Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón
As is well known, the global context in 2020 created chaos in society. The social gap widened, affecting the population in general and mainly the most vulnerable families. The school closings left a large number of students without the possibility of accessing a basic right: education. As a student...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Secretaría de Extensión Universitaria
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36094 |
Aporte de: |
id |
I10-R10-article-36094 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-360942021-12-17T14:04:07Z Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón Acosta, M. Celeste pandemic, education, community extension, school support, high school pandemia, educación, extensionismo universitario, apoyo escolar, secundario. As is well known, the global context in 2020 created chaos in society. The social gap widened, affecting the population in general and mainly the most vulnerable families. The school closings left a large number of students without the possibility of accessing a basic right: education. As a student at the School of Chemical Sciences-UNC, through the extension project “Virtual and Technological Assistance for Secondary School”, within the Science and Technology Programme of the Student Services Secretary, I worked as a tutor at the school Escuela Normal of the city Alta Gracia during that time. This article aims to show the need to assist high school students, particularly if they are taking their last year. Tutorships were done by 104 volunteers in different high schools to provide assistance in chemistry, physics, biology and mathematics in 7 educational institutions in the city of Cordoba. As Mercado (2020) states: “Inhabiting the new classroom/no classroom has put at stake the main components of the teaching- learning processes, interaction, situated thinking, learning tools, academic/scientific language, time and space, speaking, writing, listening[1]” (p. 23). Como es de público conocimiento, el contexto de pandemia en el año 2020 creó un caos en todas las sociedades. La grieta social se incrementó, afectando a la población en general, pero sobre todo, a aquellas familias más vulnerables. Las casas de estudio - cerradas - dejaron a un gran número de estudiantes sin la posibilidad de acceder a un derecho básico, la educación. Como estudiante de la Facultad de Ciencias Químicas-UNC, en el marco del proyecto de extensión “Acompañamiento virtual y tecnológico para nivel secundario” Programa de Ciencia y Tecnología de la Secretaría de Extensión Universitaria, desarrollé el rol de tutora en la Escuela Normal de Alta Gracia desde junio hasta noviembre. El presente artículo pretende dar cuenta de lo necesario que es el acompañamiento a estudiantes de nivel secundario, más aún si se encuentran cursando su último año. Se articularon tutorías con 104 voluntarios en distintas escuelas secundarias para dar apoyo en materias de química, física, biología y matemáticas en 7 instituciones educativas de la ciudad de Córdoba. Como expresa Mercado (2020): Habitar la nueva aula/sin aula puso en jaque a los principales componentes de los procesos de enseñanza y aprendizaje, a la interacción, al pensamiento situado, a aquellas herramientas que median para la apropiación de conocimientos, al lenguaje específico de las ciencias/disciplinas, a tiempos y espacios, a la oralidad, la escritura, la escucha. (p.23). Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36094 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 13 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36094/36304 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
pandemic, education, community extension, school support, high school pandemia, educación, extensionismo universitario, apoyo escolar, secundario. |
spellingShingle |
pandemic, education, community extension, school support, high school pandemia, educación, extensionismo universitario, apoyo escolar, secundario. Acosta, M. Celeste Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón |
topic_facet |
pandemic, education, community extension, school support, high school pandemia, educación, extensionismo universitario, apoyo escolar, secundario. |
author |
Acosta, M. Celeste |
author_facet |
Acosta, M. Celeste |
author_sort |
Acosta, M. Celeste |
title |
Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón |
title_short |
Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón |
title_full |
Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón |
title_fullStr |
Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón |
title_full_unstemmed |
Aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón |
title_sort |
aprender y enseñar en pandemia desde nuestro sillón |
description |
As is well known, the global context in 2020 created chaos in society. The social gap widened, affecting the population in general and mainly the most vulnerable families. The school closings left a large number of students without the possibility of accessing a basic right: education. As a student at the School of Chemical Sciences-UNC, through the extension project “Virtual and Technological Assistance for Secondary School”, within the Science and Technology Programme of the Student Services Secretary, I worked as a tutor at the school Escuela Normal of the city Alta Gracia during that time. This article aims to show the need to assist high school students, particularly if they are taking their last year. Tutorships were done by 104 volunteers in different high schools to provide assistance in chemistry, physics, biology and mathematics in 7 educational institutions in the city of Cordoba. As Mercado (2020) states: “Inhabiting the new classroom/no classroom has put at stake the main components of the teaching- learning processes, interaction, situated thinking, learning tools, academic/scientific language, time and space, speaking, writing, listening[1]” (p. 23). |
publisher |
Secretaría de Extensión Universitaria |
publishDate |
2021 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36094 |
work_keys_str_mv |
AT acostamceleste aprenderyensenarenpandemiadesdenuestrosillon |
first_indexed |
2022-08-20T00:55:22Z |
last_indexed |
2022-08-20T00:55:22Z |
_version_ |
1770716569553338368 |