LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA?

Faced with the fact that we are currently living in a damaged world, it is necessary to elaborate answers to face this problem. In this way, Donna Haraway proposes her composer theory, where suggests the passage of the anthropocene and the capitalocene (which are constituted from the systematic dama...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Peña, Candela Nahir
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Cátedra B de Problemas Epistemológicos de la Psicolog´ía de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterocronias/article/view/29758
Aporte de:
id I10-R299-article-29758
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-299
container_title_str Heterocronías. Feminismos y Epistemologías del Sur
language Español
format Artículo revista
topic chthuluceno
lenguaje
narrativas
compostaje
sociolingüística
Chthulucene
language
narratives
composting
sociolinguistics
spellingShingle chthuluceno
lenguaje
narrativas
compostaje
sociolingüística
Chthulucene
language
narratives
composting
sociolinguistics
Peña, Candela Nahir
LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA?
topic_facet chthuluceno
lenguaje
narrativas
compostaje
sociolingüística
Chthulucene
language
narratives
composting
sociolinguistics
author Peña, Candela Nahir
author_facet Peña, Candela Nahir
author_sort Peña, Candela Nahir
title LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA?
title_short LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA?
title_full LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA?
title_fullStr LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA?
title_full_unstemmed LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA?
title_sort la sociolingüistica en el entramado del chthuluceno: ¿cuál es el lenguaje necesario para un mundo compost-ista?
description Faced with the fact that we are currently living in a damaged world, it is necessary to elaborate answers to face this problem. In this way, Donna Haraway proposes her composer theory, where suggests the passage of the anthropocene and the capitalocene (which are constituted from the systematic damage of the land and marginalization and exclusion of local practices and knowledge, from the perspective of a subject who can and bases everything, in the use of nature as an inexhaustible resource) towards a Chthulucene, which question the narratives created by the dominant hegemonic discourse. Learning to be truthful presents a tough generative joy, terror and critics thought in order to consider that rehabilitation and sustainability, in the midst of tissues of worlds affected but not entirely destroyed, are still in evolution. This would take us to a sort of composting, where practices and knowledge will be recovered in a kind of ecology. Likewise, a transformation of the language is necessary to question the anthropocene narrative and be able to point towards the creation of a new era given that it has always accompanied the progress of science, the creation of subjectivities, learning, communication, etc. and it has been –and continues being- an instrument for the marginalization and exclusion of social and political agents. Perhaps, what is necessary is to implement a sociolinguistics, who contemplates language in its complexity, and to question which has been imposed and standardized, supporting the different forms of colonization and epistemicide.
publisher Cátedra B de Problemas Epistemológicos de la Psicolog´ía de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterocronias/article/view/29758
work_keys_str_mv AT penacandelanahir lasociolinguisticaenelentramadodelchthulucenocualesellenguajenecesarioparaunmundocompostista
first_indexed 2024-09-03T20:21:00Z
last_indexed 2024-09-03T20:21:00Z
_version_ 1809207641025544192
spelling I10-R299-article-297582020-08-01T23:29:39Z LA SOCIOLINGÜISTICA EN EL ENTRAMADO DEL CHTHULUCENO: ¿CUÁL ES EL LENGUAJE NECESARIO PARA UN MUNDO COMPOST-ISTA? Peña, Candela Nahir chthuluceno lenguaje narrativas compostaje sociolingüística Chthulucene language narratives composting sociolinguistics Faced with the fact that we are currently living in a damaged world, it is necessary to elaborate answers to face this problem. In this way, Donna Haraway proposes her composer theory, where suggests the passage of the anthropocene and the capitalocene (which are constituted from the systematic damage of the land and marginalization and exclusion of local practices and knowledge, from the perspective of a subject who can and bases everything, in the use of nature as an inexhaustible resource) towards a Chthulucene, which question the narratives created by the dominant hegemonic discourse. Learning to be truthful presents a tough generative joy, terror and critics thought in order to consider that rehabilitation and sustainability, in the midst of tissues of worlds affected but not entirely destroyed, are still in evolution. This would take us to a sort of composting, where practices and knowledge will be recovered in a kind of ecology. Likewise, a transformation of the language is necessary to question the anthropocene narrative and be able to point towards the creation of a new era given that it has always accompanied the progress of science, the creation of subjectivities, learning, communication, etc. and it has been –and continues being- an instrument for the marginalization and exclusion of social and political agents. Perhaps, what is necessary is to implement a sociolinguistics, who contemplates language in its complexity, and to question which has been imposed and standardized, supporting the different forms of colonization and epistemicide. Frente al hecho de que actualmente vivimos en un mundo dañado, se hace necesario elaborar respuestas para afrontar el problema. De esta manera, Donna Haraway nos propone su teoría compostista, donde nos sugiere superar el antropoceno y el capitaloceno, eras que se constituyeron a partir del daño sistemático de la tierra, así como la marginación y exclusión de prácticas y saberes locales. Esto se ha hecho posible desde la perspectiva de un sujeto que lo fundamenta todo, haciendo uso de la naturaleza como un recurso natural inagotable. De esta manera, Haraway propone ir hacia un Chthuluceno, que se cuestione las narrativas creadas por el discurso hegemónico dominante, lo cual se dará solamente si aprendemos a estarpresentes, haciendo uso de una alegría generativa, del terror y del pensamiento crítico. Estos medios nos ayudarán a pensar en la rehabilitación y sostenibilidad en medio de tejidos de mundos dañados pero que no enteramente destruidos que todavía se encuentran en evolución. Esto nos llevaría a una forma de compostaje, donde se recuperen las prácticas y saberes en una especie de ecología. Así mismo, para cuestionar la narrativa antropocénica y poder apuntar hacia la creación de una era nueva, es necesario una transformación en el lenguaje. Las narrativas siempre han acompañado el progreso de la ciencia, la creación de subjetividades, el aprendizaje, la comunicación, entre otros. El lenguaje, como instrumento constructor de narrativas, ha sido cómplice de la marginalización y la exclusión de agentes sociales y políticos. Quizás sea necesario implementar una sociolingüística que contemple al lenguaje en su complejidad. Este camino comienza en el cuestionamiento del lenguaje que ha sido impuesto y estandarizado, culminando en el soporte de las distintas formas de colonización y epistemicidio. Cátedra B de Problemas Epistemológicos de la Psicolog´ía de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba 2020-08-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterocronias/article/view/29758 Heterocronías. Feminismos y Epistemologías del Sur; Vol. 2 Núm. 1 (2): Heterocronías; 69-86 2684-0502 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterocronias/article/view/29758/30558 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0