VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO
This research is based on the study of the effect, use and application of Videoconference as a teaching resource in the Latin American universities’ higher education, in the prepandemic stage COVID-19 taking as a case study the National University of Cordoba and the Universidad Empresarial ...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Revista Latinoamericana en Comunicación, Educación e Historia
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/comedhi/article/view/38650 |
Aporte de: |
id |
I10-R291-article-38650 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R291-article-386502023-06-16T13:31:23Z VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO Mgtr. Mariana Dallera Esp. Pablo Rubén Tenaglia Videoconferencia; Recursos Didácticos; Educación Superior; Virtual Videoconference; Learning Resources; Higher Education; Virtual Videoconferência; Recursos de Aprendizagem; Ensino Superior; Virtual This research is based on the study of the effect, use and application of Videoconference as a teaching resource in the Latin American universities’ higher education, in the prepandemic stage COVID-19 taking as a case study the National University of Cordoba and the Universidad Empresarial Siglo XXI Argentina, where in recent years a Videoconference system was implemented, from which through a combination of virtual resource utilization, collaborative work and face to face meetings. The empirical contribution provided by principals, teachers and students of these institutions, together with the analysis of theoretical contributions on the subject describe the reach, use and application of this educational resource that focuses on ICT as a virtual axis and the common denominator in the Latin American higher education sphere. La presente investigación se fundamenta en el estudio de la incidencia, uso y aplicación de la videoconferencia como recurso didáctico en el nivel educativo superior universitario latinoamericano en la etapa prepandemia de COVID-19, toma como estudio de caso a la Universidad Nacional de Córdoba y la Universidad Empresarial Siglo XXI de Argentina, donde durante los últimos años se implementó el sistema de videoconferencia, a partir del cual se realiza una combinación de virtualidad mediante la utilización del recurso, el trabajo colaborativo y eventuales encuentros presenciales. El aporte empírico brindado por directivos, docentes y alumnos de dichas instituciones, conjuntamente con el análisis de aportes teóricos sobre la temática, posibilitó describir el alcance, uso y aplicación de este recurso educativo que centra a las TIC como eje y a la virtualidad comodenominador común en el ámbito educativo superior universitario latinoamericano. Esta pesquisa é baseada no estudo da incidência, uso e aplicação de videoconferência como recurso didático no nível educativo superior universitário da América Latina, no estágio prépandêmico da COVID-19 tendo como estudo de caso a Universidad Nacional de Córdoba e a Universidad Empresarial Siglo XXI da Argentina onde, nos últimos anos, foi implementado o sistema de videoconferência, a partir do qual se realiza uma combinação de virtualidade mediante a utilização do recurso, o trabalho colaborativo e eventuais encontros presenciais. O aporte empírico fornecido por diretores, professores e alunos dessas instituições, juntamente com a análise de contribuições teóricas sobre o assunto permitiu descrever o alcance, uso e aplicação deste recurso educacional que incide sobre as TIC como um eixo e a virtualidade como denominador comum no âmbito educativo superior universitário na América Latina. Revista Latinoamericana en Comunicación, Educación e Historia 2022-08-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/comedhi/article/view/38650 Revista Latinoamericana en Comunicación, Educación e Historia; Núm. 3 (2021): REVISTA LATINOAMERICANA EN COMUNICACIÓN, EDUCACIÓN E HISTORIA 2684-0103 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/comedhi/article/view/38650/38650 Derechos de autor 2022 Revista Latinoamericana en Comunicación, Educación e Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-291 |
container_title_str |
Revista Latinoamericana en Comunicación, Educación e Historia |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Videoconferencia; Recursos Didácticos; Educación Superior; Virtual Videoconference; Learning Resources; Higher Education; Virtual Videoconferência; Recursos de Aprendizagem; Ensino Superior; Virtual |
spellingShingle |
Videoconferencia; Recursos Didácticos; Educación Superior; Virtual Videoconference; Learning Resources; Higher Education; Virtual Videoconferência; Recursos de Aprendizagem; Ensino Superior; Virtual Mgtr. Mariana Dallera Esp. Pablo Rubén Tenaglia VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO |
topic_facet |
Videoconferencia; Recursos Didácticos; Educación Superior; Virtual Videoconference; Learning Resources; Higher Education; Virtual Videoconferência; Recursos de Aprendizagem; Ensino Superior; Virtual |
author |
Mgtr. Mariana Dallera Esp. Pablo Rubén Tenaglia |
author_facet |
Mgtr. Mariana Dallera Esp. Pablo Rubén Tenaglia |
author_sort |
Mgtr. Mariana Dallera |
title |
VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO |
title_short |
VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO |
title_full |
VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO |
title_fullStr |
VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO |
title_full_unstemmed |
VIDEOCONFERENCIA COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL CONTEXTO EDUCATIVO LATINOAMERICANO |
title_sort |
videoconferencia como recurso didáctico en el contexto educativo latinoamericano |
description |
This research is based on the study of the effect, use and application of Videoconference as a teaching resource in the Latin American universities’ higher education, in the prepandemic stage COVID-19 taking as a case study the National University of Cordoba and the Universidad Empresarial Siglo XXI Argentina, where in recent years a Videoconference system was implemented, from which through a combination of virtual resource utilization, collaborative work and face to face meetings. The empirical contribution provided by principals, teachers and students of these institutions, together with the analysis of theoretical contributions on the subject describe the reach, use and application of this educational resource that focuses on ICT as a virtual axis and the common denominator in the Latin American higher education sphere. |
publisher |
Revista Latinoamericana en Comunicación, Educación e Historia |
publishDate |
2022 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/comedhi/article/view/38650 |
work_keys_str_mv |
AT mgtrmarianadallera videoconferenciacomorecursodidacticoenelcontextoeducativolatinoamericano AT esppablorubentenaglia videoconferenciacomorecursodidacticoenelcontextoeducativolatinoamericano |
first_indexed |
2024-09-03T22:43:56Z |
last_indexed |
2024-09-03T22:43:56Z |
_version_ |
1809216633786335232 |