Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación
This article presents the interdisciplinary experience and interfaces 2019 of the subjects Nursing in Mental Health andPsychiatry of the School of Nursing of the Faculty of Medical Sciences and the Workshop of Language II and RadioProduction of the Faculty of Communication Sciences of the National U...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Escuela de Enfermería- Facultad de Ciencias Médicas-Universidad Nacional de Córdoba
2020
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/31451 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R292-article-31451 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-292 |
| container_title_str |
Crear en Salud |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Promoción. Salud Mental. Salud Pública. Comunicación. Promotion. Mental health. Public health. Communication |
| spellingShingle |
Promoción. Salud Mental. Salud Pública. Comunicación. Promotion. Mental health. Public health. Communication Catalini , Silvia Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación |
| topic_facet |
Promoción. Salud Mental. Salud Pública. Comunicación. Promotion. Mental health. Public health. Communication |
| author |
Catalini , Silvia |
| author_facet |
Catalini , Silvia |
| author_sort |
Catalini , Silvia |
| title |
Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación |
| title_short |
Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación |
| title_full |
Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación |
| title_fullStr |
Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación |
| title_full_unstemmed |
Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación |
| title_sort |
prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . relato de la experiencia. escuela de enfermería – f.c.m. y facultad de ciencias de la comunicación |
| description |
This article presents the interdisciplinary experience and interfaces 2019 of the subjects Nursing in Mental Health andPsychiatry of the School of Nursing of the Faculty of Medical Sciences and the Workshop of Language II and RadioProduction of the Faculty of Communication Sciences of the National University From Cordoba. The project is basedon a real social theme as a motivator for students' learning: the promotion of the mental health conditions of thepopulation. Objective: to develop an interdisciplinary communicative proposal to promote conditions that allowimproving the mental health of the community through the realization of a communicational product from theapproach of mental health promotion. The recipient of the message was the university community in general.Methodology: the practice was developed in three stages. Stage 1: presentation, orientation and links. Stage 2:research for the production and writing of reports. Stage 3: production of messages in plenaries, live set-up andevaluation. Results: 100% of the groups achieved the objective of research and realization; 76 communicationproductions in different formats. Achievements: interdisciplinary contributions for research and production,recognition of the senses attributed to mental health, group learning, participation of family and friends of students inlive performance, dissemination of communication products through the Health Channel and networks social.Difficulties: reach agreements, negotiate, argue, sustain an interdisciplinary process through face-to-face and virtualmeetings. Evaluation of the process and recommendations: increase interdisciplinary face-to-face meetings toenhance intra-group articulation and meaningful learning. |
| publisher |
Escuela de Enfermería- Facultad de Ciencias Médicas-Universidad Nacional de Córdoba |
| publishDate |
2020 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/31451 |
| work_keys_str_mv |
AT catalinisilvia practicascomunitariastransformadorasdesdelapromociondelasaludmentalrelatodelaexperienciaescueladeenfermeriafcmyfacultaddecienciasdelacomunicacion |
| first_indexed |
2024-09-03T20:09:59Z |
| last_indexed |
2024-09-03T20:09:59Z |
| _version_ |
1809206948350918656 |
| spelling |
I10-R292-article-314512022-01-17T15:50:15Z Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación Catalini , Silvia Promoción. Salud Mental. Salud Pública. Comunicación. Promotion. Mental health. Public health. Communication This article presents the interdisciplinary experience and interfaces 2019 of the subjects Nursing in Mental Health andPsychiatry of the School of Nursing of the Faculty of Medical Sciences and the Workshop of Language II and RadioProduction of the Faculty of Communication Sciences of the National University From Cordoba. The project is basedon a real social theme as a motivator for students' learning: the promotion of the mental health conditions of thepopulation. Objective: to develop an interdisciplinary communicative proposal to promote conditions that allowimproving the mental health of the community through the realization of a communicational product from theapproach of mental health promotion. The recipient of the message was the university community in general.Methodology: the practice was developed in three stages. Stage 1: presentation, orientation and links. Stage 2:research for the production and writing of reports. Stage 3: production of messages in plenaries, live set-up andevaluation. Results: 100% of the groups achieved the objective of research and realization; 76 communicationproductions in different formats. Achievements: interdisciplinary contributions for research and production,recognition of the senses attributed to mental health, group learning, participation of family and friends of students inlive performance, dissemination of communication products through the Health Channel and networks social.Difficulties: reach agreements, negotiate, argue, sustain an interdisciplinary process through face-to-face and virtualmeetings. Evaluation of the process and recommendations: increase interdisciplinary face-to-face meetings toenhance intra-group articulation and meaningful learning. Este artículo presenta la experiencia interdisciplinaria e interfacultades 2019 de las asignaturas Enfermería en SaludMental y Psiquiatría de la Escuela de Enfermería de la Facultad de Ciencias Médicas y el Taller de Lenguaje II yProducción Radiofónica de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Nacional de Córdoba. Elproyecto parte de una temática social real como motivadora para el aprendizaje por parte de los y las estudiantes: lapromoción de las condiciones de salud mental de la población. Objetivo: desarrollar una propuesta comunicativainterdisciplinaria para promover condiciones que permitan mejorar la salud mental de la comunidad a través de larealización de un producto comunicacional desde el abordaje de la promoción en la salud mental. El destinatario delmensaje fue la comunidad universitaria en general. Metodología: la práctica se desarrolló en tres etapas. Etapa 1:presentación, orientación y vínculos. Etapa 2: investigación para la producción y redacción de informes. Etapa 3:producción de mensajes en plenarios, puesta en vivo y evaluación. Resultados: el 100% de los grupos lograron elobjetivo de investigación y realización; 76 producciones comunicacionales en diferentes formatos. Logros: aportesinterdisciplinarios para la investigación y la producción, reconocimiento de los sentidos atribuidos a la salud mental,aprendizaje grupal, participación de familiares y amigos de los estudiantes en la puesta en vivo, difusión de losproductos comunicacionales a través del Canal Salud y redes sociales. Dificultades: lograr acuerdos, negociar,argumentar, sostener un proceso interdisciplinario a través de encuentros presenciales y virtuales. Evaluación delproceso y recomendaciones: aumentar los encuentros presenciales interdisciplinares para potenciar la articulaciónintra-grupal y el aprendizaje significativo Escuela de Enfermería- Facultad de Ciencias Médicas-Universidad Nacional de Córdoba 2020-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/31451 Crear en Salud; Núm. 13 (2019): CREAR EN SALUD 2718-8027 1852-7930 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/31451/32125 Derechos de autor 2020 CREAR EN SALUD https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |