Trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (Salta, Argentina)

This article presents an analysis of the inclusion-exclusion dynamics present in the educational trajectories of indigenous youth that make up the Community of University Students of Native Peoples, at the National University of Salta. The interest is in explaining how previous experiences, in forma...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Rodríguez, Nuria Macarena, Ossola, María Macarena
Formato: Artículo publishedVersion Artículo enviado a un dossier temático
Lenguaje:Español
Publicado: Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/9965
http://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/19076
Aporte de:
id I10-R181-suquia-19076
record_format dspace
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-181
collection Suquía - Instituto de Antropología de Córdoba (IDACOR, CONICET y UNC)
language Español
topic Indigenous Youth
School Paths
University
Permanence
Inclusion
Jóvenes Indígenas
Trayectorias escolares
Universidad
Permanencia
Inclusión
Jovens indígenas
Trajetórias educacionais
Universidades
Permanência
Inclusão
spellingShingle Indigenous Youth
School Paths
University
Permanence
Inclusion
Jóvenes Indígenas
Trayectorias escolares
Universidad
Permanencia
Inclusión
Jovens indígenas
Trajetórias educacionais
Universidades
Permanência
Inclusão
Rodríguez, Nuria Macarena
Ossola, María Macarena
Trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (Salta, Argentina)
topic_facet Indigenous Youth
School Paths
University
Permanence
Inclusion
Jóvenes Indígenas
Trayectorias escolares
Universidad
Permanencia
Inclusión
Jovens indígenas
Trajetórias educacionais
Universidades
Permanência
Inclusão
description This article presents an analysis of the inclusion-exclusion dynamics present in the educational trajectories of indigenous youth that make up the Community of University Students of Native Peoples, at the National University of Salta. The interest is in explaining how previous experiences, in formal education, permeate and condition the retention and permanence strategies that are developed at the University. In the development of work, the experiences and traces that university students bring with them from their years of schooling are recognized, not only with regard to school content, but also with regard to the construction of expectations.
format Artículo
publishedVersion
Artículo enviado a un dossier temático
author Rodríguez, Nuria Macarena
Ossola, María Macarena
author_facet Rodríguez, Nuria Macarena
Ossola, María Macarena
author_sort Rodríguez, Nuria Macarena
title Trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (Salta, Argentina)
title_short Trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (Salta, Argentina)
title_full Trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (Salta, Argentina)
title_fullStr Trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (Salta, Argentina)
title_full_unstemmed Trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (Salta, Argentina)
title_sort trayectorias escolares y estrategias de permanencia entre jóvenes indígenas universitarios (salta, argentina)
publisher Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/9965
http://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/19076
work_keys_str_mv AT rodrigueznuriamacarena trayectoriasescolaresyestrategiasdepermanenciaentrejovenesindigenasuniversitariossaltaargentina
AT ossolamariamacarena trayectoriasescolaresyestrategiasdepermanenciaentrejovenesindigenasuniversitariossaltaargentina
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820400246620160