LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS
The curricularization of University Extension is being debated and incorporated with different nuances and through multiple perspectives in the universities of the country and the region, has managed to become an integral part of the university policy agenda in recent decades. A vacancy phenomenon t...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Imprenta del Monserrat
2025
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/dehisciencia/article/view/47963 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R277-article-47963 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-277 |
| container_title_str |
Dehisciencia: cuadernos sobre proyectos sociocomunitarios en educación secundaria |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
socio-community projects territory teaching practices toolbox didactic sequences proyectos sociocomunitarios territorio prácticas de enseñanza caja de herramientas secuencias didácticas projetos sociocomunitários território práticas de ensino caixa de ferramentas sequências didáticas |
| spellingShingle |
socio-community projects territory teaching practices toolbox didactic sequences proyectos sociocomunitarios territorio prácticas de enseñanza caja de herramientas secuencias didácticas projetos sociocomunitários território práticas de ensino caixa de ferramentas sequências didáticas Porta, Agustina Kest, Ambrogi Musso, Angélica LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS |
| topic_facet |
socio-community projects territory teaching practices toolbox didactic sequences proyectos sociocomunitarios territorio prácticas de enseñanza caja de herramientas secuencias didácticas projetos sociocomunitários território práticas de ensino caixa de ferramentas sequências didáticas |
| author |
Porta, Agustina Kest, Ambrogi Musso, Angélica |
| author_facet |
Porta, Agustina Kest, Ambrogi Musso, Angélica |
| author_sort |
Porta, Agustina |
| title |
LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS |
| title_short |
LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS |
| title_full |
LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS |
| title_fullStr |
LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS |
| title_full_unstemmed |
LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS |
| title_sort |
la curricularización de proyectos sociocomunitarios en colegios preuniversitarios experiencias docentes, desafíos pedagógicos, aprendizajes y caja de herramientas |
| description |
The curricularization of University Extension is being debated and incorporated with different nuances and through multiple perspectives in the universities of the country and the region, has managed to become an integral part of the university policy agenda in recent decades. A vacancy phenomenon to be addressed is the teaching processes of university extension in pre-university schools.
In this work we reflect on the experience of teaching Socio-community Projects at Monserrat National School in the city of Córdoba, focusing on the configuration of teaching practices based on the assembly of a didactic-pedagogical toolbox developed throughout recent years.
The writing begins by contextualizing the curricularization of the Extension area in 2015 and then the incorporation of the subject Socio-community Projects in the study plan. The analysis of the development of a toolbox continues, from the affirmation of the situated nature of learning, the distributed nature of human cognition and the understanding of learning as transformations in the participation of the subjects. And based on the teaching experience over different years, retelling the questions, challenges and adjustments that were made, in order to design pedagogical formats that promote collective and contextualized learning, favoring significant learning.
We also emphasize the evaluation processes of both content and the link with the territory, which is considered key in the formulation of teaching of extension. Finally, we close with some partial conclusions and open reflections to continue thinking critically about this type of initiatives in pre-university contexts. |
| publisher |
Imprenta del Monserrat |
| publishDate |
2025 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/dehisciencia/article/view/47963 |
| work_keys_str_mv |
AT portaagustina lacurricularizaciondeproyectossociocomunitariosencolegiospreuniversitariosexperienciasdocentesdesafiospedagogicosaprendizajesycajadeherramientas AT kestambrogi lacurricularizaciondeproyectossociocomunitariosencolegiospreuniversitariosexperienciasdocentesdesafiospedagogicosaprendizajesycajadeherramientas AT mussoangelica lacurricularizaciondeproyectossociocomunitariosencolegiospreuniversitariosexperienciasdocentesdesafiospedagogicosaprendizajesycajadeherramientas AT portaagustina thecurricularizationofsociocommunityprojectsinpreuniversityschoolsteachingexperiencespedagogicalchallengeslearningandtoolbox AT kestambrogi thecurricularizationofsociocommunityprojectsinpreuniversityschoolsteachingexperiencespedagogicalchallengeslearningandtoolbox AT mussoangelica thecurricularizationofsociocommunityprojectsinpreuniversityschoolsteachingexperiencespedagogicalchallengeslearningandtoolbox AT portaagustina acurricularizacaodeprojetossociocomunitariosemcolegiosdeaplicacaoexperienciasdocentesdesafiospedagogicosaprendizagemecaixadeferramentas AT kestambrogi acurricularizacaodeprojetossociocomunitariosemcolegiosdeaplicacaoexperienciasdocentesdesafiospedagogicosaprendizagemecaixadeferramentas AT mussoangelica acurricularizacaodeprojetossociocomunitariosemcolegiosdeaplicacaoexperienciasdocentesdesafiospedagogicosaprendizagemecaixadeferramentas |
| first_indexed |
2025-02-05T22:22:33Z |
| last_indexed |
2025-02-05T22:22:33Z |
| _version_ |
1827724505247645696 |
| spelling |
I10-R277-article-479632025-01-06T14:39:18Z LA CURRICULARIZACIÓN DE PROYECTOS SOCIOCOMUNITARIOS EN COLEGIOS PREUNIVERSITARIOS EXPERIENCIAS DOCENTES, DESAFÍOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAJES Y CAJA DE HERRAMIENTAS THE CURRICULARIZATION OF SOCIO-COMMUNITY PROJECTS IN PRE-UNIVERSITY SCHOOLS: TEACHING EXPERIENCES, PEDAGOGICAL CHALLENGES, LEARNING AND TOOLBOX A CURRICULARIZAÇÃO DE PROJETOS SOCIOCOMUNITÁRIOS EM COLÉGIOS DE APLICAÇÃO: EXPERIÊNCIAS DOCENTES, DESAFIOS PEDAGÓGICOS, APRENDIZAGEM E CAIXA DE FERRAMENTAS Porta, Agustina Kest, Ambrogi Musso, Angélica socio-community projects territory teaching practices toolbox didactic sequences proyectos sociocomunitarios territorio prácticas de enseñanza caja de herramientas secuencias didácticas projetos sociocomunitários território práticas de ensino caixa de ferramentas sequências didáticas The curricularization of University Extension is being debated and incorporated with different nuances and through multiple perspectives in the universities of the country and the region, has managed to become an integral part of the university policy agenda in recent decades. A vacancy phenomenon to be addressed is the teaching processes of university extension in pre-university schools. In this work we reflect on the experience of teaching Socio-community Projects at Monserrat National School in the city of Córdoba, focusing on the configuration of teaching practices based on the assembly of a didactic-pedagogical toolbox developed throughout recent years. The writing begins by contextualizing the curricularization of the Extension area in 2015 and then the incorporation of the subject Socio-community Projects in the study plan. The analysis of the development of a toolbox continues, from the affirmation of the situated nature of learning, the distributed nature of human cognition and the understanding of learning as transformations in the participation of the subjects. And based on the teaching experience over different years, retelling the questions, challenges and adjustments that were made, in order to design pedagogical formats that promote collective and contextualized learning, favoring significant learning. We also emphasize the evaluation processes of both content and the link with the territory, which is considered key in the formulation of teaching of extension. Finally, we close with some partial conclusions and open reflections to continue thinking critically about this type of initiatives in pre-university contexts. La curricularización de la Extensión Universitaria está siendo debatida e incorporada, con distintos matices y a través de múltiples miradas, en las universidades del país y la región, logrando constituirse como parte integral de la agenda de políticas universitarias en las últimas décadas. Un fenómeno de vacancia a ser abordado son los procesos de enseñanza de la extensión universitaria en los colegios preuniversitarios. En este trabajo reflexionamos acerca de la experiencia de los Proyectos Sociocomunitarios en el Colegio Nacional Monserrat de la ciudad de Córdoba. Hacemos foco en la configuración de prácticas de enseñanza a partir del armado de una caja de herramientas didáctico-pedagógicas, elaborada a lo largo de los últimos años. El escrito comienza con la contexualización de la curricularización del área de Extensión, en el 2015, y la posterior incorporación de la materia Proyectos Sociocomunitarios en el plan de estudio. Se prosigue con el análisis de la elaboración de una caja de herramientas, desde la afirmación del carácter situado del aprendizaje, el carácter distribuido de la cognición humana y la comprensión del aprendizaje como transformaciones en la participación de los sujetos. Se parte también de la experiencia de enseñanza a lo largo de distintos años, narrando los interrogantes, desafíos y ajustes que se realizaron en pos de diseñar formatos pedagógicos que propicien aprendizajes colectivos y contextualizados, favorecedores de aprendizajes significativos. Hacemos también hincapié en los procesos de evaluación, tanto de contenidos como del vínculo con el territorio, que se considera clave en la formulación de la enseñanza de la extensión. Cerramos con algunas conclusiones parciales y reflexiones abiertas para seguir pensando críticamente este tipo de iniciativas en contextos preuniversitarios. A curricularização da Extensão Universitária está sendo debatida e incorporada com diferentes nuances e através de múltiplas perspectivas, nas universidades do país e da região, conseguindo tornar-se parte integrante da agenda de políticas universitárias nas últimas décadas. Um fenômeno de vacância a ser abordado são os processos de ensino de extensão universitária em colégios de aplicação. Neste trabalho refletimos sobre a experiência dos Projetos Sociocomunitários no Colégio Nacional de Monserrat, na cidade de Córdoba, com foco na configuração de práticas de ensino a partir da montagem de uma caixa de ferramentas didático-pedagógicas desenvolvida ao longo dos últimos anos. A escrita começa por contextualizar a curricularização da área de Extensão, em 2015, e a posterior incorporação da disciplina Projetos Sociocomunitários na grade curricular. Segue a análise da elaboração de uma caixa de ferramentas, a partir da afirmação do caráter situado da aprendizagem, do caráter distribuído da cognição humana e da compreensão da aprendizagem como transformações na participação dos sujeitos. A partir da experiência docente ao longo de diferentes anos, narram-se os questionamentos, desafios e ajustes realizados, de forma a desenhar formatos pedagógicos que promovam a aprendizagem coletiva e contextualizada, favorecedora da aprendizagem significativa. Destacamos também os processos de avaliação, tanto do conteúdo quanto do vínculo com o território, considerado fundamental na formulação do ensino de extensão. Por último, apresentamos algumas conclusões parciais e reflexões em aberto para continuar pensando criticamente sobre este tipo de iniciativas em colégios de aplicação. Imprenta del Monserrat 2025-01-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/dehisciencia/article/view/47963 Dehisciencia: cuadernos sobre proyectos sociocomunitarios en educación secundaria; Vol. 2 (2024) 3008-8267 3008-8267 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/dehisciencia/article/view/47963/48403 Derechos de autor 2024 Agustina Porta, Ambrogi Kest, Angélica Musso https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |