Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística

The current article searches to characterize and analyze, from a sociolinguistic perspective, two Spanish dictionaries constructed by its speakers: Diccionario Latinoamericano de la Lengua Española (Latin-American Dictionary of the Spanish Language) and Diccionario Sin Coronita (Dictionary Sans-Crow...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Barquín, María Belén, Martínez Bernard, Rocío, Nicola, Virginia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/37070
Aporte de:
id I10-R289-article-37070
record_format ojs
spelling I10-R289-article-370702025-04-22T20:28:46Z Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística Barquín, María Belén Martínez Bernard, Rocío Nicola, Virginia Diccionarios Hablantes Lengua Española Sociolingüística Dictionaries Speakers Spanish Language Sociolinguistics The current article searches to characterize and analyze, from a sociolinguistic perspective, two Spanish dictionaries constructed by its speakers: Diccionario Latinoamericano de la Lengua Española (Latin-American Dictionary of the Spanish Language) and Diccionario Sin Coronita (Dictionary Sans-Crown). Our objective is to compare these two dictionaried (which were developed as academic projects within university institutions) since they constitute estranged alternatives to those dictionaries made by specialized groups. Besides, these projects take the speakers of the concerned language into account, as well as the usage they make of it, acknowledging their prominence when it comes to define and construct the world they inhabit. Finally yet importantly, this paper aims to make known these kind of initiatives, nationally promoted. It is important to highlight that both of these dictionaries are projects which opt for the emergence of new ways to understand and shape dictionaries. In that way, they also propose the continuous deconstruction of those dictionaries historically legitimated and installed in and by the society, as, for example, the Diccionario de la Real Academia Española (Dictionary of the Royal Spanish Academy), unquestioned reference point for the generality of Spanish Language. En el presente artículo procura caracterizar y analizar dos diccionarios construidos por hablantes: el Diccionario Latinoamericano de la Lengua Española y el Diccionario Sin Coronita, a partir de una perspectiva sociolingüística. El objetivo es comparar estos dos diccionarios surgidos como proyectos académicos en el seno de instituciones universitarias, en tanto se constituyen como alternativas distanciadas de aquellos realizados por grupos especializados. Además, estos proyectos consideran a los hablantes de la lengua y los usos que hacen de ella, reconociendo su protagonismo a la hora de definir y construir el mundo que habitan. Por último, pero no menos importante, se busca dar a conocer este tipo de propuestas impulsadas a nivel nacional. Es importante destacar que ambos son proyectos que apuestan al surgimiento de nuevas formas de entender y conformar el diccionario. Así también, plantean la deconstrucción continua de aquellos legitimados e instalados históricamente en y por la sociedad, como, en este caso, el Diccionario de la Real Academia Española, obra indiscutida de referencia de la lengua española general. Universidad Nacional de Córdoba 2021-04-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/37070 Alma Máter. Student journal of Research in Linguistics; ##issue.vol## 1 ##issue.no## 1 (2021): Language science within intertextuality.; 38-51 Alma Máter. Revista estudiantil sobre investigaciones lingüísticas; Vol. 1 Núm. 1 (2021): Publicación N.° 1: Las ciencias del lenguaje en el marco de la intertextualidad. Pensando la lingüística en relación.; 38-51 2718-8477 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/37070/37356 Derechos de autor 2021 María Belén Barquín, Rocío Martínez Bernard, Virginia Nicola https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-289
container_title_str Alma Máter. Revista estudiantil sobre investigaciones lingüísticas
language Español
format Artículo revista
topic Diccionarios
Hablantes
Lengua Española
Sociolingüística
Dictionaries
Speakers
Spanish Language
Sociolinguistics
spellingShingle Diccionarios
Hablantes
Lengua Española
Sociolingüística
Dictionaries
Speakers
Spanish Language
Sociolinguistics
Barquín, María Belén
Martínez Bernard, Rocío
Nicola, Virginia
Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística
topic_facet Diccionarios
Hablantes
Lengua Española
Sociolingüística
Dictionaries
Speakers
Spanish Language
Sociolinguistics
author Barquín, María Belén
Martínez Bernard, Rocío
Nicola, Virginia
author_facet Barquín, María Belén
Martínez Bernard, Rocío
Nicola, Virginia
author_sort Barquín, María Belén
title Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística
title_short Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística
title_full Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística
title_fullStr Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística
title_full_unstemmed Hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística
title_sort hablantes que construyen: los diccionarios desde una perspectiva sociolingüística
description The current article searches to characterize and analyze, from a sociolinguistic perspective, two Spanish dictionaries constructed by its speakers: Diccionario Latinoamericano de la Lengua Española (Latin-American Dictionary of the Spanish Language) and Diccionario Sin Coronita (Dictionary Sans-Crown). Our objective is to compare these two dictionaried (which were developed as academic projects within university institutions) since they constitute estranged alternatives to those dictionaries made by specialized groups. Besides, these projects take the speakers of the concerned language into account, as well as the usage they make of it, acknowledging their prominence when it comes to define and construct the world they inhabit. Finally yet importantly, this paper aims to make known these kind of initiatives, nationally promoted. It is important to highlight that both of these dictionaries are projects which opt for the emergence of new ways to understand and shape dictionaries. In that way, they also propose the continuous deconstruction of those dictionaries historically legitimated and installed in and by the society, as, for example, the Diccionario de la Real Academia Española (Dictionary of the Royal Spanish Academy), unquestioned reference point for the generality of Spanish Language.
publisher Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/almamater/article/view/37070
work_keys_str_mv AT barquinmariabelen hablantesqueconstruyenlosdiccionariosdesdeunaperspectivasociolinguistica
AT martinezbernardrocio hablantesqueconstruyenlosdiccionariosdesdeunaperspectivasociolinguistica
AT nicolavirginia hablantesqueconstruyenlosdiccionariosdesdeunaperspectivasociolinguistica
first_indexed 2024-09-03T22:42:43Z
last_indexed 2025-05-10T05:27:42Z
_version_ 1840046221499039744