La subversión del relato en La muerte de un hombrecito

In this paper we analyze the novel La muerte de un hombrecito, written by Juan Carlos Martelli, from the point of view of literary technique from the construction of the narrative voice. The text in question is structured on the basis of reflection on the working tool of the writer, language as mean...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Feuillet, Lucia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2014
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/9589
Aporte de:
id I10-R10-article-9589
record_format ojs
spelling I10-R10-article-95892018-11-14T12:27:41Z La subversión del relato en La muerte de un hombrecito Feuillet, Lucia literary technique crime social-relations fiction técnica literaria delito relaciones sociales ficción In this paper we analyze the novel La muerte de un hombrecito, written by Juan Carlos Martelli, from the point of view of literary technique from the construction of the narrative voice. The text in question is structured on the basis of reflection on the working tool of the writer, language as means of literary production. The inability to build a monadic true, the unveiling of the fictional character of every story, the strategies underlying the literary hoax, are some of the writing problems that develops a narrator's as bourgeois as criminal. The chairman of a winery attracted to the underworld of crime will be the voice that structures the fiction upon ambiguity, putting at risk the reader's confidence in the omnipotence of narrative figure. This analysis that tries to think of literature as production or practice is linked to a reading of the detective genre from the concept of crime as social production branch, to deploy the meanings of literary works in terms of their "living social connections" (Benjamin, 2012) . Thus, the organizations that support the national legal and illegal businesses in the moment the dictatorship ends set the coordinates of a crime narration crossed by betrayal at both the history and construction of discourse. En el presente artículo estudiamos la novela La muerte de un hombrecito, de Juan Carlos Martelli, desde el punto de vista de la técnica literaria, a partir de la construcción de la voz narrativa. El texto que nos ocupa está estructurado en base a la reflexión acerca del instrumento de trabajo del escritor, el lenguaje como medio de producción literaria. La imposibilidad de construir una verdad monódica, el develamiento del carácter ficcional de todo relato, las estrategias que sustentan el engaño literario, son algunos los problemas alusivos al procedimiento de escritura que desarrolla un narrador no más burgués que delincuente. El presidente de una bodega atraído por el submundo del delito será la voz que estructura la ficción sobre la ambigüedad, poniendo en jaque la confianza del lector en la omnipotencia de la figura narrativa. Este análisis que pretende pensar la literatura como producción o práctica se vincula a una lectura del género policial desde el concepto de delito como rama de la producción social, para desplegar los sentidos de las obras literarias en función de sus “conexiones sociales vivas” (Benjamin, 2012). De esta forma, las organizaciones delictivas que sustentan los negocios legales e ilegales nacionales, en la etapa de retirada de la última dictadura, configuran las coordenadas de un policial atravesado por la traición, tanto a nivel de historia como de la construcción del discurso. Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2014-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/9589 Recial; Vol. 5 Núm. 5-6 (2014): Dossier: Traducción Literaria 2718-658X 1853-4112 10.53971/2718.658x.v5.n5-6 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/9589/10356 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/9589/html Derechos de autor 2014 RECIAL | Revista del CIFFyH Área Letras
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic literary technique
crime
social-relations
fiction
técnica literaria
delito
relaciones sociales
ficción
spellingShingle literary technique
crime
social-relations
fiction
técnica literaria
delito
relaciones sociales
ficción
Feuillet, Lucia
La subversión del relato en La muerte de un hombrecito
topic_facet literary technique
crime
social-relations
fiction
técnica literaria
delito
relaciones sociales
ficción
author Feuillet, Lucia
author_facet Feuillet, Lucia
author_sort Feuillet, Lucia
title La subversión del relato en La muerte de un hombrecito
title_short La subversión del relato en La muerte de un hombrecito
title_full La subversión del relato en La muerte de un hombrecito
title_fullStr La subversión del relato en La muerte de un hombrecito
title_full_unstemmed La subversión del relato en La muerte de un hombrecito
title_sort la subversión del relato en la muerte de un hombrecito
description In this paper we analyze the novel La muerte de un hombrecito, written by Juan Carlos Martelli, from the point of view of literary technique from the construction of the narrative voice. The text in question is structured on the basis of reflection on the working tool of the writer, language as means of literary production. The inability to build a monadic true, the unveiling of the fictional character of every story, the strategies underlying the literary hoax, are some of the writing problems that develops a narrator's as bourgeois as criminal. The chairman of a winery attracted to the underworld of crime will be the voice that structures the fiction upon ambiguity, putting at risk the reader's confidence in the omnipotence of narrative figure. This analysis that tries to think of literature as production or practice is linked to a reading of the detective genre from the concept of crime as social production branch, to deploy the meanings of literary works in terms of their "living social connections" (Benjamin, 2012) . Thus, the organizations that support the national legal and illegal businesses in the moment the dictatorship ends set the coordinates of a crime narration crossed by betrayal at both the history and construction of discourse.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades
publishDate 2014
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/9589
work_keys_str_mv AT feuilletlucia lasubversiondelrelatoenlamuertedeunhombrecito
first_indexed 2022-08-20T01:12:51Z
last_indexed 2022-08-20T01:12:51Z
_version_ 1770717922411413504