Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social
The document "Pedagogical Urbanism" examines how public space can serve as a pedagogical tool for the education and learning of citizens. It suggests that the urban environment does not merely act as a passive backdrop but plays an active role in the informal and continuous education of th...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Secretaría de Investigación
2024
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/46047 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R304-article-46047 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R304-article-460472025-05-09T14:46:25Z Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social Sanchez Rincon, Pavel pedagogia urbanismo espacio público aprendizaje ciudadano diseño urbano The document "Pedagogical Urbanism" examines how public space can serve as a pedagogical tool for the education and learning of citizens. It suggests that the urban environment does not merely act as a passive backdrop but plays an active role in the informal and continuous education of those who inhabit it. The idea is explored that every corner of the city, from plazas to neighborhoods, can be a learning space where citizens interact, educate each other, and develop a sense of belonging and responsibility towards their surroundings. Public spaces, in particular, are highlighted as key locations where this urban pedagogy takes place, allowing people to gain knowledge about their history, culture, and social dynamics through simple participation in daily life. The text emphasizes how everyday experiences in the city contribute to the formation of more aware and critical citizens, capable of identifying problems and proposing solutions within their community. Additionally, it underscores the importance of urban design in shaping these learning experiences, arguing that good design can foster the development of civic skills and greater community engagement. In summary, "Pedagogical Urbanism" proposes a vision in which the city itself becomes an open classroom, where learning is continuous and accessible to all, promoting the integral development of citizenship and a greater sense of responsibility towards the urban environment El siguiente texto examina cómo el espacio público puede servir como herramienta pedagógica para la formación y el aprendizaje de los ciudadanos. Se propone que el entorno urbano no solo actúa como un escenario pasivo, sino que es un actor activo en la educación informal y continua de quienes lo habitan. Se explora la idea de que cada rincón de la ciudad, desde las plazas hasta los barrios, puede ser un espacio de aprendizaje donde los ciudadanos interactúan, se educan mutuamente y desarrollan un sentido de pertenencia y responsabilidad hacia su entorno. Los espacios públicos, en particular, son destacados como lugares clave donde ocurre esta pedagogía urbana, permitiendo a las personas adquirir conocimientos sobre su historia, cultura y dinámica social a través de la simple participación en la vida cotidiana. El texto enfatiza cómo la experiencia diaria en la ciudad contribuye a la formación de ciudadanos más conscientes y críticos, capaces de identificar problemas y proponer soluciones dentro de su comunidad. Además, se subraya la importancia del diseño urbano en la configuración de estas experiencias de aprendizaje, argumentando que un buen diseño puede fomentar el desarrollo de habilidades cívicas y un mayor compromiso comunitario. En resumen, "Urbanismo Pedagógico" propone una visión en la que la ciudad misma se convierte en un aula abierta, donde el aprendizaje es continuo y accesible para todos, promoviendo el desarrollo integral de la ciudadanía y un mayor sentido de responsabilidad hacia el entorno urbano Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Secretaría de Investigación 2024-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/46047 De Res Architettura; Núm. 9 (2024); 232-246 2618-1991 2525-1147 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/46047/47749 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/46047/49052 Derechos de autor 2024 Pavel Sanchez Rincon https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-304 |
| container_title_str |
De Res Architettura |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
pedagogia urbanismo espacio público aprendizaje ciudadano diseño urbano |
| spellingShingle |
pedagogia urbanismo espacio público aprendizaje ciudadano diseño urbano Sanchez Rincon, Pavel Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social |
| topic_facet |
pedagogia urbanismo espacio público aprendizaje ciudadano diseño urbano |
| author |
Sanchez Rincon, Pavel |
| author_facet |
Sanchez Rincon, Pavel |
| author_sort |
Sanchez Rincon, Pavel |
| title |
Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social |
| title_short |
Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social |
| title_full |
Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social |
| title_fullStr |
Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social |
| title_full_unstemmed |
Urbanismo pedagógico: El espacio público como instrumento de reflexión social |
| title_sort |
urbanismo pedagógico: el espacio público como instrumento de reflexión social |
| description |
The document "Pedagogical Urbanism" examines how public space can serve as a pedagogical tool for the education and learning of citizens. It suggests that the urban environment does not merely act as a passive backdrop but plays an active role in the informal and continuous education of those who inhabit it.
The idea is explored that every corner of the city, from plazas to neighborhoods, can be a learning space where citizens interact, educate each other, and develop a sense of belonging and responsibility towards their surroundings. Public spaces, in particular, are highlighted as key locations where this urban pedagogy takes place, allowing people to gain knowledge about their history, culture, and social dynamics through simple participation in daily life.
The text emphasizes how everyday experiences in the city contribute to the formation of more aware and critical citizens, capable of identifying problems and proposing solutions within their community. Additionally, it underscores the importance of urban design in shaping these learning experiences, arguing that good design can foster the development of civic skills and greater community engagement.
In summary, "Pedagogical Urbanism" proposes a vision in which the city itself becomes an open classroom, where learning is continuous and accessible to all, promoting the integral development of citizenship and a greater sense of responsibility towards the urban environment |
| publisher |
Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Secretaría de Investigación |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/46047 |
| work_keys_str_mv |
AT sanchezrinconpavel urbanismopedagogicoelespaciopublicocomoinstrumentodereflexionsocial |
| first_indexed |
2025-02-05T22:00:07Z |
| last_indexed |
2025-05-10T05:02:50Z |
| _version_ |
1841583559319486464 |