Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo
Carlos Trillo was a central figure in the Argentine comic book field for almost four decades. As a multipositional agent in the cultural field, he innovated by introducing narrative production methods based on dominant styles in Western central countries. Additionally, he contributed to the establis...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación]
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758 |
Aporte de: |
id |
I10-R288-article-41758 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R288-article-417582023-07-05T14:11:58Z Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo Gago, Sebastián Horacio Trillo historieta trayectoria géneros contemporaneidad Trillo comic book trajectory genres contemporaneity Carlos Trillo was a central figure in the Argentine comic book field for almost four decades. As a multipositional agent in the cultural field, he innovated by introducing narrative production methods based on dominant styles in Western central countries. Additionally, he contributed to the establishment of comic book criticism and reflection in the country, enabling him to maintain a global perspective on this aesthetic and expressive medium. In this paper, we reconstruct a portion of Carlos Trillo's trajectory and early work, drawing inspiration from theoretical elements of Pierre Bourdieu's (1995) and Raymond Williams' (1994) sociological perspectives. We analyze the disputes and strategies of innovation and the construction of time in a specific cultural field, observing the author's innovations in artistic and cultural forms (genres, aesthetic languages, themes, and his construction of the position of a comic book critic). Carlos Trillo fue el referente central del campo de la historieta argentina a lo largo de casi cuatro décadas. Agente multiposicional del campo cultural, innovó introduciendo formas de producción narrativa basadas en estilos dominantes en países centrales de Occidente, y, por otro lado, contribuyó a fundación del espacio de la crítica y la reflexión sobre el cómic en el país, que le posibilitó mantener una mirada global acerca de este medio estético y expresivo. En este trabajo, reconstruimos una parte de la trayectoria y la obra inicial de Carlos Trillo, inspirándonos en elementos teóricos de las perspectivas sociológicas de Pierre Bourdieu (1995) y de Raymond Williams (1994). Analizamos las disputas y estrategias de innovación y de construcción del tiempo de un campo cultural específico, observando las innovaciones en las formas artísticas y culturales que el autor introdujo (géneros, lenguajes estéticos, temas, su construcción de la posición del crítico del cómic). ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación] 2022-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossier temático de artículos de investigación application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758 Cuadernos del CIPeCo; Vol. 2 Núm. 4 (2022): De la página a la pantalla: transformaciones sociales y materiales en la cultura escrita y las prácticas de escritura; 95-123 2796-8383 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758/41768 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-288 |
container_title_str |
Cuadernos del CIPeCo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Trillo historieta trayectoria géneros contemporaneidad Trillo comic book trajectory genres contemporaneity |
spellingShingle |
Trillo historieta trayectoria géneros contemporaneidad Trillo comic book trajectory genres contemporaneity Gago, Sebastián Horacio Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo |
topic_facet |
Trillo historieta trayectoria géneros contemporaneidad Trillo comic book trajectory genres contemporaneity |
author |
Gago, Sebastián Horacio |
author_facet |
Gago, Sebastián Horacio |
author_sort |
Gago, Sebastián Horacio |
title |
Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo |
title_short |
Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo |
title_full |
Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo |
title_fullStr |
Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo |
title_full_unstemmed |
Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo |
title_sort |
una aproximación a la trayectoria temprana de carlos trillo |
description |
Carlos Trillo was a central figure in the Argentine comic book field for almost four decades. As a multipositional agent in the cultural field, he innovated by introducing narrative production methods based on dominant styles in Western central countries. Additionally, he contributed to the establishment of comic book criticism and reflection in the country, enabling him to maintain a global perspective on this aesthetic and expressive medium. In this paper, we reconstruct a portion of Carlos Trillo's trajectory and early work, drawing inspiration from theoretical elements of Pierre Bourdieu's (1995) and Raymond Williams' (1994) sociological perspectives. We analyze the disputes and strategies of innovation and the construction of time in a specific cultural field, observing the author's innovations in artistic and cultural forms (genres, aesthetic languages, themes, and his construction of the position of a comic book critic). |
publisher |
ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación] |
publishDate |
2022 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758 |
work_keys_str_mv |
AT gagosebastianhoracio unaaproximacionalatrayectoriatempranadecarlostrillo |
first_indexed |
2024-09-03T22:42:25Z |
last_indexed |
2024-09-03T22:42:25Z |
_version_ |
1809216538148864000 |