demonstrated a high adherence to the proposed activities, despite the vicissitudes presented by the difficulty of accessing the internet. This situation must be considered when thinking about the planning of a subject from virtuality. Como alternativa a las metodologías de enseñanza tradicionales surge el Aula Invertida como enfoque integral que fomenta el aprendizaje autónomo de los estudiantes, contando con acceso a los contenidos a través de entornos virtuales para luego aplicarlos en actividades diversas y participativas. En este trabajo se plantea valorar la implementación del modelo aula invertida para el dictado virtual del espacio curricular Fisicoquímica de la carrera Licenciatura en Agroalimentos de la Facultad de Ciencias Agropecuarias. Inicialmente, la asignatura fue planificada para llevarse a cabo mediante un enfoque de Aula Invertida, aprovechando los entornos virtuales desde un modelo de aprendizaje centrado en la construcción activa del conocimiento por parte de los estudiantes. Del total de alumnos matriculados, accedió a promoción directa de la asignatura el 62,3% y adquirió condición de alumno regular el 4,1%. Considerando que fue la primera vez que se dictó la materia, sin antecedentes de dictado presencial, se podría decir que los resultados fueron favorables ya que los alumnos demostraron en su gran mayoría una elevada adherencia a las actividades planteadas, a pesar de las vicisitudes presentadas por la dificultad de acceso a internet. Esta situación debe ser considerada al pensar la planificación de una asignatura desde la virtualidad. Faculta de Ciencias Agropecuarias. Secretaría de Ciencia y Tecnología. 2020-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892 Nexo agropecuario; Vol. 8 Núm. 2 (2020); 80 - 85 2346-917X 2346-9110 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892/31702 Derechos de autor 2020 A. S. Uliana, María Cecilia Prieto, A. E. Bergesse, O. F. Camiletti, E. Mariani, M. C. Valentinuzzi https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-308
container_title_str Nexo agropecuario
language Español
format Artículo revista
topic Estrategia de enseñanza
Aprendizaje activo
Flipped classroom
spellingShingle Estrategia de enseñanza
Aprendizaje activo
Flipped classroom
Uliana, A. S.
Prieto, María Cecilia
Bergesse, A. E.
Camiletti, O. F.
Mariani, E.
Valentinuzzi, M. C.
Español
topic_facet Estrategia de enseñanza
Aprendizaje activo
Flipped classroom
author Uliana, A. S.
Prieto, María Cecilia
Bergesse, A. E.
Camiletti, O. F.
Mariani, E.
Valentinuzzi, M. C.
author_facet Uliana, A. S.
Prieto, María Cecilia
Bergesse, A. E.
Camiletti, O. F.
Mariani, E.
Valentinuzzi, M. C.
author_sort Uliana, A. S.
title Español
title_short Español
title_full Español
title_fullStr Español
title_full_unstemmed Español
title_sort español
description As an alternative to traditional teaching methodologies, the flipped classroom emerges as a comprehensive approach that encourages the autonomous learning of students, having access to content through virtual environments and then applying them in diverse and participatory activities. In this work it is proposed to assess the implementation of the flipped classroom model for the virtual dictation of the curricular space “Fisicoquímica” (Licenciatura en Agroalimentos, Facultad de Ciencias Agropecuarias). Initially, the curricular space was planned to be carried out through an flipped classroom approach, taking advantage of virtual environments from a learning model focused on the active construction of knowledge by students. Of the total number of enrolled students, 62.3% got the direct promotion and 4.1% acquired status as regular student. Considering that it was the first time the subject was taught, without a history of face-to-face dictation, it could be said that the results were favorable since the majority of the students demonstrated a high adherence to the proposed activities, despite the vicissitudes presented by the difficulty of accessing the internet. This situation must be considered when thinking about the planning of a subject from virtuality.
publisher Faculta de Ciencias Agropecuarias. Secretaría de Ciencia y Tecnología.
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/30892
work_keys_str_mv AT ulianaas espanol
AT prietomariacecilia espanol
AT bergesseae espanol
AT camilettiof espanol
AT marianie espanol
AT valentinuzzimc espanol
AT ulianaas estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales
AT prietomariacecilia estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales
AT bergesseae estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales
AT camilettiof estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales
AT marianie estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales
AT valentinuzzimc estrategiadeaulainvertidaconmodalidadvirtualestudiodecasoenlaformaciondeprofesionalesencienciasnaturales
first_indexed 2024-09-03T20:27:29Z
last_indexed 2024-09-03T20:27:29Z
_version_ 1809208049323212800