Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina
In the Córdoba´s Urban Observatory of the UNC we have been building information about the territory of the city of Córdoba since 2006. Mobility is one of the main research dimension, from public transportation to alternative forms that contribute to urban sustainability such as cycling. Since 2021 w...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Secretaría de Investigación
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/42948 |
Aporte de: |
id |
I10-R304-article-42948 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-304 |
container_title_str |
De Res Architettura |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
movilidad urbana zona peatonal espacio público indicador urban mobility pedestrian zone public space indicator mobilidade urbana zona de pedestres espaço publico indicador |
spellingShingle |
movilidad urbana zona peatonal espacio público indicador urban mobility pedestrian zone public space indicator mobilidade urbana zona de pedestres espaço publico indicador Terreno, Cristian Gabriel Lucca, Carlos M. Bonino, Sebastián Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina |
topic_facet |
movilidad urbana zona peatonal espacio público indicador urban mobility pedestrian zone public space indicator mobilidade urbana zona de pedestres espaço publico indicador |
author |
Terreno, Cristian Gabriel Lucca, Carlos M. Bonino, Sebastián |
author_facet |
Terreno, Cristian Gabriel Lucca, Carlos M. Bonino, Sebastián |
author_sort |
Terreno, Cristian Gabriel |
title |
Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina |
title_short |
Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina |
title_full |
Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina |
title_fullStr |
Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina |
title_full_unstemmed |
Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina |
title_sort |
índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. la experiencia en barrio general paz, córdoba, argentina |
description |
In the Córdoba´s Urban Observatory of the UNC we have been building information about the territory of the city of Córdoba since 2006. Mobility is one of the main research dimension, from public transportation to alternative forms that contribute to urban sustainability such as cycling.
Since 2021 we have been working on pedestrian mobility. For that we have built a Walkability Index (WI) that synthesizes the state (global and by block) of walkability in the Central Area of the Córdoba city.
Based on previous experiences, four dimensions were defined (environmental quality, road and pedestrian safety, connectivity and commercial activities, and urban equipment and infrastructure), which contain 40 indicators. Through the field survey, the value that represents the local state of the indicator was determined using the QField software. Then, these data were transcribed into an Excel spreadsheet for calculating the index and georeferenced through the QGis software.
This year we replicated the methodology in a pericentral neighborhood with a strong process of densification: B° General Paz. Although it is considered that the constructed index reflects the conditions that affect walking movements, generating information for the formulation of strategies to improve central areas, it is necessary to complement it with a qualitative index that reflects pedestrians' perception of walkability. The aim is to relate the quantitative methodology of the WI with evaluations of the space from the pedestrian point of view, both from a technical perspective and from the experience of the pedestrians themselves. The main goal tried to oriented policies for public space, as well as concrete action plans in the short and medium term for the qualification of sidewalks. |
publisher |
Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Secretaría de Investigación |
publishDate |
2023 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/42948 |
work_keys_str_mv |
AT terrenocristiangabriel indicedecaminabilidadenareascentralesdelocuantitativoalocualitativolaexperienciaenbarriogeneralpazcordobaargentina AT luccacarlosm indicedecaminabilidadenareascentralesdelocuantitativoalocualitativolaexperienciaenbarriogeneralpazcordobaargentina AT boninosebastian indicedecaminabilidadenareascentralesdelocuantitativoalocualitativolaexperienciaenbarriogeneralpazcordobaargentina |
first_indexed |
2024-09-03T20:23:59Z |
last_indexed |
2025-02-05T22:00:06Z |
_version_ |
1823256405663023104 |
spelling |
I10-R304-article-429482023-12-20T18:49:48Z Índice de caminabilidad en áreas centrales: de lo cuantitativo a lo cualitativo. La experiencia en Barrio General Paz, Córdoba, Argentina Terreno, Cristian Gabriel Lucca, Carlos M. Bonino, Sebastián movilidad urbana zona peatonal espacio público indicador urban mobility pedestrian zone public space indicator mobilidade urbana zona de pedestres espaço publico indicador In the Córdoba´s Urban Observatory of the UNC we have been building information about the territory of the city of Córdoba since 2006. Mobility is one of the main research dimension, from public transportation to alternative forms that contribute to urban sustainability such as cycling. Since 2021 we have been working on pedestrian mobility. For that we have built a Walkability Index (WI) that synthesizes the state (global and by block) of walkability in the Central Area of the Córdoba city. Based on previous experiences, four dimensions were defined (environmental quality, road and pedestrian safety, connectivity and commercial activities, and urban equipment and infrastructure), which contain 40 indicators. Through the field survey, the value that represents the local state of the indicator was determined using the QField software. Then, these data were transcribed into an Excel spreadsheet for calculating the index and georeferenced through the QGis software. This year we replicated the methodology in a pericentral neighborhood with a strong process of densification: B° General Paz. Although it is considered that the constructed index reflects the conditions that affect walking movements, generating information for the formulation of strategies to improve central areas, it is necessary to complement it with a qualitative index that reflects pedestrians' perception of walkability. The aim is to relate the quantitative methodology of the WI with evaluations of the space from the pedestrian point of view, both from a technical perspective and from the experience of the pedestrians themselves. The main goal tried to oriented policies for public space, as well as concrete action plans in the short and medium term for the qualification of sidewalks. Desde el Observatorio Urbano de Córdoba de la UNC venimos construyendo información sobre el territorio de la ciudad de Córdoba desde 2006. La movilidad es una de las dimensiones sobre la que trabajamos desde el transporte público hasta formas alternativas que aportan a la sostenibilidad urbana como la movilidad en bicicleta. Desde 2021 venimos trabajando sobre la movilidad peatonal y para ello hemos construido un Índice de caminabilidad (IC) que sintetiza el estado (global y por cuadra) de la caminabilidad en el Área Central de la ciudad de Córdoba. A partir de experiencias previas se definieron cuatro dimensiones (calidad ambiental, seguridad vial y peatonal, conectividad y actividades comerciales, y equipamiento e infraestructura), que contienen 40 indicadores. Mediante el relevamiento de campo se determinó el valor que representa el estado real del indicador utilizando el software QField. Luego, estos datos fueron transcritos a una planilla en Excel para el cálculo del índice y georreferenciados a través del software QGis. Este año replicamos la metodología en un barrio pericentral en fuerte proceso de verticalización: B° General Paz. Si bien se considera que el índice construido refleja las condiciones que impactan en los desplazamientos a pie, generando información para la formulación de estrategias de mejoramiento de áreas centrales es necesario complementarlo con un índice cualitativo que refleje la percepción de los peatones de la caminabilidad. Se busca así relacionar la metodología cuantitativa del IC con valoraciones del espacio desde el peatón, tanto desde una mirad técnica como desde la vivencia de los propios peatones con la meta de orientar políticas d mejoramiento, así como planes de acción concretos en el corto y mediano plazo. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. Secretaría de Investigación 2023-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/42948 De Res Architettura; Núm. 8 (2023); 57-70 2618-1991 2525-1147 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/42948/43667 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/drarchitettura/article/view/42948/43917 Derechos de autor 2023 Cristian Gabriel Terreno https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |