Hacia la deconstrucción. Alegoría y mesianismo en el discurso: De Benjamin a Derrida

This paper aims at showing that allegory, as reinterpreted by Bejamin, by presenting an irreducible gap between significant and meaning, anticipates a Derridian consideration of reading as difference, interruption and diversion. Benjamin contrasts the figure of the symbol —as an a expression of a to...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Anderlini, Silvia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2011
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7922
Aporte de:
id I10-R10article-7922
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic alegoría
símbolo
mesianismo
diferencia
deconstrucción
allegory
symbol
messianism
difference
deconstruction
spellingShingle alegoría
símbolo
mesianismo
diferencia
deconstrucción
allegory
symbol
messianism
difference
deconstruction
Anderlini, Silvia
Hacia la deconstrucción. Alegoría y mesianismo en el discurso: De Benjamin a Derrida
topic_facet alegoría
símbolo
mesianismo
diferencia
deconstrucción
allegory
symbol
messianism
difference
deconstruction
author Anderlini, Silvia
author_facet Anderlini, Silvia
author_sort Anderlini, Silvia
title Hacia la deconstrucción. Alegoría y mesianismo en el discurso: De Benjamin a Derrida
title_short Hacia la deconstrucción. Alegoría y mesianismo en el discurso: De Benjamin a Derrida
title_full Hacia la deconstrucción. Alegoría y mesianismo en el discurso: De Benjamin a Derrida
title_fullStr Hacia la deconstrucción. Alegoría y mesianismo en el discurso: De Benjamin a Derrida
title_full_unstemmed Hacia la deconstrucción. Alegoría y mesianismo en el discurso: De Benjamin a Derrida
title_sort hacia la deconstrucción. alegoría y mesianismo en el discurso: de benjamin a derrida
description This paper aims at showing that allegory, as reinterpreted by Bejamin, by presenting an irreducible gap between significant and meaning, anticipates a Derridian consideration of reading as difference, interruption and diversion. Benjamin contrasts the figure of the symbol —as an a expression of a totality— to the figure of allegory, reinterpreting it as a failure of the pretended atemporality of the symbol. Between the original literal text and its new meaning there opens an irreducible gap, which prevents the closure of the meaning of the allegory. From this perspective, everything which is premature, suffering and ill-fated in history, is reluctant to be represented in the symbol and the harmony of the classic form, and can only be expressed allegorically. Likewise, messianism, as an allegoric form of historical redemption, can only be exposed as fragments or ruins of the language, in relation to the fragmentary conception of Benjamin’s textual quote. Messianism also takes place in literary discourse in modernity (Kafka, for example) as an allegoric form of transmission. In this context, the truth it contains is not important, but its transmissibility, i.e., its significant iterability, its infinite writing and rewriting, in consonance with the deconstructionist proposal of reading.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades
publishDate 2011
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7922
work_keys_str_mv AT anderlinisilvia hacialadeconstruccionalegoriaymesianismoeneldiscursodebenjaminaderrida
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819784612970498