Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo

Carlos Trillo was a central figure in the Argentine comic book field for almost four decades. As a multipositional agent in the cultural field, he innovated by introducing narrative production methods based on dominant styles in Western central countries. Additionally, he contributed to the establis...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Gago, Sebastián Horacio
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación] 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758
Aporte de:
id I10-R288-article-41758
record_format ojs
spelling I10-R288-article-417582023-07-05T14:11:58Z Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo Gago, Sebastián Horacio Trillo historieta trayectoria géneros contemporaneidad Trillo comic book trajectory genres contemporaneity Carlos Trillo was a central figure in the Argentine comic book field for almost four decades. As a multipositional agent in the cultural field, he innovated by introducing narrative production methods based on dominant styles in Western central countries. Additionally, he contributed to the establishment of comic book criticism and reflection in the country, enabling him to maintain a global perspective on this aesthetic and expressive medium. In this paper, we reconstruct a portion of Carlos Trillo's trajectory and early work, drawing inspiration from theoretical elements of Pierre Bourdieu's (1995) and Raymond Williams' (1994) sociological perspectives. We analyze the disputes and strategies of innovation and the construction of time in a specific cultural field, observing the author's innovations in artistic and cultural forms (genres, aesthetic languages, themes, and his construction of the position of a comic book critic). Carlos Trillo fue el referente central del campo de la historieta argentina a lo largo de casi cuatro décadas. Agente multiposicional del campo cultural, innovó introduciendo formas de producción narrativa basadas en estilos dominantes en países centrales de Occidente, y, por otro lado, contribuyó a fundación del espacio de la crítica y la reflexión sobre el cómic en el país, que le posibilitó mantener una mirada global acerca de este medio estético y expresivo. En este trabajo, reconstruimos una parte de la trayectoria y la obra inicial de Carlos Trillo, inspirándonos en elementos teóricos de las perspectivas sociológicas de Pierre Bourdieu (1995) y de Raymond Williams (1994). Analizamos las disputas y estrategias de innovación y de construcción del tiempo de un campo cultural específico, observando las innovaciones en las formas artísticas y culturales que el autor introdujo (géneros, lenguajes estéticos, temas, su construcción de la posición del crítico del cómic). ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación] 2022-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossier temático de artículos de investigación application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758 Cuadernos del CIPeCo; Vol. 2 Núm. 4 (2022): De la página a la pantalla: transformaciones sociales y materiales en la cultura escrita y las prácticas de escritura; 95-123 2796-8383 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758/41768 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-288
container_title_str Cuadernos del CIPeCo
language Español
format Artículo revista
topic Trillo
historieta
trayectoria
géneros
contemporaneidad
Trillo
comic book
trajectory
genres
contemporaneity
spellingShingle Trillo
historieta
trayectoria
géneros
contemporaneidad
Trillo
comic book
trajectory
genres
contemporaneity
Gago, Sebastián Horacio
Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo
topic_facet Trillo
historieta
trayectoria
géneros
contemporaneidad
Trillo
comic book
trajectory
genres
contemporaneity
author Gago, Sebastián Horacio
author_facet Gago, Sebastián Horacio
author_sort Gago, Sebastián Horacio
title Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo
title_short Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo
title_full Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo
title_fullStr Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo
title_full_unstemmed Una aproximación a la trayectoria temprana de Carlos Trillo
title_sort una aproximación a la trayectoria temprana de carlos trillo
description Carlos Trillo was a central figure in the Argentine comic book field for almost four decades. As a multipositional agent in the cultural field, he innovated by introducing narrative production methods based on dominant styles in Western central countries. Additionally, he contributed to the establishment of comic book criticism and reflection in the country, enabling him to maintain a global perspective on this aesthetic and expressive medium. In this paper, we reconstruct a portion of Carlos Trillo's trajectory and early work, drawing inspiration from theoretical elements of Pierre Bourdieu's (1995) and Raymond Williams' (1994) sociological perspectives. We analyze the disputes and strategies of innovation and the construction of time in a specific cultural field, observing the author's innovations in artistic and cultural forms (genres, aesthetic languages, themes, and his construction of the position of a comic book critic).
publisher ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación]
publishDate 2022
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/41758
work_keys_str_mv AT gagosebastianhoracio unaaproximacionalatrayectoriatempranadecarlostrillo
first_indexed 2024-09-03T22:42:25Z
last_indexed 2024-09-03T22:42:25Z
_version_ 1809216538148864000