Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT
This work centers around specifying the phonetic characteristics that set apart the way students from the Argentinian province of Jujuy speak, while studying at Universidad Nacional de Tucumán. For that reason, we interviewed 10 students from Jujuy, and performed an activity based upon Labov’s obser...
Guardado en:
| Autores principales: | , , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional de Córdoba
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/38011 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R289-article-38011 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R289-article-380112025-07-24T19:37:40Z Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT Santillan, Oriana Martínez Zulli, Melina Salim, Luciana Aylén Ibarra, Indiana Dafne fonemas, estudiantes, comunidad lingüística, habla. phonemes students linguistic community speech This work centers around specifying the phonetic characteristics that set apart the way students from the Argentinian province of Jujuy speak, while studying at Universidad Nacional de Tucumán. For that reason, we interviewed 10 students from Jujuy, and performed an activity based upon Labov’s observation-experimentation model (1983). All of this, with the thought of verifying our hypothesis that the regional allophones of the /y/ and /r/ phonemes, and the inhaling of the /s/ phoneme, are characteristics that don’t appear in the way of speaking of students from Jujuy; while also getting to know the personal perception they have about their own speech, in relation to the Tucumán variant.As a conclusion, we can say that, for the most part, the students that took part in this work tend to inhale the /s/ phoneme almost entirely. As for the /r/ phoneme, the students don’t tend to perform an assibilation, but the pronunciation finds itself getting distorted, as a product of the contact with the Tucumán variant. Lastly, regarding the /y/ phoneme, the students strongly semivocalize it. Nuestro trabajo se centró en especificar los rasgos fonéticos que distinguen a los alumnos jujeños de la UNT, para esto realizamos entrevistas y una actividad basada en el modelo de observación-experimentación implementado por Labov (1983) a un grupo de diez estudiantes jujeños. Todo con el fin de comprobar nuestra hipótesis, si los alófonos regionales de los fonemas /y/, /r/ y la aspiración del fonema /s/, son rasgos fonéticos que no se encuentran presente en el habla de los estudiantes jujeños y también para conocer la percepción personal que tiene respecto de su habla y del habla tucumana. Como conclusión podemos decir que en su mayoría los estudiantes analizados suelen aspirar en su totalidad el fonema /s/. En cuanto al fonema /r/ podemos determinar que no llevan a cabo una pronunciación asibilada pero la misma si se ve distorsionada al pasar los años en contacto frecuente con el habla tucumana. Por último, el fonema /y/ los analizados lo pronuncian con un marcado rehilamiento del sonido. Universidad Nacional de Córdoba 2022-12-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/38011 Alma Máter. Student journal of Research in Linguistics; ##issue.vol## 2 ##issue.no## 1 (2022): Publicación N.° 3: Indagaciones sobre los vínculos entre lenguaje y mente Alma Máter. Revista estudiantil sobre investigaciones lingüísticas; Vol. 2 Núm. 1 (2022): Publicación N.° 3: Indagaciones sobre los vínculos entre lenguaje y mente 2718-8477 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/38011/39631 Derechos de autor 2022 Oriana Santillan, Melina Martínez Zulli, Luciana Aylén Salim; Indiana Dafne Ibarra https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-289 |
| container_title_str |
Alma Máter. Revista estudiantil sobre investigaciones lingüísticas |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
fonemas, estudiantes, comunidad lingüística, habla. phonemes students linguistic community speech |
| spellingShingle |
fonemas, estudiantes, comunidad lingüística, habla. phonemes students linguistic community speech Santillan, Oriana Martínez Zulli, Melina Salim, Luciana Aylén Ibarra, Indiana Dafne Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT |
| topic_facet |
fonemas, estudiantes, comunidad lingüística, habla. phonemes students linguistic community speech |
| author |
Santillan, Oriana Martínez Zulli, Melina Salim, Luciana Aylén Ibarra, Indiana Dafne |
| author_facet |
Santillan, Oriana Martínez Zulli, Melina Salim, Luciana Aylén Ibarra, Indiana Dafne |
| author_sort |
Santillan, Oriana |
| title |
Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT |
| title_short |
Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT |
| title_full |
Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT |
| title_fullStr |
Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT |
| title_full_unstemmed |
Aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la UNT |
| title_sort |
aspectos generales de fonética regional en estudiantes jujeños de la unt |
| description |
This work centers around specifying the phonetic characteristics that set apart the way students from the Argentinian province of Jujuy speak, while studying at Universidad Nacional de Tucumán. For that reason, we interviewed 10 students from Jujuy, and performed an activity based upon Labov’s observation-experimentation model (1983). All of this, with the thought of verifying our hypothesis that the regional allophones of the /y/ and /r/ phonemes, and the inhaling of the /s/ phoneme, are characteristics that don’t appear in the way of speaking of students from Jujuy; while also getting to know the personal perception they have about their own speech, in relation to the Tucumán variant.As a conclusion, we can say that, for the most part, the students that took part in this work tend to inhale the /s/ phoneme almost entirely. As for the /r/ phoneme, the students don’t tend to perform an assibilation, but the pronunciation finds itself getting distorted, as a product of the contact with the Tucumán variant. Lastly, regarding the /y/ phoneme, the students strongly semivocalize it. |
| publisher |
Universidad Nacional de Córdoba |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/38011 |
| work_keys_str_mv |
AT santillanoriana aspectosgeneralesdefoneticaregionalenestudiantesjujenosdelaunt AT martinezzullimelina aspectosgeneralesdefoneticaregionalenestudiantesjujenosdelaunt AT salimlucianaaylen aspectosgeneralesdefoneticaregionalenestudiantesjujenosdelaunt AT ibarraindianadafne aspectosgeneralesdefoneticaregionalenestudiantesjujenosdelaunt |
| first_indexed |
2024-09-03T22:42:48Z |
| last_indexed |
2025-08-10T05:47:07Z |
| _version_ |
1840046226813222912 |