"The arrival of a cinema at the city" and other myths

The article proposes in the first place, a review of the beginning of cinema and the first projection of the Lumière cinematograph. The article revises certain beliefs and facts that have marked the history of cinema, such as those referring to the most famous capturesight of the Lumière, “The arriv...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ortiz Suarez, Emilio Hernán
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2012
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8571
Aporte de:
id I10-R10-article-8571
record_format ojs
spelling I10-R10-article-85712020-11-01T03:56:58Z "The arrival of a cinema at the city" and other myths “La llegada de un cine a la ciudad” y otros mitos Ortiz Suarez, Emilio Hernán Hermanos Lumière Cine temprano Primera proyección cinematográfica Antoine Lumière La llegada de un tren Lumière Brothers Early cinema First film projection Antoine Lumière The arrival of a train The article proposes in the first place, a review of the beginning of cinema and the first projection of the Lumière cinematograph. The article revises certain beliefs and facts that have marked the history of cinema, such as those referring to the most famous capturesight of the Lumière, “The arrival of a train to La Ciotat”, or the participation of Antoine Lumière, father of Louis and Auguste. Regarding these facts, the article tries to raise the problematic of the different ways of narrating the history the cinematographic phenomenon in Histories of World Cinema. Finally, the article proposes a reflection upon the cinematographic phenomenon, regarding technological development and the speeches produced by the new devices as ideological representations. En primer lugar, el artículo propone una revisión sobre los comienzos del cine y la primera proyección del cinematógrafo Lumière. Se plantean algunas dudas y revisiones sobre ciertas creencias y hechos que han quedado marcados en la historia del cine, como la tomavista más famosa de los Lumière, La llegada de un tren a La Ciotat, o la participación, un tanto silenciada, de Antoine Lumière, padre de Louis y Auguste. A partir de esto, el artículo plantea algunas problemáticas en las maneras de historizar el fenómeno cinematográfico en las Historias del cine mundial. Finalmente se propone una reflexión sobre el fenómeno cinematográfico, desde el desarrollo técnico-industrial y los discursos producidos por los nuevos dispositivos, como representaciones ideológicas.  Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2012-09-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8571 Toma Uno; No. 1 (2012): La representación de la realidad; 83-92 TOMA UNO; Núm. 1 (2012): La representación de la realidad; 83-92 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n1.2012 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8571/9436 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8571/25032 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8571/25033 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8571/25034
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Hermanos Lumière
Cine temprano
Primera proyección cinematográfica
Antoine Lumière
La llegada de un tren
Lumière Brothers
Early cinema
First film projection
Antoine Lumière
The arrival of a train
spellingShingle Hermanos Lumière
Cine temprano
Primera proyección cinematográfica
Antoine Lumière
La llegada de un tren
Lumière Brothers
Early cinema
First film projection
Antoine Lumière
The arrival of a train
Ortiz Suarez, Emilio Hernán
"The arrival of a cinema at the city" and other myths
topic_facet Hermanos Lumière
Cine temprano
Primera proyección cinematográfica
Antoine Lumière
La llegada de un tren
Lumière Brothers
Early cinema
First film projection
Antoine Lumière
The arrival of a train
author Ortiz Suarez, Emilio Hernán
author_facet Ortiz Suarez, Emilio Hernán
author_sort Ortiz Suarez, Emilio Hernán
title "The arrival of a cinema at the city" and other myths
title_short "The arrival of a cinema at the city" and other myths
title_full "The arrival of a cinema at the city" and other myths
title_fullStr "The arrival of a cinema at the city" and other myths
title_full_unstemmed "The arrival of a cinema at the city" and other myths
title_sort "the arrival of a cinema at the city" and other myths
description The article proposes in the first place, a review of the beginning of cinema and the first projection of the Lumière cinematograph. The article revises certain beliefs and facts that have marked the history of cinema, such as those referring to the most famous capturesight of the Lumière, “The arrival of a train to La Ciotat”, or the participation of Antoine Lumière, father of Louis and Auguste. Regarding these facts, the article tries to raise the problematic of the different ways of narrating the history the cinematographic phenomenon in Histories of World Cinema. Finally, the article proposes a reflection upon the cinematographic phenomenon, regarding technological development and the speeches produced by the new devices as ideological representations.
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2012
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8571
work_keys_str_mv AT ortizsuarezemiliohernan thearrivalofacinemaatthecityandothermyths
AT ortizsuarezemiliohernan lallegadadeuncinealaciudadyotrosmitos
first_indexed 2022-08-20T01:14:29Z
last_indexed 2022-08-20T01:14:29Z
_version_ 1770718053416304640